0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Finns det inga som kan hjälpa till studs studs
Jag är ingen expert på plansolfångare men jag tror inte de har speciellt mycket kortare säsong än vakum vid så låga temperaturer. Om de skulle ge mindre, eller inget alls, under 2-3 vintermånader så spelar det mindre roll då totalen för dessa månader ändå är så liten.Gano,Varför ska han ha större ack? Jag tänker mig tanken som en överdimensionerad värmeväxlare som bara ska ta upp variationerna från dag till natt och att den egentliga volymen är i fiskarnas 5m3 vatten. Tona,Hur mycket kan fiskarnas vattentemperatur tillåtas variera?Du har säkert listat ut att det en reglering som shuntar ut vattnet från acken till tankarna, en styrning av tillskott samt någon slags nödkylning eller annat skydd mot överhettning. Vissa solstyrningar skulle kunna fixa både nödkylning och tilsskott. Annars skulle det även kunna funka med en enklare solstyrning samt en termostat på elpatronen. Regulatorna kanske skulle kunna vara en vanlig vilraregulator?mvh
Det får bli de som är billigast per m2 samt är säkra i drift(lång livs längd)
Citat från: Tona skrivet 08 juni 2008, 23:14:25Det får bli de som är billigast per m2 samt är säkra i drift(lång livs längd)Är det inte intressantare med kWh per investerad krona som är intressant?Och så jämför vid rätt temperatur. För dig är det väl vettigast att ta ett snitt mellan 25 och 50 grader? De som är bäst vid 75 grader behöver inte vara bäst vid 25.mvh
Du tänker rätt. Jag trodde inte Lesol var så dyra.Sedan hittar jag inte den förteckning på testade solfångare som jag är van vid. Det brukar vara tre kolumner: 25, 50 och 75 ºC. Har de tagit bort den, eller är det jag som inte hittar?mvh
HejEtt tillägg bara. Självbyggen heter Lesol 3AR, de kostade 1500 kr per kvm när jag byggde. De ger i praktiken högre årsutbyte än Lesol 5AR eftersom de är tänkta att fälla in i taket (mindre värmeförluster). Kollektorn/glaset är samma, lådan bygger man själv, beskrivning finns i boken "solvärme i vårt hus" på biblioteket. Annars är det helt rätt att kolla kostnad per kWh o s v, solvärme har ganska långa återbetalningstider om man börjar plocka på en massa lull-lull......-Är Arsites solfångare godkända enligt SP ? Annars kan du nog glömma dem är jag rädd, du missar hela bidragsdelen. Bidragsdelen är ytan gånger årsutbytet gånger 2,5. Då är nog Sfinx bättre, han finns till hands om du skulle råka få nåt rör med dåligt vakuum eller så.MVH/Gano