0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
De flesta VP-innerdelar brukar se hyfsat snygga ut med vit plåt och en liten display med några knappar.Ska du konvertera helt till vattenburet och att solpanel-möjlighet är ett krav så är kanske CTC EcoEl + EcoAir ett vettigt alternativ?Ska du behålla elradiatorerna och komplettera med VVB + fläktkonvektor så finns nordenberedaren.Det blir bättre COP med flytande kondenserig men det är svårt att kombinera med solpaneler på ett bra sätt, så ska du ha en enkel lösning med bara en innerdel så är det fast kondensering som gäller. CTC har dock löst detta med fast kondensering med en lite mer avancerad styr och bivalent shunt.Om du däremot ger upp tanken på solpaneler så finns det många värmepumpar som har en inbyggd förrådsberedare och växelventil i innerdelen, typ IVT Optima +AV290, Nibe 2020 + VVM300 eller Thermia Atria mfl.
Hej,Tack för era synpunkter, tycker att ctc,ivt är lite för dyra. Har ett pris på en komplett 300 liters tank för ca 25' 60x60x230 med bivshunt, solslinga,expkärl,shuntautomatik med veckour,elpatron osv(var med VVB , får kolla upp detta) En luft/vatten pump på 7kw för ca 29'( är inte riktig färdig producerad).Om jag förstår dig Mats så är det rätt ok om med fast kondensering, om jag kan justera in nivån på framledning så att den kan vara så låg som möjligt. Då borde de vara bra att överdimensionera vattenradiatorerna till ca 60-70W/m2 för mitt 70 tals hus.Det känns fel att inte förbereda för solfångare, energin lär inte bli billigare. Men det tar längre tid att räkna hem solfångarna med en LVVP.mvh emwgrniHar tittat även på elomax250 pannan.