0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tyvärr swappar Windows alltid, vare sig det behövs eller inte. Detta slöar ned prestandan, ett program som "legat stilla" en tid åker till större eller mindre del ut på hårddisken (swappas ut).
Min dator har börjat fått lite spel.Datorn kan börja jobba som f-n med hårddisken fast man inte gör något.Jag har prövat stängt ner alla program,Antivirös och sånt men det blir inte bättre.Har över 2gig i ram så det lär väl räcka för win xp?
Och nej, en dator behåller inte ett avslutat programs data i minnet om det inte är ett skitprogram som är felaktigt byggt och inte städar upp minnet under avslutet. Som du påpekar var detta oftare förekommande under 95/98 tiden men det berodde mest på att skitprogram var vanligare på den tiden.Mvh Thomas
Citat från: zx12r skrivet 01 juni 2008, 23:25:08Och nej, en dator behåller inte ett avslutat programs data i minnet om det inte är ett skitprogram som är felaktigt byggt och inte städar upp minnet under avslutet. Som du påpekar var detta oftare förekommande under 95/98 tiden men det berodde mest på att skitprogram var vanligare på den tiden.Mvh ThomasFö kan jag väl även nämna att oavsett hur illa ett program är skrivet så efter att processen har dött så finns det inget 'minne' som 'läckt' som fortfarande är allocerat. När väl processen dött så frigörs allt minne som allokerats av den processen.Så det spelar ingen roll hur mycket minne som ett program läcker, när väl processen dör så frigörs det minnet direkt..Tror faktsikt att det gäller alla övriga resurser oxå, om man ser till Win32. Tror att alla handles till filer, grafik objekt o så oxå frigörs automatiskt när processen dör.
Citat från: MangeH skrivet 02 juni 2008, 16:19:17Citat från: zx12r skrivet 01 juni 2008, 23:25:08Och nej, en dator behåller inte ett avslutat programs data i minnet om det inte är ett skitprogram som är felaktigt byggt och inte städar upp minnet under avslutet. Som du påpekar var detta oftare förekommande under 95/98 tiden men det berodde mest på att skitprogram var vanligare på den tiden.Mvh ThomasFö kan jag väl även nämna att oavsett hur illa ett program är skrivet så efter att processen har dött så finns det inget 'minne' som 'läckt' som fortfarande är allocerat. När väl processen dött så frigörs allt minne som allokerats av den processen.Så det spelar ingen roll hur mycket minne som ett program läcker, när väl processen dör så frigörs det minnet direkt..Tror faktsikt att det gäller alla övriga resurser oxå, om man ser till Win32. Tror att alla handles till filer, grafik objekt o så oxå frigörs automatiskt när processen dör.Nu är ju inte jag en OS-programmerare så jag skall väl inte säga att jag VET. Men om det du säger stämmer skulle ju en dator som stått på länge inte tjäna på att startas om ifall man stoppar de program man startat. Vilket verkligen inte stämmer med mina erfarenheter. Windows har ju alltid mått bättre av omstart efter lång drifttid. Även de nyare operativen.Det att processer städar efter sig kan ju stämma i de flesta fall, men om du har ett program som startat flera processer då. Menar du att Windows även skulle hålla koll på dessa underprocesser och städa dem när moderprocessen stoppas? I så fall skulle ju aldrig en dator med tex XP behöva startas om... Mvh Thomas
Jag avinstalerade AVAST antivirus och nu är hårdisken tyst som en mus.Är det någon som har tips på något nytt antivirus prog?Gärna ett som inte tokarbetar som avast gjorde.Nod 32?
Ehhhh, När en process dör återfås det minnet den specifika processen allokerat var vad jag skrev. Har ett program dragit igån andra processer så körs de vidare. Det är ju liksom det som är hela idén med att Spawna nya processer.När det gälller att döda Spawnade processer så finns det mig veterligen inget os som slår ihjäl dem och på min server här har jag en upptime på dryga 640 dagar nu...Och i princip kan jag säga att det är ytterst sällan jag startar om en dator. Oftast beror det på ev uppdateringar som kräver det...Lite intressanta länkar om minneshantering och XP:http://tweakhound.com/xp/virtualmemory.htm http://windowsitpro.com/article/articleid/41095/the-memory-optimization-hoax.html
Citat från: MangeH skrivet 10 juni 2008, 08:36:54Ehhhh, När en process dör återfås det minnet den specifika processen allokerat var vad jag skrev. Har ett program dragit igån andra processer så körs de vidare. Det är ju liksom det som är hela idén med att Spawna nya processer.När det gälller att döda Spawnade processer så finns det mig veterligen inget os som slår ihjäl dem och på min server här har jag en upptime på dryga 640 dagar nu...Och i princip kan jag säga att det är ytterst sällan jag startar om en dator. Oftast beror det på ev uppdateringar som kräver det...Lite intressanta länkar om minneshantering och XP:http://tweakhound.com/xp/virtualmemory.htm http://windowsitpro.com/article/articleid/41095/the-memory-optimization-hoax.html Jag kan bara bekräfta att en Server kan ha i princip hur lång drifttid som helst. MEN då kör man inte skitprogram på den som är fallet på de flesta pc. Förmodar att du bara har din som filserver med minimalt antal installerade program förutom os.Mvh ThomasOm du har en Uptime på 640 dagar på din server så har den inte startats om en enda gång för patchning alltså?
Jag kan bara bekräfta att en Server kan ha i princip hur lång drifttid som helst. MEN då kör man inte skitprogram på den som är fallet på de flesta pc. Förmodar att du bara har din som filserver med minimalt antal installerade program förutom os.
Och eftersom att swap är enormt mycket långsammare än fysiskt minne tappar en dator med mindre än ca 30%(ja ,jag vet att det är relativt) ledigt fysiskt minne mer och mer prestanda ju mindre av det fysiska minnet som finns att tillgå. Datorn kommer då att uppvisa betydande last på cpu vilket sänker prestanda.