0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jovisst är vi överrens. Hur min pumpanslutning ser ut?Faktum är att den ser ut precis som din Raffen, med den skillnaden att min ytterdel sitter bakom granbusken vid sidan av trappan. Dock har jag ingen granbuske. Men snygg och praktisk montering har jag i alla fall.
Dom flesta märken är förfyllda för 3 till 7 meters rörlängd utan att behöva tömma eller fylla.Toshiba och Mitsubishi Heavy kan man ha upp till 15 meter utan påfyllnad.Vet inte vilka märken som man måste tappa ur soppa ur vid 3 meters rördragning
Jag har en betongplatta som det stått en oljetank på, där har jag tänkt ställa utedelen.Därför blir det svårt att placera utedelen längre bort, så att jag kan få längre rör än 3-3,5 m.
det finns ett minimum mått på 2 meter rör till dom flesta pumpar.
Jag passade på att fråga min favoritmontör om rörlängder när jag köpte rör till fulpumpen nu i veckan.Han sa att inverterpumpar ska ha minst 2 meter, annars kan det bli problem med avfrostningen. On/off-pumpar kan anslutas direkt utan minimimått på rören.
Jag kollade just, för skojs skull, och vi har 1.7 m rör mellan inner- och ytterdel. På vilket sätt skulle funktionen bli lidande av det korta avståndet? Avfrostningen har fungerat bra. Blir det något annat problem som man kanske inte märker på en gång?Mvh/ Göran
Citat från: A80TD skrivet 22 juni 2008, 20:05:09Jag kollade just, för skojs skull, och vi har 1.7 m rör mellan inner- och ytterdel. På vilket sätt skulle funktionen bli lidande av det korta avståndet? Avfrostningen har fungerat bra. Blir det något annat problem som man kanske inte märker på en gång?Mvh/ GöranHej Göran! Det råder lite delade meningar om det här med korta anslutningslängder på rören till luftvärmepumpar, där vissa tycker att det inte har någon betydelse alls, och andra menar att påfrestningarna med korta anslutningar (under 3 meter) kan bidra med att påfrestningarna kan öka på kompressorn och att detta kan leda till att kompressorn ev överhettas och i värsta fall haverera av denna orsak. Personligen så anser jag att man inte skall underskrida en anslutningslängd på min 3 meter mellan ytter och innerdel om vill känna sig säker på att kunna få en bra funktion på sin luftvärmepump. Ämnet har ju också diskuterats i en del andra trådar tidigare, bl.a i dessa: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15497.0http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=3789.msg35873#msg35873Så du kan ju då också ev bilda dig en egen uppfattning om detta Göran.Mvh Raffen.