0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har köpt en Atlaspump som jag skall använda för att värma fritidshuset med.Nu undrar jag, kopparrören som följde med är 5m långa och konade i bägge ändar.Avståndet mellan ytter och innerdel blir ca 3,5 m, är det bättre att behålla rörlängden och lägga en slingabakom utedelen eller skall man kapa rören och göra nya konor?
Då blir det nog att kapa,det finns ingen rek min längd på rören? det är en 3,9 kw pump,
Till de flesta luftvärmepumpar rekommenderas minst 3 meters rörlängd.En anledning till detta är att därigenom minimeras vibrationer och ljud.
Vad är den stora fördelen att ha 4-5 meter rör mot att ha 3 meter?
Du är rolig Raffen! Först så skriver du att det inte finns någon minilängd på rören sedan ska de vara minst 3 meter som jag skrev. Sedan så har, enligt dig, rörlängden inget med vibrationer eller ljud att göra. Återigen så ändrar du dig och skriver att rörlängden påverkar ljud och vibrationer, precis som jag påpekade i ett tidigare inlägg. Nåja, ingen är ju sämre än att man kan ändra sig.
Visst, har man längre rör än 3m så minskar säkert risken ytterligare för vibrationer och oljud. Det är väl därför man inte bör ha kortare rör än 3m.Sedan vet jag inte om installationen blir både mer praktisk och snyggare med rörlängden 4-5m. Har själv 3,5m och det ser ju snyggt och fint ut.