0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vi trodde först att vi hade drabbats av tinitus men upptäckte att det var fläktmotorn på vår Panasonicpump som lät. Efter att ha läst många bra inlägg tror jag att jag kan få dit en ny motor själv. Tyvärr så upptäckte jag även ett decimeterbrett band av frost på flänsarna på utedelen. Jag har nog inte tittat så noga tidigare. Enligt vad jag läst nu betyder det brist på köldmedel. Pumpen har gått klanderfritt i snart tre år. Jag kan inte heller se något "kladd" vid kopplingarna. Har först nu hört att kompressorn pendlar mer än vanligt i varvtal och ger som mest ca 47 i utblåset då det var +5 ute. Förmodligen tillhör pumpen även de som brukar drabbas av att den nu berömda fjädern går av. Vad tror ni som vet? Är det någon idé att ta hem en tekniker eller ska jag lägga de pengarna på en ny pump i stället? Det finns tyvärr ingen installatör att fråga.
Hej igen!Det känns som Raffen är släkt med Saida. Nåväl, jag hoppades väl spara några kronor och försökte göra enligt alla instruktioner. Jag kan ju bara hoppas att det blev rätt. Inget tydde på något annat i alla fall då jag installerade vår E9DKE. Jag trodde att det var tre år sedan men ser nu att det var januari 06. Den har dock gått väldigt bra och sänkt elkostnaderna ordentligt.Med tanke på misstanken om läckage, som jag inte ser några spår av förutom frostranden, så kommer jag att tänka på sommar 2008 då det var så hett en kväll så vi satt på pumpen på kyla. Mitt i natten vaknade vi av ett våldsamt oväsen och smällar. Det var innedelen som kastade ut massor av is i rummet. Kan detta ha skadat någon del så att det finns ett litet läckage i den delen? Jag har inte tittat i den. Vi har inte kört kyla förut och vet inte om det är vanligt att innedelen spottar is. När jag läste inläggen för att hitta något om fläktmotorn så läste jag ett från "Rickard VPCenter" som han skrev 6 februari 2008. Där påstod han storsint att Citcop stod för Panasonics garantier även om man inte köpt den där. Dum gjorde som... ja jag skrev dit och frågade alltså om det var sant och om de kunde rekommendera någon seriös kyltekninger på Värmdö, Stockholm eller i närheten med tanke på framkörning. En dam upplyste mig om att Citcop inte kunde hjälpa till och hänvisade mig till en kylfirma som ligger i Värmland.Har Raffen eller någon annan ett närmare förslag?
Ny fläkt till innerdelen för 2000kr (uppskattning), påfyllnad av kylmedel, göra om konkopplingarna, vakumsuga. Lön åt kylteknikern.Sen är det bara att vänta på att fel H16 ska inträffa nästa vinter.Jag skulle skrota panasonicen och köpa en bra pump.Är man fattig har man inte råd att köpa billiga grejer.mvhSebbe
På övriga svar här och där så kan man ana att det är en och annan tekniker som svarar. Då kanske någon vet om kompressorn tar stryk av att köra den med för lite kylmedie och hur kan man avgöra det? Jag hade ju några frågor till men de drar väl inte samma intresse som när någon försöker med lite förklädd marknadsföring.Fortfarande fattig.