0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kan det vara så att en NIBE kolv ger en halv kw mindre är Thermia scroll och då går Niben lite längre innan den bryter, vilket ger mer VV
Jag medger att skillnaden är liten och att det är svårt att hitta en övervägande fördel för någon av pumparna (ni kanske kan hjälpa mig?). Mina tankar som talar för Nibe är att 1245/1145:an är att många här på forumet talat sig varma för att den är tyst. Då buller är väldigt svårt att bedöma från decibelsifforna i specarna så väger allas upplevelser här på forumet tungt.Den är dessutom något billigare. Även om det inte är med mycket. Jag har också hört många säga att displayen/kontrollpanelen är bra på Niben. Sedan är ju 1145/1245 Nibes senaste och modernaste medan Diplomat 8:an bara är den tredje bästa pumpen från Thermia och har några år på nacken. Inser att detta är väldigt lösa argument men det är det enda jag har att gå på nu. (om ingen annan har några bättre förstås... )
ThumbsupJa varmvatten som dem var lite bättre på förut torde de vara sämre än Thermia på nu, varför då undrar den vetgirige? -Jo därför att förr körde thermia till 26,6 bar och Nibe till ( har för mig 28 bar det var mer än Thermia det vet jag) men nu kör Thermia till 28,5 bar vilket är mer än Nibe och då borde Thermia vinna VV kriget med nån liter eller så.Års COP inte en chans att Nibe vinner där, kanske kommer dem lika men inte fördel Nibe. Thermia har väldigt väldimensionerade växlare det är därför man gillar thermia Thumbsup
Fast skillnaden är egentligen enorm mellan Nibe och Thermia. Nibe har kolv och ingen TUBE expansionsventil. Men dem har en fin färg display. Svårt att förstå skillnaden kanske om man inte sysslar med det, men det är stor skillnad.
Och Viessmann har bättre COP än bägge dessa. Jag tror att det blir bättre i Thermias maskiner därför att den reglerar ångan till en ÖH på 4K, det gör inte de Nibe jag mätt 8K låg dessa på och det suger. Viessmann har elektronisk exp vent och ligger då lägre än 4K och blir lite bättre.Att det står ngt i blad säger oss ingenting alls.Kondensorn på Thermias maskiner ( samma i alla i samma effektklass) är riktigt bra. Alltsom oftast kör man ut 0,5K högre temp än kondenseringstrycket säger och det är ThumbsupVad har du mätt upp för värden på din Nibe Göran? det vore kul att jämföra lite Thumbsup