0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för alla snabba svar!Huset är 170m2. Två plan utan källare, byggt 1950. Vi har ingen vv beredare löst idag utan det är en integrerad vv beredare i den befintliga elpannan (Nibe Compact nånting...). Vi kommer att ha golvvärme i badrummet på bottenvåningen men radiatorer i övrigt. Båda firmorna har föreslagit att koppla in en 100 liters volymtank innan golvvärme och element så att man kan stänga av elementen i huset och ändå ha tillräcklig vattenvolym till golvvärmen. Användbart för att få golvvärmen även under sommaren om så önskas.En annan fundering jag har är ju om det är ett bättre alternativ att köra en Nibe alt. en Diplomat (utan G2) med 300 liters beredare än att satsa på en G2-pump. Varmvattnet borde ju då inte vara ett problem och jag borde väl då inte behöva den supereffektiva G2-funktionen. Något lägre effektivitet kanske man åker på men å andra sidan gott om varmvatten. Några kommentarer på det resonemanget?
Huset är inte tilläggsisolerat.8kW-dimensioneringen bygger på 27000kWh förbrukning (av värme och vv). Energikalkylen säger:Energitäckningsgrad 99 %Effekttäckningsgrad 71 %Rek. tillsatseffekt, netto 2,7 kWArgumenten jag fått för dimensioneringen är att det är bra om pumpen går mycket, d.v.s. inte har så många start/stopp.
250 liter 40 gradigt vv ska en Nibe 1245 fixa Thermia diplomat några liter mindre så det kanske blir i snålaste laget till ett 300 liters badkar