0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är nog enda möjligheten att veta säkert. Angående varma golv så får man nog samma effekt även utan undertryck om man tätar grunden och avfuktare aktivt. 170W bara för att dra fläkten låter väldigt mycket. Jag har en kanalfläkt på 35W för att skapa undertryck. Har dragit ner dimmern rejält så den går kanske bara på 30% av denna effekt.
Jag kan inget om fläktar men jag antar att de klarar ett visst stryp - bara de inte blir för varma. Det undertryck du behöver är ju precis så stort att det inte skall läcka in luft i bostaden. Finns ingen anledning att gå över den nivån. Detta är nog svårt att mäta. man kan sätta ett avklippt finger till en gummihandske (typ operationshandske) med en klippt skåra i. Om det är undertryck i röret kommer skåran att dras samman och täta, är det övertryck kommer luften att pressas ut via skåran som därmed öppnas. Det syns ganska tydligt om den är öppen eller ej. Har sett denna princip i andra sammanhang och det borde fungera. Jag skall nog göra detta själv o borra ett hål i inspektionsluckan o dra ner röret där o avpassa fläkten tills jag får precis lagom undertryck.
Du borrar ett hål genom golvet ner till grundutrymmet. Där sätter du röret. Tutan uppåt. Då ser du hur tryckförhållandet mellan grunden o bostadenb är. Problemet att man inte vill borra hål i golvet hur som helst. Men jag tänker göra detta i inspektionsluckan. Spelar ingen roll att jag har ett hål i den. Och "mätningen" blir bara en tillfällig koll att tryckförhållandena är OK. Röret behöver inte vara där hela tiden.Förstod inte vilken fläkt du ville strypa. Om det är generationsluften från avfuktaren fungerar det inget vidare att strypa den.
Hej Dirk DigglerVille bara tipsa om ett lätt sätt att styra din fläktFinns på clas ohlsson och enkel att koppla inVarvtalsregulator.För manuell inställning av varvtal på fläktar. Ställbart 0-99%. Fläktens lägsta varvtal kan justeras med trimpot. 230V. Min/max belastning 0,05-0,5A. IP-44 vid infällt, IP55 vid utanpåliggande montage, ram medföljer.Artikelnummer 36-1664 398:- Mvh Proson
HejTill dirk DigglerSka du berätta lite om hur ditt projekt har gått.Om du har blivigt nöjd eller har vidtagit andra åtgärder.Mvh/Proson