Har du monterat själv eller har du haft en firma som gjort jobbet?
Oftast är det ju bäst att ta upp denna typ av frågor med den som gjort installationen, om du köpt tjänsten.
Oljudet som sprider sig i huset lär ju fortplanta sig via antingen chassiet till värmepumpen, se till att den står fritt från väggarna, försök även, om möjligt centrera ventilationsrören i sina hål så att de inte ligger an mot väggskivor/reglar om det går.
Prova "hålla fast" vattenledningar till/från värmepumpen när du kör den å max effekt, låt någon annan lyssna i angränsande rum och rapportera om/när det blir mindre oljud - kanske kan du hitta något som är en stor bov och som du på något sätt kan vibrationsdämpa?
Lycka till.
PS.
När det gäller värmen ut till huset så kan jag inte hjälpa dig, (har inte läst in mig på regleringen) men det hänger säkert ihop med hur du styr värmen både i värmepumpens reglerdator och till externa shunten.
Det enda jag kan rekommendera här är att du försöker läsa in dig på hur regleringen fungerar och se om du kan justera in det så att det blir bra.
Viktigt att tänka på när det gäller värmen till huset är att värmepumpen aldrig skall skicka ut varmare vatten än vad som behövs just för tillfället, sommartid innebär det att du INTE skall ha så varmt vatten ut till husets värmesystem, i takt med att det blir kallare ute skall det vatten som lämnar värmepumpen bli varmare och varmare, men bara precis så varmt som det behöver vara för att hålla huset varmt.
Kör du ut onödigt varmt vatten till värmesystemet (och sedan stryper flödet med termostater) så kommer anläggningen att få dålig verkningsgrad (COP)