Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Övriga frågor
(Moderatorer:
Bertil
,
purjo__
) »
Ämne:
Dåligt med värme och mycket oväsen i CE50
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Dåligt med värme och mycket oväsen i CE50 (läst 1397 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
JanH_GBG
Nybörjare
Antal inlägg: 5
Karma +0/-0
JanH_GBG
«
skrivet:
12 maj 2008, 09:40:05 »
Citera
Hej!
Vi köpte en CE50 av CZ för ett par månader sedan till vårt nybyggda hus. Till att börja med så verkade det mesta fungera men jag har två frågor som jag misstänker är/blir verkliga problem, speciellt när det blir kallt ute.
1. Pumpen verkar skapa mycket värme och värmer VV väldigt bra. Men den verkar inte vilja leverera ut värme i värmesystemet, alltså ut från pumpen. Känner man med handen på tillopp värme till radiatorerna så överstiger den inte knappt ljummet (30grader). Pumpen är inställd på radiatorsystem och jag har en extern shunt till golvvärme med tillhörande extra cirkulationspump för golvet (Thermotech). Alltså pumpen skall alltså cirkulera radiatortemeratur på vattnet ut. Det bör väl ligga på 45-50 grader tillopp om pumpen går på max.
Vad skall den 'normala' temperaturen på tillopp värmesystem ligga på?
Det sitter en växelventil som drar åt olika håll om den skall värma VV eller Värme. Kan det vara något fel på denna. Den växlar visserligen och den lilla spaken på ovansidan går fram och tillbaka som den skall men den verkar inte vilja släppa på fullt ut. Jag hade hjälp av en rörläggare att installera och han spolade och luftade systemet en timme och efter det har jag luftat många gånger bort luft så nu bör det inte finnas kvar någon luft. Något är skumt.
2. Pumpen för ett herrans liv när den går för full effekt. Vi är medvetna om att CZ inte är den tystaste pumpen på marknaden men så här illa kan det inte vara. Det är naturligtvis värst när kompressorn går på 75Hz. Vid denna effekt så sprids ett fruktansvärt infraljud i flera rum. Pumpen står på betonggolv och dessutom på dämpande kuddar (rekommenderade här på VP-forum). Det är inte skrammel eller annat löst från fläkt eller plåtar utan det kommer från själva kompressorn och sprids i första hand som ett lågfrekvent ljud rakt igenom väggarna. Drar jag ner effekten till max 50Hz så är det acceptabelt men inte på högre frekvenser.
Någon som har liknande erfarenheter av detta?
Huset är på 1,5 plan, 144m2 boyta med gjuten, isolerad betongplatta, golvvärme, 89m2 yta i plattan och 5 radiatorer i ett 1-kretssystem på andra våningen (total max effekt ca 3KW på radiatorerna).
Tacksam för tips på vad vi kan göra. Just nu så känns det som mycket väsen för lite ull...
/Jan
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35461
Karma +55/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Dåligt med värme och mycket oväsen i CE50
«
Svar #1 skrivet:
13 maj 2008, 07:46:18 »
Citera
Har du monterat själv eller har du haft en firma som gjort jobbet?
Oftast är det ju bäst att ta upp denna typ av frågor med den som gjort installationen, om du köpt tjänsten.
Oljudet som sprider sig i huset lär ju fortplanta sig via antingen chassiet till värmepumpen, se till att den står fritt från väggarna, försök även, om möjligt centrera ventilationsrören i sina hål så att de inte ligger an mot väggskivor/reglar om det går.
Prova "hålla fast" vattenledningar till/från värmepumpen när du kör den å max effekt, låt någon annan lyssna i angränsande rum och rapportera om/när det blir mindre oljud - kanske kan du hitta något som är en stor bov och som du på något sätt kan vibrationsdämpa?
Lycka till.
PS.
När det gäller värmen ut till huset så kan jag inte hjälpa dig, (har inte läst in mig på regleringen) men det hänger säkert ihop med hur du styr värmen både i värmepumpens reglerdator och till externa shunten.
Det enda jag kan rekommendera här är att du försöker läsa in dig på hur regleringen fungerar och se om du kan justera in det så att det blir bra.
Viktigt
att tänka på när det gäller värmen till huset är att värmepumpen aldrig skall skicka ut varmare vatten än vad som behövs just för tillfället, sommartid innebär det att du INTE skall ha så varmt vatten ut till husets värmesystem, i takt med att det blir kallare ute skall det vatten som lämnar värmepumpen bli varmare och varmare, men bara precis så varmt som det behöver vara för att hålla huset varmt.
Kör du ut onödigt varmt vatten till värmesystemet (och sedan stryper flödet med termostater) så kommer anläggningen att få dålig verkningsgrad (COP)
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29866
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Dåligt med värme och mycket oväsen i CE50
«
Svar #2 skrivet:
13 maj 2008, 08:59:10 »
Citera
1. Skulle tippa på att något stryper cirkulationen, du har väl alla golvvärme och radiatortermostater öppna?
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Övriga frågor
(Moderatorer:
Bertil
,
purjo__
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1485
dolda: 0
användare: 11
Användare online
:
heat_is_on
TS Comfort AB
larryd
jälldorf
Jisse
Hilton
LillaRodde
Hansson
alvinpalv
Frazze62
Börje__
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info