0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Raffen skrivet 17 maj 2008, 19:47:41Citat från: nordic_wolf skrivet 17 maj 2008, 15:09:37Hej!Jag tänkte skaffa en luft värmepump till mitt sommarhus. Pumpen skall i huvudsak användas till underhållsvärme, vid 8-10 grader. Jag har undersökt marknaden och bara hittat tre fabrikat (IVT, Panasonic och Daikin). Finns det fler fabrikat som klarar underhållsvärme vid låga temperaturer (8-10 grader)Hej Nordic_wolf! Toshiba är ju ytterligare ett pumpfabrikat som har +8 ºC-funktionen, och detta på sin RAS SKVP-ND-serie av pumpar. http://www.ventilationsutveckling.se/ProduktbladVP.htm Sen varför du nu bara skulle använda luftvärmepumpen till att hålla 8-10 ºC underhållsvärme med när dessa pumpar egentligen gör sig som allra bäst när de får avge en lite mer ordentlig värme i husen, det kan jag ju inte riktigt förstå alltså.Mvh Raffen.Tjena Raffen! Du som ambassadör för Luft/luftvärmepumparnas intresseförening, är det verkligen besparing överhuvudtaget i att köra så låga temperaturer egentligen?
Citat från: nordic_wolf skrivet 17 maj 2008, 15:09:37Hej!Jag tänkte skaffa en luft värmepump till mitt sommarhus. Pumpen skall i huvudsak användas till underhållsvärme, vid 8-10 grader. Jag har undersökt marknaden och bara hittat tre fabrikat (IVT, Panasonic och Daikin). Finns det fler fabrikat som klarar underhållsvärme vid låga temperaturer (8-10 grader)Hej Nordic_wolf! Toshiba är ju ytterligare ett pumpfabrikat som har +8 ºC-funktionen, och detta på sin RAS SKVP-ND-serie av pumpar. http://www.ventilationsutveckling.se/ProduktbladVP.htm Sen varför du nu bara skulle använda luftvärmepumpen till att hålla 8-10 ºC underhållsvärme med när dessa pumpar egentligen gör sig som allra bäst när de får avge en lite mer ordentlig värme i husen, det kan jag ju inte riktigt förstå alltså.Mvh Raffen.
Hej!Jag tänkte skaffa en luft värmepump till mitt sommarhus. Pumpen skall i huvudsak användas till underhållsvärme, vid 8-10 grader. Jag har undersökt marknaden och bara hittat tre fabrikat (IVT, Panasonic och Daikin). Finns det fler fabrikat som klarar underhållsvärme vid låga temperaturer (8-10 grader)
Citat från: Claes A skrivet 14 maj 2008, 06:51:33Hej igen,jo, stora rummet verkar bra men jag undrar om det är ett problem att en av kaminerna skall vara där trots att stocken står i köket? Finns det inte risk att pumpen slutar jobba när kaminen ger mycket värme? Fläkten kan gå ändå, det vet jag, men orkar den trycka ut värmen till rummen intill?Vad tror du om att sätta en liten ovanför ytterdörren och en större i köket (det är det större rummet mitt i) ovanför dörren till hallen? Finns det risk att värmen från den i hallen kommer att påverka den i köket att stänga ned?Vi har ganska högt i tak, ca 2.35, och normalt höga dörrar så det är ett ganska stort avstånd från tak till dörrhål. Är det kanske lönt att sätta ventiler ovan dörrarna?Hej Claes! I kök är det inte rekommendabelt att sätta luftvärmepumpsinnerdelar överhuvudtaget pga bl.a matos, stekos mm, detta är heller inte helt hälsosamt för pumpens filter, och dessutom är ju utrymmet ifråga relativt litet till storleken också vilket gör att det snabbt blir varmt där och pumpen går då direkt ned i effekt. Så det stora vardags/allrummet är ju definitivt att föredra om du nu vill ha lite nytta av den lite större pumpen i den delen av huset, sen kan du säkert vid ett ev kommande behov klara dig med en mindre pump över dörren till hallen.Mvh Raffen.
Hej igen,jo, stora rummet verkar bra men jag undrar om det är ett problem att en av kaminerna skall vara där trots att stocken står i köket? Finns det inte risk att pumpen slutar jobba när kaminen ger mycket värme? Fläkten kan gå ändå, det vet jag, men orkar den trycka ut värmen till rummen intill?Vad tror du om att sätta en liten ovanför ytterdörren och en större i köket (det är det större rummet mitt i) ovanför dörren till hallen? Finns det risk att värmen från den i hallen kommer att påverka den i köket att stänga ned?Vi har ganska högt i tak, ca 2.35, och normalt höga dörrar så det är ett ganska stort avstånd från tak till dörrhål. Är det kanske lönt att sätta ventiler ovan dörrarna?
Citat från: Raffen skrivet 14 maj 2008, 23:13:46Citat från: Claes A skrivet 14 maj 2008, 06:51:33Hej Raffen,då förstår jag att den inte är någon god idé att sätta pumpen i köket.Men hur det med kaminen och ventilerna? Jag antar att när kaminen värmer för fullt går pumpen över till att bara använda fläktfunktionen och det borde ju bara vara bra. Men får man runt den varma luften med normala dörrar och så pass högt i tak utan ventiler?
Citat från: Claes A skrivet 14 maj 2008, 06:51:33
Du kan väl också normalt räkna med att du kan tappa ca 0,5-1,0 ºC per dörrpost ut till nästkommande utrymme som värmen skall passera ut till, Mvh Raffen.
Hej Igen!Idag förbrukar jag 11000 kW, i huvudsak varmhållning under vinter, med elektriska element. Luftfuktigheten i Piteå under vinter är försumbar.Om jag tolkar experterna rätt så kommer jag att förbruka mindre energi genom att varmhålla sommarhuset vid +20 med en luftvärmepump än att varmhålla sommarhuset vid +10 med en luftvärmepump, eller?
Citat från: Raffen skrivet 18 maj 2008, 10:53:53Du kan väl också normalt räkna med att du kan tappa ca 0,5-1,0 ºC per dörrpost ut till nästkommande utrymme som värmen skall passera ut till, Mvh Raffen.Det där håller jag inte med om.I hus som jag har varit i har tappet varit mycket större än så.
Citat från: Hansson skrivet 18 maj 2008, 20:46:40Citat från: Raffen skrivet 18 maj 2008, 10:53:53Du kan väl också normalt räkna med att du kan tappa ca 0,5-1,0 ºC per dörrpost ut till nästkommande utrymme som värmen skall passera ut till, Mvh Raffen.Det där håller jag inte med om.I hus som jag har varit i har tappet varit mycket större än så.Hej Hansson! Mkt märkligt du Hansson, för iaf mer än 1,0 ºC kan det knappast bli tal om, om det nu är hus av en hyfsat rekorderlig karaktär, och det normala ligger ungefär som jag säger mellan 0,5-1,0 ºC i tempminskning per dörrpost till annat utrymme som värmen måste förflytta sig, för det var väl inget tapetserat renstängsel bara som du var på besök i va?? Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 18 maj 2008, 23:31:44Citat från: Hansson skrivet 18 maj 2008, 20:46:40Citat från: Raffen skrivet 18 maj 2008, 10:53:53Du kan väl också normalt räkna med att du kan tappa ca 0,5-1,0 ºC per dörrpost ut till nästkommande utrymme som värmen skall passera ut till, Mvh Raffen.Det där håller jag inte med om.I hus som jag har varit i har tappet varit mycket större än så.Hej Hansson! Mkt märkligt du Hansson, för iaf mer än 1,0 ºC kan det knappast bli tal om, om det nu är hus av en hyfsat rekorderlig karaktär, och det normala ligger ungefär som jag säger mellan 0,5-1,0 ºC i tempminskning per dörrpost till annat utrymme som värmen måste förflytta sig, för det var väl inget tapetserat renstängsel bara som du var på besök i va?? Mvh Raffen.Hej.Det var ett hus. Jag vet inte vad du menar med ett rekorderligt hus?Eftersom du säger att det det normala är 0,5-1,0 ºC så skulle jag gärna vilja ta del av den informationen.Förs det verkligen någon statistik på hur många grader man tappar per dörrpost?Som sagt dom hus jag har besökt har tappet varit betydligt mer än det du säger är normalt.Fast jag kanske besökte onormala hus..