0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Se planlösning ovan/Claes
Haj igen och tack,ja, du har rätt i att det är klurigt, från hallen leder dörrar till badrum, pannrum och ett rum men bara en dörr vidare till kök och de andra rummen.Det finns en dörr mellan köket och det lilla rummet också, det är svårt att se på planlösningen. Vi hade tankar om att det kanske kunde räcka med en pump ovanför ytterdörren i hallen men det är kanske optimistiskt.Var i det stora rummet borde en innedel i så fall sitta?Vi funderar på en IVT Nordic invertor 12 GR n som ger upp till 6,5 och har en grundvärme funktion, kostar 20 800:- installerad. Är det en bra pump eller föreslår du något annat?
Hej igen,jo, stora rummet verkar bra men jag undrar om det är ett problem att en av kaminerna skall vara där trots att stocken står i köket? Finns det inte risk att pumpen slutar jobba när kaminen ger mycket värme? Fläkten kan gå ändå, det vet jag, men orkar den trycka ut värmen till rummen intill?Vad tror du om att sätta en liten ovanför ytterdörren och en större i köket (det är det större rummet mitt i) ovanför dörren till hallen? Finns det risk att värmen från den i hallen kommer att påverka den i köket att stänga ned?Vi har ganska högt i tak, ca 2.35, och normalt höga dörrar så det är ett ganska stort avstånd från tak till dörrhål. Är det kanske lönt att sätta ventiler ovan dörrarna?
Citat från: Claes A skrivet 14 maj 2008, 06:51:33Hej igen,jo, stora rummet verkar bra men jag undrar om det är ett problem att en av kaminerna skall vara där trots att stocken står i köket? Finns det inte risk att pumpen slutar jobba när kaminen ger mycket värme? Fläkten kan gå ändå, det vet jag, men orkar den trycka ut värmen till rummen intill?Vad tror du om att sätta en liten ovanför ytterdörren och en större i köket (det är det större rummet mitt i) ovanför dörren till hallen? Finns det risk att värmen från den i hallen kommer att påverka den i köket att stänga ned?Vi har ganska högt i tak, ca 2.35, och normalt höga dörrar så det är ett ganska stort avstånd från tak till dörrhål. Är det kanske lönt att sätta ventiler ovan dörrarna?Hej Claes! I kök är det inte rekommendabelt att sätta luftvärmepumpsinnerdelar överhuvudtaget pga bl.a matos, stekos mm, detta är heller inte helt hälsosamt för pumpens filter, och dessutom är ju utrymmet ifråga relativt litet till storleken också vilket gör att det snabbt blir varmt där och pumpen går då direkt ned i effekt. Så det stora vardags/allrummet är ju definitivt att föredra om du nu vill ha lite nytta av den lite större pumpen i den delen av huset, sen kan du säkert vid ett ev kommande behov klara dig med en mindre pump över dörren till hallen.Mvh Raffen.
Hej!Jag tänkte skaffa en luft värmepump till mitt sommarhus. Pumpen skall i huvudsak användas till underhållsvärme, vid 8-10 grader. Jag har undersökt marknaden och bara hittat tre fabrikat (IVT, Panasonic och Daikin). Finns det fler fabrikat som klarar underhållsvärme vid låga temperaturer (8-10 grader)
Citat från: nordic_wolf skrivet 17 maj 2008, 15:09:37Hej!Jag tänkte skaffa en luft värmepump till mitt sommarhus. Pumpen skall i huvudsak användas till underhållsvärme, vid 8-10 grader. Jag har undersökt marknaden och bara hittat tre fabrikat (IVT, Panasonic och Daikin). Finns det fler fabrikat som klarar underhållsvärme vid låga temperaturer (8-10 grader)Hej Nordic_wolf! Toshiba är ju ytterligare ett pumpfabrikat som har +8 ºC-funktionen, och detta på sin RAS SKVP-ND-serie av pumpar. http://www.ventilationsutveckling.se/ProduktbladVP.htm Sen varför du nu bara skulle använda luftvärmepumpen till att hålla 8-10 ºC underhållsvärme med när dessa pumpar egentligen gör sig som allra bäst när de får avge en lite mer ordentlig värme i husen, det kan jag ju inte riktigt förstå alltså.Mvh Raffen.