Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Luft/Luft i sommarhus  (läst 7970 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Luft/Luft i sommarhus
« Svar #15 skrivet: 17 maj 2008, 23:39:08 »
Hej!
Jag tänkte skaffa en luft värmepump till mitt sommarhus. Pumpen skall i huvudsak användas till underhållsvärme, vid 8-10 grader. Jag har undersökt marknaden och bara hittat tre fabrikat (IVT, Panasonic och Daikin). Finns det fler fabrikat som klarar underhållsvärme vid låga temperaturer (8-10 grader)
Hej Nordic_wolf!  Toshiba är ju ytterligare ett pumpfabrikat som har +8 ºC-funktionen, och detta på sin RAS SKVP-ND-serie av pumpar. http://www.ventilationsutveckling.se/ProduktbladVP.htm  Sen varför du nu bara skulle använda luftvärmepumpen till att hålla 8-10 ºC underhållsvärme med när dessa pumpar egentligen gör sig som allra bäst när de får avge en lite mer ordentlig värme i husen, det kan jag ju inte riktigt förstå alltså.
Mvh Raffen.
Tjena Raffen! Du som ambassadör för Luft/luftvärmepumparnas intresseförening, är det verkligen besparing överhuvudtaget i att köra så låga temperaturer egentligen?

Tjenare Frasse!  Ja du menar det ja ;D  Ja det är klart att använder man inte stugan under hela vintersäsongen så är det givetsvis en viss besparing vad gäller energiförbrukningen ifh till att man skulle ha samma hållvärme som med elradiatorer, men den allra största besparingen gör man väl isf om man som ett alternativ stänger av värmen helt och hållet i stugan istället, eftersom när man kommer neråt ca 8-10 ºC, eller rättare sagt under ca 12-13 ºC så ökar ju ändå den relativa luftfuktigheten så pass mkt i huset att man i princip lika gärna kan stänga av värmen helt om man f.ö inte riskerar sönderfrysning av vätskebärare så som t.ex värmesystem/element, vattenrör mm. Så någon större besparing kan det ju knappast bli frågan om, om man nu också räknar in investeringen för pumpen mm, utan bara en viss besparing isf vad gäller energiförbrukningen ifh till elradiatorer, men för att kalkylera in kostnaden för pumpen också så får man nog kanske räkna med en avskrivningstid på ca 15-20 år isf, mot normalt mellan ca 2-5 år för en luftvärmepump som används för att värma upp ett hus på ett rekorderligt sätt.

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 18 maj 2008, 00:11:47 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Claes A

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Luft/Luft i sommarhus
« Svar #16 skrivet: 18 maj 2008, 10:27:34 »
Hej igen,
jo, stora rummet verkar bra men jag undrar om det är ett problem att en av kaminerna skall vara där trots att stocken står i köket? Finns det inte risk att pumpen slutar jobba när kaminen ger mycket värme? Fläkten kan gå ändå, det vet jag, men orkar den trycka ut värmen till rummen intill?
Vad tror du om att sätta en liten ovanför ytterdörren och en större i köket (det är det större rummet mitt i) ovanför dörren till hallen? Finns det risk att värmen från den i hallen kommer att påverka den i köket att stänga ned?
Vi har ganska högt i tak, ca 2.35, och normalt höga dörrar så det är ett ganska stort avstånd från tak till dörrhål. Är det kanske lönt att sätta ventiler ovan dörrarna?

Hej Claes! I kök är det inte rekommendabelt att sätta luftvärmepumpsinnerdelar överhuvudtaget pga bl.a matos, stekos mm, detta är heller inte helt hälsosamt för pumpens filter, och dessutom är ju utrymmet ifråga relativt litet till storleken också vilket gör att det snabbt blir varmt där och pumpen går då direkt ned i effekt. Så det stora vardags/allrummet är ju definitivt att föredra om du nu vill ha lite nytta av den lite större pumpen i den delen av huset, sen kan du säkert vid ett ev kommande behov klara dig med en mindre pump över dörren till hallen.

Mvh Raffen.

Hej Raffen,
då förstår jag att den inte är någon god idé att sätta pumpen i köket.

Men hur det med kaminen och ventilerna? Jag antar att när kaminen värmer för fullt går pumpen över till att bara använda fläktfunktionen och det borde ju bara vara bra. Men får man runt den varma luften med normala dörrar och så pass högt i tak utan ventiler?


Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Luft/Luft i sommarhus
« Svar #17 skrivet: 18 maj 2008, 10:53:53 »
Hej Raffen,
då förstår jag att den inte är någon god idé att sätta pumpen i köket.
Men hur det med kaminen och ventilerna? Jag antar att när kaminen värmer för fullt går pumpen över till att bara använda fläktfunktionen och det borde ju bara vara bra. Men får man runt den varma luften med normala dörrar och så pass högt i tak utan ventiler?

Hej Claes!  Nej några ventiler skall du normalt inte behöva för att kunna sprida runt värmen mellan rummen i huset men däremot så skall du givetsvis ha dörrarna öppna, och din takhöjd på 2,35 cm är ju heller inte överdrivet högt tycker jag eftersom normal standard är ju 2,40 cm i takhöjd. Du kan väl också normalt räkna med att du kan tappa ca 0,5-1,0 ºC per dörrpost ut till nästkommande utrymme som värmen skall passera ut till, så värmen får du ju då normalt reglera via en lite högre temperatur i det rum som innerdelen sitter i då vid behov, och det är ju bl.a därför som det normalt är bra om innerdelen kan sitta så centralt som möjligt placerad i husen med en bra spridning av värmen åt olika håll i huset, och en sådan placering går ju nu inte att få till riktigt i ditt hus ju.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad nordic_wolf

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/Luft i sommarhus
« Svar #18 skrivet: 18 maj 2008, 19:41:51 »
Hej Igen!

Idag förbrukar jag 11000 kW, i huvudsak varmhållning under vinter, med elektriska element. Luftfuktigheten i Piteå under vinter är försumbar.

Om jag tolkar experterna rätt så kommer jag att förbruka mindre energi genom att varmhålla sommarhuset vid +20 med en luftvärmepump än att varmhålla sommarhuset vid +10 med en luftvärmepump, eller?

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1741
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Luft/Luft i sommarhus
« Svar #19 skrivet: 18 maj 2008, 20:46:40 »
Du kan väl också normalt räkna med att du kan tappa ca 0,5-1,0 ºC per dörrpost ut till nästkommande utrymme som värmen skall passera ut till,
Mvh Raffen.

Det där håller jag inte med om.I hus som jag har varit i har tappet varit mycket större än så.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Luft/Luft i sommarhus
« Svar #20 skrivet: 18 maj 2008, 23:24:06 »
Hej Igen!
Idag förbrukar jag 11000 kW, i huvudsak varmhållning under vinter, med elektriska element. Luftfuktigheten i Piteå under vinter är försumbar.
Om jag tolkar experterna rätt så kommer jag att förbruka mindre energi genom att varmhålla sommarhuset vid +20 med en luftvärmepump än att varmhålla sommarhuset vid +10 med en luftvärmepump, eller?

Hej Nordic_wolf!  Det är ju helt rätt att luftfuktigheten är av en betydligt lindrigare karaktär högre upp i landet än vad det är söderut, men det framgick heller inte att du hade stugan uppe i Piteå eftersom när jag tittade i din profil så trodde jag att det handlade om Karlskoga.
Sen din tolkning av experterna är nog inte helt rätt eftersom självklart är det ju så att du kommer att spara mer energi om du nu har +10 ºC ifh till om du har +20 ºC i innetemperatur med hjälp av en luftvärmepump givetsvis, men diskussionen handlade väl delvis om lite andra saker i sammanhanget bl.a helheten inkl investeringskostnaden för pumpen mm.
Förresten du säger att du förbrukar ca 11000 kwh/år, och i huvudsak för uppvärmning, hur hög innetemp har du då?? använder du stugan något på vintern eller inte?? och hur stor är stugan i m2?? Är den ordentligt isolerad eller??
Jag tycker nämligen att det låter som en ganska hög uppvärmningkostnad om du nu bara har +8-10 ºC i innetemperatur även om du har elradiatorer, men man kanske är lite bortskämd när man som jag har luftvärmepump och en ungefärlig årlig uppvärmningskostnad på ca 3000-3500 kwh/år för mina ca 160 m2 och snittinnetemperatur på 21 ºC med lite variation mellan 20-22 ºC, och då tycker man väl kanske om du nu skall investera i en luftvärmepump så skulle du väl också kanske kunna unna dig en lite högre innetemperatur ev, eftersom det mår ju både huset och inredningen klart mkt bättre utav isf.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Luft/Luft i sommarhus
« Svar #21 skrivet: 18 maj 2008, 23:31:44 »
Du kan väl också normalt räkna med att du kan tappa ca 0,5-1,0 ºC per dörrpost ut till nästkommande utrymme som värmen skall passera ut till,
Mvh Raffen.
Det där håller jag inte med om.I hus som jag har varit i har tappet varit mycket större än så.

Hej Hansson!  Mkt märkligt du Hansson, för iaf mer än 1,0 ºC kan det knappast bli tal om, om det nu är hus av en hyfsat rekorderlig karaktär, och det normala ligger ungefär som jag säger mellan 0,5-1,0 ºC i tempminskning per dörrpost till annat utrymme som värmen måste förflytta sig, för det var väl inget tapetserat renstängsel bara som du var på besök i va?? ;)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Luft/Luft i sommarhus
« Svar #22 skrivet: 18 maj 2008, 23:43:31 »
Enligt mina egna erfarenheter så lutar det åt att Raffen har rätt när han påstår att temperaturdifferensen per dörrpost ligger runt 1°C.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1741
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Luft/Luft i sommarhus
« Svar #23 skrivet: 19 maj 2008, 09:30:23 »
Du kan väl också normalt räkna med att du kan tappa ca 0,5-1,0 ºC per dörrpost ut till nästkommande utrymme som värmen skall passera ut till,
Mvh Raffen.
Det där håller jag inte med om.I hus som jag har varit i har tappet varit mycket större än så.

Hej Hansson!  Mkt märkligt du Hansson, för iaf mer än 1,0 ºC kan det knappast bli tal om, om det nu är hus av en hyfsat rekorderlig karaktär, och det normala ligger ungefär som jag säger mellan 0,5-1,0 ºC i tempminskning per dörrpost till annat utrymme som värmen måste förflytta sig, för det var väl inget tapetserat renstängsel bara som du var på besök i va?? ;)

Mvh Raffen.

Hej.
Det var ett hus. Jag vet inte vad du menar med ett rekorderligt hus?
Eftersom du säger att det det normala är 0,5-1,0 ºC så skulle jag gärna vilja ta del av den informationen.
Förs det verkligen någon statistik på hur många grader man tappar per dörrpost?

Som sagt dom hus jag har besökt har tappet varit betydligt mer än det du säger är normalt.
Fast jag kanske besökte onormala hus..

Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Luft/Luft i sommarhus
« Svar #24 skrivet: 19 maj 2008, 10:38:26 »
Du kan väl också normalt räkna med att du kan tappa ca 0,5-1,0 ºC per dörrpost ut till nästkommande utrymme som värmen skall passera ut till,
Mvh Raffen.
Det där håller jag inte med om.I hus som jag har varit i har tappet varit mycket större än så.
Hej Hansson!  Mkt märkligt du Hansson, för iaf mer än 1,0 ºC kan det knappast bli tal om, om det nu är hus av en hyfsat rekorderlig karaktär, och det normala ligger ungefär som jag säger mellan 0,5-1,0 ºC i tempminskning per dörrpost till annat utrymme som värmen måste förflytta sig, för det var väl inget tapetserat renstängsel bara som du var på besök i va?? ;)
Mvh Raffen.
Hej.
Det var ett hus. Jag vet inte vad du menar med ett rekorderligt hus?
Eftersom du säger att det det normala är 0,5-1,0 ºC så skulle jag gärna vilja ta del av den informationen.
Förs det verkligen någon statistik på hur många grader man tappar per dörrpost?
Som sagt dom hus jag har besökt har tappet varit betydligt mer än det du säger är normalt.
Fast jag kanske besökte onormala hus..

Tjenare Hansson!  Njae någon direkt statistik finns det ju inte på detta mej veterligt men väl en ganska bred erfarenhet av detta inom branchen, och det är att man brukar räkna med ca 1 ºC sänkning av temperaturen för varje dörrpost till nästkommande utrymme som skall värmas ifh till där värmekällan finns (gäller ju även kaminvärme mm), och detta beror väl ytterst på att värmen stiger så att det är varmast högst uppe vid taket och att den skillnad i höjd mellan taket och dörröppningarna som ju normalt är ca 32-35 cm kommer att utgöra skillnaden i temp på ca 0,5-1,0 ºC. Så vill man undvika detta så skulle man alltså kanske öppna upp dörröppningarna ända upp till taket, men det kanske inte är det allra trevligaste sättet heller.
Sen beror det ju på lite andra förutsättningar också som t.ex hur innerdelen är placerad, intern ventilation i huset mm, och om t.ex innerdelen är placerad så att man kan blåsa snett nedåt och rakt mot och in i öppning till annat/andra rum så behöver man ju inte få någon tempskillnad överhuvudtaget, eller om man som jag själv har en mekanisk utsugsventilation som inte bara finns i våtutrymmena utan även i våra sovrum och i vardagsrummet (med inluft från källaren), så hjälper detta ju också till att flytta varmluften via ventilationssystemet vilket gör att jag har en väldigt liten tempskillnad mellan mina olika utrymmen i huset.
Sen finns det ju också ytterligare ett sätt att utjämna temperaturen mellan olika utrymmen eller olika delar av huset alt våningsplan, och det är ju att flytta varmluften med fläktsystem, men då skall det vara ordentliga grejor med rör och kanalfläkt med lite riktig kapacitet, och inga s.k värmeförflyttare i miniformat som mestadels ger ett riktigt dåligt värmeutbyte och samtidigt stör våldsamt ljudmässigt.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad nordic_wolf

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/Luft i sommarhus
« Svar #25 skrivet: 19 maj 2008, 11:56:57 »
Hej Igen!

OK! Jag var lite snål med informationen. Nedan följer den fulla sanningen. Kommentera gärna om jag tänkt rätt eller fel.

Jag och mina föräldrar köpte fritidshuset (som egentligen är en enplansvilla på 100 m2, byggd 1976) för 17 år sedan. Huset ligger i Lillpite (25 km NO om Piteå). Huset är normalisolerat med 2-glasfönster.

När vi köpte huset var det inte ovanligt att det var kallare än -30° under 2.5 månader/år och att det var ca 5 månader/år är kallare än -20°, d v s inget drömscenarium för en luftvärmepump.

Det ”positiva” med klimatuppvärmningen är att idag ligger vintertemperaturen i Lillpite mellan minus 10 till minus 20°, med ca 20 dagar/år kallare än -20°, d v s lite mindre tufft för en luftvärmepump.

Som kuriosa kan jag nämna att det fortfarande finns rester av snödrivor runt huset och att i lördag snöade det ymnigt.

Fritidshuset är bestyckat med direkt el samt en öppenspis med insats (ca 10 kW) och preliminärt går det i år åt 10184 kW samt några m3 ved. Detta är inte någon hög förbrukning för ett hus i Piteå. En normalvilla (byggd under mitten på 70-talet, på 120 m2, med direkt el) förbrukar ca 25000 kW/år.

Vi använder fritidshuset under juni, juli och augusti samt två veckor under julen. Under sommarmånaderna använder vi ved som uppvärmning, när det behövs. Eftersom det nästan är midnattssol i Lillpite så behövs ingen belysning under sommarmånaderna utan den el som används är i huvudsak till varmvatten (ca 2000 kW). Detta innebär att största delen (ca 8000 kW) av den el som förbrukas i fritidshuset är för varmhållning (ca 10°) under de kalla månaderna.

Min tankegång var att försöka minska elförbrukningen till varmhållningen från idag 8000 kW till 4000 kW, under förutsättning att luftvärmepumpen är tillräckligt bra för att klara av det. Detta skulle innebära att luftvärmepumpen är återbetald på ca 5 år, d v s en rimlig återbetalningstid ur min synpunkt. Har jag tänkt rätt?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Luft/Luft i sommarhus
« Svar #26 skrivet: 19 maj 2008, 12:17:11 »
Hej Nordic_wolf!  Ett stort tack för din djupgående information ang ditt fritidshus Thumbsup det ställer ju dagen i ett helt annat ljus alltså, och då kan jag väl bara konstatera att du har tänkt helt rätt. Du borde då på dessa premisser kunna räkna med en årlig uppvärmningskostnad med en luftvärmepump och ca 10 ºC i innetemperatur på gissningsvis någonstans mellan ca 3000-4000 kwh/år lite beroende på vinter enligt min uppfattning, så det är väl bara för dig att slå till och agera när det gäller din investering i en luftvärmepump tycker jag.  *vinkar*

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Köp din bergvärmepump av oss
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!