0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Även om du köper en ren jord/bergvärmepump så kommer du att behöva ha ventilation, så du lär inte bli av med bullret annat än genom att:1. Minska luftflödet2. Sätta in ljuddämpare3. Sätta in tystare frånluftsdonDet är mina tips i alla fall.Det första du kan göra är ju att kontrollera så att du inte kör ONÖDIGT stort luftflöde för tillfället, kanske är anläggningen inte injusterad som den skall vara - fick du något protokoll över intrimmningen?
Det kan inte vara så att badrummet ligger väldig nära "pannrummet" och det du hör i själva verket är ljud som alstras av IVT 495:an och fortplantar sig i ventilationssystemet. Jag har nämligen dom fenomenen, men eftersom mitt (bubbel)badkar låter så mycket så störs jag inte av ljudet annat än när jag torkar mig.
3. Köp ett mer högljutt badkar
Hade exakt samma när vi flyttade in, det susade något enormt i kök, badrum och tvättstugan där ventilerna sitter, vi tog kontakt med husföretaget som byggt huset då vi hade totalentreprenad och där kom en kille och justerade ventilerna och justerade ner fläkthastigheten på just nämda trafo i pumpen och suset blev genast mer uthärdligt. Men frågan först är ju om allt är injusterat ordentligt då ni nyss är inflyttade för så jä...ligt skall det inte låta i utsugen. Att redan nu tänka på att byta pump skall ju naturligtvis inte behövas utan ta dom goda råden du får här på forumet så ordnar det sig säkert till det bästa.
Vår Nibe 360P har nattsänkning som vi nyttjar. Då sänker vi varvtalet när vi är hemma och ökar när vi är på jobbet. Status quo.
Citat från: perstr skrivet 25 april 2008, 17:18:35Vår Nibe 360P har nattsänkning som vi nyttjar. Då sänker vi varvtalet när vi är hemma och ökar när vi är på jobbet. Status quo. Men det är väl när man är hemma och duschar, andas och lagar mat som man behöver luftväxlingen? Det borde vara mera vettigt att varva ner när man jobbar och på så sätt spara på varmluften?