0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: D_Sundsvall skrivet 05 maj 2008, 07:53:24För att avrunda tråden så kan jag meddela att det blev Nokian Hakka V. Dyra, men jag har varit nöjd med mina förra nokian.. Goddyear NCT5 visade sig vara året runt däck, något som försäljaren INTE informerade mig om.. Gissa om den däckfirman gick bort....Vem påstår att NCT5 är "året runt däck"?Sådana anser jag iofs inte existerar men vid en snabb internetsökning så är NCT5 sommardäck.
För att avrunda tråden så kan jag meddela att det blev Nokian Hakka V. Dyra, men jag har varit nöjd med mina förra nokian.. Goddyear NCT5 visade sig vara året runt däck, något som försäljaren INTE informerade mig om.. Gissa om den däckfirman gick bort....
Jag köpte WANLI S1093 (kinadäck) på vår 8 år gamla Avensis.Skall bli intressant att se hur de fungerar, än så länge kan jag meddela att de går extremt tyst, gick bra att balansera.Nackdelar hittils: Inte helt runda (men gick som sagt balansera så att det inte vibrerar under färd)När jag tog bilen en kall morgon (+5°C ute) så hade däcken fått ett litet minne, en platta, som inte gick bort innan jag kört någon kilometer - det har jag aldrig varit med om tidigare, och det kändes billigt, hoppas det försvinner när det blir lite varmare ute.195 X 65 X 15 för 700 kr/däck inkl balansering och montering.
Citat från: Rickard skrivet 05 maj 2008, 15:25:05Jag köpte WANLI S1093 (kinadäck) på vår 8 år gamla Avensis.Skall bli intressant att se hur de fungerar, än så länge kan jag meddela att de går extremt tyst, gick bra att balansera.Nackdelar hittils: Inte helt runda (men gick som sagt balansera så att det inte vibrerar under färd)När jag tog bilen en kall morgon (+5°C ute) så hade däcken fått ett litet minne, en platta, som inte gick bort innan jag kört någon kilometer - det har jag aldrig varit med om tidigare, och det kändes billigt, hoppas det försvinner när det blir lite varmare ute.195 X 65 X 15 för 700 kr/däck inkl balansering och montering.För guds skull använd inte bilen när det regnar bara.http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=251&a=404822&ref=puffSkillnaden i bromssträcka mellan det bästa och sämsta däcket i dimensionen 195/65 R15 V (mellanstora bilar) var hela 20 meter när bilen körde i 80 kilometer i timmen på en våt vägbana.I skamvrån hamnade Wanli S1095 som visserligen slits långsamt men fick katastrofala resultat på våt vägbana. S1093 torde vara ett äldre och ännu sämre däck...http://www.haemmerling.de/tyredetails.php?type=TESTS&ng=8&nv=808284&man=70086&prof=alle&vwzweck=alle&width=alle&height=alle&felge=alle&si=alle&Suchen=Suchen
De här billiga kinadäcken är inte marginellt sämre utan de är EXTREMT mycket sämre i vått, flera tester hos tex taxibolag i stockholm har fått avbrytas eftersom bilarna är direkt farliga att använda i väta med dessa däck. Flera däcktester i sverige i år har visat samma skrämmande dåliga resultat. Hur kan du veta att det kommer ngt framrusande framför bilen även om du håller lagliga 90 tex, skillnaden kan vara att smälla mot en älg i 20km/h mot 50km/h och det är en enorm skillnad i förstörelse.Spara inte 400-800:- för att riskera ditt egna och andras liv är mitt synsätt i denna frågan, oftast blir de dyrare däcken dessutom BILLIGARE i längden.Plockat från vi bilägare:Man kan köpa en omgång nya däck för 2 500 kronor. Eller så kan man betala 4 800 kronor. Så mycket dyrare är ett kvalitetsdäck jämfört med lågpris via internet. En annan skillnad är bromsförmågan på regnvåt väg. Tolv meter. När bilen med bästa däcket stannat glider det andra förbi med 45 km/tim! 2008-03-17Två tusen kronor kan faktiskt vara skillnaden mellan att hinna stanna eller att krocka med en annan bil. Och att köra in i något med nästan 50 km/tim är en ansenlig hastighet som orsakar ett kraftigt krockvåld.Några testade lågprisdäck:http://www.gt.se/1.92943Mera:http://nyhetskanalen.se/1.291649/2008/02/28/varning_for_farliga_sommardack?commentId=19.40783Råd och Rön avråder från köp av dessa sommardäck:Wanli S 1095.Sava Perfecta.Tigar TG 621.Trayal T 400.
Man skall ta allt man läser med en nypa salt, dels finns det ett intresse i tidningsbranschen att hålla upp de däckfabrikat som pumpar in miljoner kronor i annonsintäkter, och dels måste man se till vad alternativet är.Hade det varit bättre att jag kört ett år till med mina slitna uniroyal fram och mina gamla vinterdäck bak. Knappast.Jag tror inte heller att det hade varit bättre att jag köpt dyra däck och kört dem tills lagens långa arm tog mig med för slitna däck.Det har redan varit vått på vägbanan, och jag har stått på ganska friskt på ställen där jag haft marginaler för misslyckande och jag har fortfarande inte upptäckt några alarmerande uppträdanden.De gånger jag kört på vilt eller krockat hade däckens kvalitet inte gjort speciellt stor skillnad, körde i några renar för ett antal år sedan - och där var det nog huvudsakligen ABS-bromsarnas fel att det small, men inte skulle det falla mig in att koppla ur dem trots det. (Bromsarna tog knappt p.g.a. rullgruset på vägen, det hade varit mycket effektivare att bromsa med låsta hjul)När det gäller taxibilar är det en lite annan sak tycker jag, där är det ett arbetsmiljöproblem för förarna om ägaren köper undermåliga däck som dessutom kanske används alltför länge innan de byts.Jag köper hellre nytt lite oftare och har ett bra mönsterdjup än köper mer sällan och kör med dåligt mönster för att spara in de dyra "bra" däcken.I vart fall den här gången, men jag lovar, om jag känner att de är FARLIGA kommer jag att byta dem i rödaste rappet.