Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kuhmo däck, erfarenhet ?  (läst 25381 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36068
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kuhmo däck, erfarenhet ?
« Svar #45 skrivet: 06 maj 2008, 12:40:50 »
Det är med däck som med värmepumpar.

Jag skulle inte varna för Kinapumpar på annat sätt än att de förmodligen och enligt vad jag läst mig till inte håller riktigt samma kvalitet som de bästa märkespumparna.
Detsamma anser jag gälla för bildäck, så vitt man kunnat läsa sig till är de sämre än märkesdäcken, men inte värre än att de är bättre än de flesta regumerade däcken och definitivt bättre än att köra med gamla vinterdäck.

När det gäller värmepumpar kan man med lite tur få en maskin som håller 2-3 ggr längre om man väljer märkesmaskinen, den kanske går tystare, värmer mer och har högre COP dessutom...
När det gäller bildäck så är förmodligen den enda skillnad man kommer att märka att de är billigare, och kanske lite halkigare på våt väg, i alla andra tester ligger de bara marginellt sämre än märkesdäcken. Livslängden är förmodligen jämförbar, i vart fall enligt vad jag läst.
Rullmotståndet är dock ofta lite högre, så det kan nog kosta nån hundring under däckens livslängd att köpa dessa billiga däck.

Visst vet jag att det antagligen inte hade blivit så mycket dyrare att köpa märkesdäck, och att jag säkert skulle haft råd att göra det om jag velat, men jag tycker verkligen att just nya däck är bland det mest "bortkastade" man kan lägga pengar på.

Jag skulle hellre satsa pengar på en ny värmepump om jag bara finge välja, även om jag inte behöver en ny värmepump.

det viktiga för mig när det gäller sommardäcken är i princip att de går att balansera och att de inte bullrar allt för mycket, och som sagt, dessa två parametrar uppfyller mina Wanli med högsta betyg. (än så länge i alla fall)

Till mitt försvar vill jag säga att jag satsar desto mer på bra vinterdäck, faktiskt var vinterdäcken mer än dubbelt så dyra som mina Kinasommardäck. (Köpte Nokia Hakka 5 som vann vi bilägares test trots att däckhandlaren avrådde mig p.g.a. av det höga priset)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Kuhmo däck, erfarenhet ?
« Svar #46 skrivet: 06 maj 2008, 12:58:06 »
...faktiskt var vinterdäcken mer än dubbelt så dyra som mina Kinasommardäck. (Köpte Nokia Hakka 5 som vann vi bilägares test trots att däckhandlaren avrådde mig p.g.a. av det höga priset)

Jag köpte också Hakka Pelitta 5 i höstas och är nöjd med dem, grym framkomlighet i kombination med fyrhjulsdriften ( quattro ). Jag håller med dig, vinterdäcken är långt mycket viktigare än sommardäcken gällande kvalitet.
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kuhmo däck, erfarenhet ?
« Svar #47 skrivet: 06 maj 2008, 13:57:03 »
Fördelen med hög hastighetsklass på däcken är att det är en mycket styvare och direktare stomme än gummisvamparna i de lägre klasserna.
Jag bytte mina Barum Bravuris med hastighetsklass H(210km/t) till begagnade Michelin Pilot med hatghetsklass W(270 km/h).
Skillnaden är så dramatisk till fördel för Michelindäcket så det är värt för mig minst 1 krona milen för en trevligare bil.
Varje krona som läggs på däcken är enligt mig väl investerade pengar, man ska ju ändå dras med däcken i några år.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Yazzo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Kuhmo däck, erfarenhet ?
« Svar #48 skrivet: 06 maj 2008, 15:16:15 »
Ja vi alla behövs både vi som köper billiga däck och ni som också köper dyrare däck tack vare konkurrensen så får vi alla vad vi själva "oftast" tycker är bra. Konkurrensen av de billigare däcken pressar ju ner priserna på de dyra däcken.
Det skulle vara väldigt intressant att se hur en svensson skulle klara av att bedöma ett blindtest av däckfabrik och bedöma köregenskaper av dessa. Detta tror jag lätt skulle bli en katastrof för de stora tillverkarna. Jag har iaf aldrig upplevt ett wow med dyra däck på bilar jag provat. Jag har aldrig heller upplevt ett uselt däck som släpper vid minsta regndroppe Visserligen kör jag inte rally och har heller inte tänkt att göra det i framtiden.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2596
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Kuhmo däck, erfarenhet ?
« Svar #49 skrivet: 06 maj 2008, 21:06:41 »
Råd och röns test innehöll en stor mängd billiga däck, en del var hyfsade, en del var bra och de fyra som jag redovisade ansågs så usla att det förandledde att de avrådde från köp, that's it.
Det fanns alltså prisvärda lågprisdäck i det testet.

Jag framhåller dock fortfarande att det troligen inte blir dyrare att betala 1000:- mer för kvalitetsdäck 4st eftersom livslängden i allmänhet är avsevärt mycket längre + att de senaste faktiskt är konstruerade för bränslebesparing.
De bästa nya ger ca 2% lägre bränsleförbrukning räkna på det med en livslängd på 5000mil.
0,8*13*0,02*5000= 1040:-

Det är dessutom vanligt att lågprisdäck har högt rullmotstånd dvs de kanske förbrukar 2% mer än medeldäcket då är vi helt plötsligt uppe i en extra bensinkostnad på 2080:- på 5000mil.


 ;)

Gör som ni vill, jag tänker inte köra omkring med en bil för hundratusentalskroner och sedan spara på den enda kontakten som finns med vägen.

Förresten ännu farligare är att ha de sämsta däcken bak!
Kör ut på en halkbana så får ni se vad som händer det är spektakulärt...

Utloggad A80TD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kuhmo däck, erfarenhet ?
« Svar #50 skrivet: 10 maj 2008, 16:07:05 »
Hejsan !
Jag letar sommardäck och har varit inne på följande:

Nokian Hakka V 1325:-/st
Fighter 700/st
Michelin Energy Saver 1500:-/st

Och Kuhmo 1050:-/st.

Nokian tror jag mig veta är bra eftersom jag har de monterade på bilen i dag, men tycer att det blir för dyrt med Hakka och Michelin..

Fighter är regummerade och jag har hört en del dåligt om dem, kvar är Kuhmo som på något sätt hamnar mitt i smeten.
Någon som har erfarenhetera av Kuhmo ? Är det ett prisvärt däck ?
Det var ett högt pris på Michelindäcken. Vilken dimension är det?

Jag har bestämt mig för att köpa Michelin Energy Saver och jag får betala 1045:-/st inkl. montering och balansering (940:- +arb).
Storlek: 205/55-16.
Tänkte bara lägga till att jag nu har köpt Michelindäcken och har hunnit köra 30-40 mil på dem.
Till en blygsam merkostnad om 15:- per däck slapp jag även plocka av vinterdäcken och plocka på sommardäcken. Summa alltså 4240:- för allt, färdigt på bilen.  :)

Till en början tyckte jag att däcken gav ifrån sig ett lite oväntat högfrekvent brus/buller, men det verkar ha avtagit. Kanske mönsterklackarna är vassa i kanterna i början och behöver köras in lite för att bli tysta. Jag har för första gången noterat mätarställningen vid bytet, så nu ska jag försöka hålla bättre koll på hur långt vinter- resp. sommardäcken egentligen håller.

Återstår att se om de rullar så lätt att det kommer att märkas på bränsleförbrukningen. Jag har justerat upp trycket till de 2.9 bar som jag hade i de gamla sommardäcken (kör med 3.2 i vinterdäcken). Det resulterade i 0.37 l/mil i 80 km/h på min "referensraksträcka" och det verkar lovande i alla fall. Då innehöll tanken visserligen ca 50% finsk diesel som troligen har ett lite högre energivärde än den svenska.

Mvh/ Göran
Enplanshus i Norrbotten byggt 40-60-talet. 75 m². L/L-värmepump: General AWHC 14 LBC Nocria. Vattenburen elvärme (nu avstängd) + el. VVB. Krypgrund m. matkällare med 2.7 m² luftsolfångare.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Kuhmo däck, erfarenhet ?
« Svar #51 skrivet: 12 maj 2008, 00:14:15 »
Hejsan !
Jag letar sommardäck och har varit inne på följande:

Nokian Hakka V 1325:-/st
Fighter 700/st
Michelin Energy Saver 1500:-/st

Och Kuhmo 1050:-/st.

Nokian tror jag mig veta är bra eftersom jag har de monterade på bilen i dag, men tycer att det blir för dyrt med Hakka och Michelin..

Fighter är regummerade och jag har hört en del dåligt om dem, kvar är Kuhmo som på något sätt hamnar mitt i smeten.
Någon som har erfarenhetera av Kuhmo ? Är det ett prisvärt däck ?
Det var ett högt pris på Michelindäcken. Vilken dimension är det?

Jag har bestämt mig för att köpa Michelin Energy Saver och jag får betala 1045:-/st inkl. montering och balansering (940:- +arb).
Storlek: 205/55-16.
Tänkte bara lägga till att jag nu har köpt Michelindäcken och har hunnit köra 30-40 mil på dem.
Till en blygsam merkostnad om 15:- per däck slapp jag även plocka av vinterdäcken och plocka på sommardäcken. Summa alltså 4240:- för allt, färdigt på bilen.  :)

Till en början tyckte jag att däcken gav ifrån sig ett lite oväntat högfrekvent brus/buller, men det verkar ha avtagit. Kanske mönsterklackarna är vassa i kanterna i början och behöver köras in lite för att bli tysta. Jag har för första gången noterat mätarställningen vid bytet, så nu ska jag försöka hålla bättre koll på hur långt vinter- resp. sommardäcken egentligen håller.

Återstår att se om de rullar så lätt att det kommer att märkas på bränsleförbrukningen. Jag har justerat upp trycket till de 2.9 bar som jag hade i de gamla sommardäcken (kör med 3.2 i vinterdäcken). Det resulterade i 0.37 l/mil i 80 km/h på min "referensraksträcka" och det verkar lovande i alla fall. Då innehöll tanken visserligen ca 50% finsk diesel som troligen har ett lite högre energivärde än den svenska.

Mvh/ Göran

Vilken dimension har du då ? 2,9, är inte det lite väl mycket ? Däckhandlaren rekomenderade 2,3 till våra 205/55 16", men jag vet att jag körde på mer i de gamla däcken, över 2,5 hade jag i dem..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad A80TD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kuhmo däck, erfarenhet ?
« Svar #52 skrivet: 13 maj 2008, 19:15:13 »


Tänkte bara lägga till att jag nu har köpt Michelindäcken och har hunnit köra 30-40 mil på dem.
Till en blygsam merkostnad om 15:- per däck slapp jag även plocka av vinterdäcken och plocka på sommardäcken. Summa alltså 4240:- för allt, färdigt på bilen.  :)

Till en början tyckte jag att däcken gav ifrån sig ett lite oväntat högfrekvent brus/buller, men det verkar ha avtagit. Kanske mönsterklackarna är vassa i kanterna i början och behöver köras in lite för att bli tysta. Jag har för första gången noterat mätarställningen vid bytet, så nu ska jag försöka hålla bättre koll på hur långt vinter- resp. sommardäcken egentligen håller.

Återstår att se om de rullar så lätt att det kommer att märkas på bränsleförbrukningen. Jag har justerat upp trycket till de 2.9 bar som jag hade i de gamla sommardäcken (kör med 3.2 i vinterdäcken). Det resulterade i 0.37 l/mil i 80 km/h på min "referensraksträcka" och det verkar lovande i alla fall. Då innehöll tanken visserligen ca 50% finsk diesel som troligen har ett lite högre energivärde än den svenska.

Mvh/ Göran

Vilken dimension har du då ? 2,9, är inte det lite väl mycket ? Däckhandlaren rekomenderade 2,3 till våra 205/55 16", men jag vet att jag körde på mer i de gamla däcken, över 2,5 hade jag i dem..
Jag har också 205/55 16", både på sommar- och vinterdäck. Enda nackdelen är att skarpa kanter/sprickor i asfalten ger lite hårda stötar. Annars har det fungerat bra hittills med jämnt slitage och lågt rullmotstånd. Tycker definitivt att det märks på bränsleförbrukningen. Jag brukar tävla med mig själv i ekonomikörning ibland och jag tycker att det är imponerande att det går att köra en 1,7 tons klump så billigt.
Komforten varierar säkert mellan olika däckfabrikat. Det kan vara kul att prova sig fram med trycket i alla fall. 2,5-2,6 bar kan man nog ha som en miniminivå.

Mvh/ Göran
Enplanshus i Norrbotten byggt 40-60-talet. 75 m². L/L-värmepump: General AWHC 14 LBC Nocria. Vattenburen elvärme (nu avstängd) + el. VVB. Krypgrund m. matkällare med 2.7 m² luftsolfångare.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!