0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
...faktiskt var vinterdäcken mer än dubbelt så dyra som mina Kinasommardäck. (Köpte Nokia Hakka 5 som vann vi bilägares test trots att däckhandlaren avrådde mig p.g.a. av det höga priset)
Citat från: D_Sundsvall skrivet 21 april 2008, 13:47:11Hejsan !Jag letar sommardäck och har varit inne på följande:Nokian Hakka V 1325:-/stFighter 700/stMichelin Energy Saver 1500:-/stOch Kuhmo 1050:-/st.Nokian tror jag mig veta är bra eftersom jag har de monterade på bilen i dag, men tycer att det blir för dyrt med Hakka och Michelin..Fighter är regummerade och jag har hört en del dåligt om dem, kvar är Kuhmo som på något sätt hamnar mitt i smeten. Någon som har erfarenhetera av Kuhmo ? Är det ett prisvärt däck ?Det var ett högt pris på Michelindäcken. Vilken dimension är det?Jag har bestämt mig för att köpa Michelin Energy Saver och jag får betala 1045:-/st inkl. montering och balansering (940:- +arb).Storlek: 205/55-16.
Hejsan !Jag letar sommardäck och har varit inne på följande:Nokian Hakka V 1325:-/stFighter 700/stMichelin Energy Saver 1500:-/stOch Kuhmo 1050:-/st.Nokian tror jag mig veta är bra eftersom jag har de monterade på bilen i dag, men tycer att det blir för dyrt med Hakka och Michelin..Fighter är regummerade och jag har hört en del dåligt om dem, kvar är Kuhmo som på något sätt hamnar mitt i smeten. Någon som har erfarenhetera av Kuhmo ? Är det ett prisvärt däck ?
Citat från: A80TD skrivet 21 april 2008, 22:44:37Citat från: D_Sundsvall skrivet 21 april 2008, 13:47:11Hejsan !Jag letar sommardäck och har varit inne på följande:Nokian Hakka V 1325:-/stFighter 700/stMichelin Energy Saver 1500:-/stOch Kuhmo 1050:-/st.Nokian tror jag mig veta är bra eftersom jag har de monterade på bilen i dag, men tycer att det blir för dyrt med Hakka och Michelin..Fighter är regummerade och jag har hört en del dåligt om dem, kvar är Kuhmo som på något sätt hamnar mitt i smeten. Någon som har erfarenhetera av Kuhmo ? Är det ett prisvärt däck ?Det var ett högt pris på Michelindäcken. Vilken dimension är det?Jag har bestämt mig för att köpa Michelin Energy Saver och jag får betala 1045:-/st inkl. montering och balansering (940:- +arb).Storlek: 205/55-16.Tänkte bara lägga till att jag nu har köpt Michelindäcken och har hunnit köra 30-40 mil på dem. Till en blygsam merkostnad om 15:- per däck slapp jag även plocka av vinterdäcken och plocka på sommardäcken. Summa alltså 4240:- för allt, färdigt på bilen. Till en början tyckte jag att däcken gav ifrån sig ett lite oväntat högfrekvent brus/buller, men det verkar ha avtagit. Kanske mönsterklackarna är vassa i kanterna i början och behöver köras in lite för att bli tysta. Jag har för första gången noterat mätarställningen vid bytet, så nu ska jag försöka hålla bättre koll på hur långt vinter- resp. sommardäcken egentligen håller.Återstår att se om de rullar så lätt att det kommer att märkas på bränsleförbrukningen. Jag har justerat upp trycket till de 2.9 bar som jag hade i de gamla sommardäcken (kör med 3.2 i vinterdäcken). Det resulterade i 0.37 l/mil i 80 km/h på min "referensraksträcka" och det verkar lovande i alla fall. Då innehöll tanken visserligen ca 50% finsk diesel som troligen har ett lite högre energivärde än den svenska.Mvh/ Göran
Citat från: A80TD skrivet 10 maj 2008, 16:07:05Tänkte bara lägga till att jag nu har köpt Michelindäcken och har hunnit köra 30-40 mil på dem. Till en blygsam merkostnad om 15:- per däck slapp jag även plocka av vinterdäcken och plocka på sommardäcken. Summa alltså 4240:- för allt, färdigt på bilen. Till en början tyckte jag att däcken gav ifrån sig ett lite oväntat högfrekvent brus/buller, men det verkar ha avtagit. Kanske mönsterklackarna är vassa i kanterna i början och behöver köras in lite för att bli tysta. Jag har för första gången noterat mätarställningen vid bytet, så nu ska jag försöka hålla bättre koll på hur långt vinter- resp. sommardäcken egentligen håller.Återstår att se om de rullar så lätt att det kommer att märkas på bränsleförbrukningen. Jag har justerat upp trycket till de 2.9 bar som jag hade i de gamla sommardäcken (kör med 3.2 i vinterdäcken). Det resulterade i 0.37 l/mil i 80 km/h på min "referensraksträcka" och det verkar lovande i alla fall. Då innehöll tanken visserligen ca 50% finsk diesel som troligen har ett lite högre energivärde än den svenska.Mvh/ GöranVilken dimension har du då ? 2,9, är inte det lite väl mycket ? Däckhandlaren rekomenderade 2,3 till våra 205/55 16", men jag vet att jag körde på mer i de gamla däcken, över 2,5 hade jag i dem..
Tänkte bara lägga till att jag nu har köpt Michelindäcken och har hunnit köra 30-40 mil på dem. Till en blygsam merkostnad om 15:- per däck slapp jag även plocka av vinterdäcken och plocka på sommardäcken. Summa alltså 4240:- för allt, färdigt på bilen. Till en början tyckte jag att däcken gav ifrån sig ett lite oväntat högfrekvent brus/buller, men det verkar ha avtagit. Kanske mönsterklackarna är vassa i kanterna i början och behöver köras in lite för att bli tysta. Jag har för första gången noterat mätarställningen vid bytet, så nu ska jag försöka hålla bättre koll på hur långt vinter- resp. sommardäcken egentligen håller.Återstår att se om de rullar så lätt att det kommer att märkas på bränsleförbrukningen. Jag har justerat upp trycket till de 2.9 bar som jag hade i de gamla sommardäcken (kör med 3.2 i vinterdäcken). Det resulterade i 0.37 l/mil i 80 km/h på min "referensraksträcka" och det verkar lovande i alla fall. Då innehöll tanken visserligen ca 50% finsk diesel som troligen har ett lite högre energivärde än den svenska.Mvh/ Göran