0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ok, tack för bilderna. Det är med andra ord upp till egen uppfinningsrikedom.VP har ju en droppskål med dräneringshål men jag tycker det kommer mer vatten från bakstyckets kylflänsar.Det får nog bli en hängränna under bakstycket och dra ut ett rör framåt via dräneringshålet.Med värmekabel givetvis.Konstigt att det inte finns ett färdigt "kit" att montera dit.....
Kan bara stämma in i klagokören, men när jag höll på o letade för en tid sen hittade jag en tillverkare, IVT, som har ett slags lösning. Får se om det går att få ivät ett pdf . . .Kento
Tjenare Kento! Ok! Spännande att se IVT:s lösning för avisningsvattnet, ganska enkel konstruktion måste jag säga och kommer nog inte att funka spec bra i minusgrader, för då lär det nog bli ett isberg i den där skålen. Då är faktiskt min egen lösning helt osviklig i det fallet för jag behöver inte sätta på min värmekabel förrän det varaktigt (under några dygn) ligger nedåt 6-8 minusgrader.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 18 april 2008, 14:47:49Tjenare Kento! Ok! Spännande att se IVT:s lösning för avisningsvattnet, ganska enkel konstruktion måste jag säga och kommer nog inte att funka spec bra i minusgrader, för då lär det nog bli ett isberg i den där skålen. Då är faktiskt min egen lösning helt osviklig i det fallet för jag behöver inte sätta på min värmekabel förrän det varaktigt (under några dygn) ligger nedåt 6-8 minusgrader.Mvh Raffen. Raffen, du vet inte ett smack om hur IVT fungerar. Om kondensvattnet avleds utomhus, rekommenderar IVT värmekabel, som finns som tillbehör. Denna styrs sedan av REGON, och kopplas in vid avfrostning, fabriksinställd på 15 min men kan ändras i servicemenyn. Har alldrig haft någon isbildning i dräneringstråget. Din lösning påminner om den som jag hade på min gamla Völundpump från 1983, när det blev kallt fick jag slå på kabeln via en vippbrytare ute vid pumpen. Raffen, "Dignitär inom värmepump", hur har detta kunnat ske?Sture
Tackar för pdf:n, Kento.Den ser ut så som jag skulle vilja ha det och jag skall ta lite mått och se om det kan passa min pump.Är bara fallet inne i baljan brant nog måste väl vattnet hinna försvinna innan det fryser.Värmekabeln ser väl till att inte snö blir liggande i tråget och fryser. (Bor på västkusten så några drivor blir det inte tal om).Jag tolkar Stures inlägg som att han tillför en positiv inställning till IVT:s lösning och hur detta sedan uttrycktes lämnar jag till Raffen/Sture att lösa internt.Det intressanta i frågan för mig är att det inte bara är jag som efterlyser ett tråg från tillverkaren som är anpassad till dess VP
Hej Koreanen! Ja det stämmer nog du att det som Sture försökte tillföra dig och tråden det var väl att yva sig lite allmänt över IVT:s förträffliga lösning på detta problem, samtidigt som han uttalade sig förklenande om min egen lösning som jag ju nu inte behöver använda värmekabeln till förrän vid temperaturer under ca 7-8 minusgrader, sen vad du nu skulle ha för nytta av hans tips när du ju har en Nibe fighter-pump, det förstod jag inte alls tyvärr.Mvh Raffen.
Ok! Spännande att se IVT:s lösning för avisningsvattnet, ganska enkel konstruktion måste jag säga och kommer nog inte att funka spec bra i minusgrader, för då lär det nog bli ett isberg i den där skålen. Då är faktiskt min egen lösning helt osviklig i det fallet för jag behöver inte sätta på min värmekabel förrän det varaktigt (under några dygn) ligger nedåt 6-8 minusgrader.Mvh Raffen.
Hej,Sture har rätt i att IVTs L/V-pumpar har en bra lösning på avfrostningsvatten problemet. Förutom programstyrd värmekabel, som förhindrar is i avledningsröret, är bottenplattan (uppsamlingsplattan) upvärmd av returledningen från kondensatorn. Denna konstruktion gör att Optiman aldrig har problem med fruset avfrostningsvatten. Jag kan inte förstå varför de övriga stora inte har löst dessa problem utan låter avfrostningsvatten rinna ut under pumpen is och fuktskader som följd.