0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Det viktigaste nu är att få kompressorn att gå kontinuerligt!Inga termostater som störKompressorn kan varva ned till 20Hz på dessa maskiner, och jag gissar att det är ett värde som KlasLo aldrig sett i displayen?
1. Vad är det som styr temperaturen i radiatorkretsen, är det värmepumpens reglerdator, eller har du radiatortermostater som styr temperaturen i rummen?
2. Har du fått några data över vilka flöden de olika värmeystemen kräver, alltså vilket flöde kräver radiatorerna, och vad kräver luftbatteriet, och vet du vad golvvärmen kommer att kräva.
3. Kommer golvvärmen att ersätta delar av eller alla radiatorer?
4. Har du innegivare?
5. Vad värmer luftbatteriet, inkommande tilluft eller cirkulationsluft?
6. Finns det frostskyddsfunktioner för luftbatteriet, glykolfylld krets, elvärmestavar eller annan automatik?
Jag misstänker att du har termostater som reglerar rumstemperaturen, och att kurvan är för högt ställd.För att kunna få värmepumpen att gå som det är tänkt att den skall göra behöver du börja med att ställa in rätt flöden och difftemperaturer i radiatorkretsen....Öppna alla termostater, och försök med hjälp av fasta strypningar av radiatorerna ställa in flödet över varje enskild radiator så att deltaT är ca 5-8 grader (när kompressorn går).Troligen har du alltså för hög kurva, och du kommer att få för varmt inne, för att undvika detta skall du sänka kurvan, ett utgångsvärde som jag skulle kunna tänka mig är 50 grader istället för som nu 60 grader.Blir det för kallt inne med den lägre kurvan, öka kurvan stegvis med 1-2 grader/dygn......
Felvisningen på el-loggningen kan bero på att din pulsingång för värmepumpen "snappar upp" pulserna från huvudelmätarens pulser också, försök lägga inkommande "pulskablar" längre ifrån varann för att undvika detta.
Lite inställningar, typ värmekurva, max frekvens, P-/I-värde skulle vara bra att få. Samt lite info om uppbyggnaden; Vart sitter framledningsgivaren? Termostater?
Varför den inte gör det bör utrönas och åtgärdas. ........Att den inte gör det borde vara av intresse för den som har sålt och installerat den. Uppenbarligen är så inte fallet så då får vi se vad vi kan lösa den här vägen istället! .......Goda förutsättningar att åtnjuta fördelar som termostater ger men ajabaja att försöka sig på detta utan en korrekt injustering av systemet först. Så flödena blir självklart en av de första sakerna som måste utrönas. Samt hur dessa blir påverkade av eller påverkar tanken. .......Men det verkar som att installatören tagit the easy way out här. Utan att påstå allt för mycket. Kunden önskar bli av med knäppningar och man vill komplettera värmesystemet med FTX batteri och golvvärme. Man har då implementerat enklast möjliga totallösning. Då gäller det ju att man vet vad man gör med avseende på allt från inställningar till injusteringar om det ska bli bra också.
Vid drift bör du mäta temperaturen på det som går från VP till tank och det som går från tank till radar, samt övriga delar av systemet som är aktiva. Notera respektive delta i ett givet driftfall.
Vart (hur högt upp) i tanken sitter anslutningarna för VP resp radiatorer? Om båda är kopplade topp-botten (varmt in/ut i toppen, kallt in/ut i botten) och T1 sitter i mitten så borde framledningen till radiatorerna vara högre än T1 när VP'n laddar tanken (eftersom toppen av tanken blir varmare). Som det ser ut i grafen så är rad-framledningen kallare än vad som kommer ut från VP'n. Varför?
Edit: Jag får kolla hemma exakt hur de är inkopplade högt/lågt och uppdatera min skiss och posta här igen.
Jag skulle nog ha kopplat returen som i den bifogade bilden, det säkerställer lägsta möjliga returtemp, och ger dig högre COP.Detta förutsatt att flödet i externa kretsen är högre än i den interna kretsen.
Är flödet högre i interna kretsen (värmepump/tank) så skulle jag koppla om så att vbf gick in i toppen av tanken och returen till botten.