0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vilket innebär att hälften av pumparna med 5 års garanti havererar inom garantitiden?? Pessimister!! --/ /Pontus
På farsans sanyo gick kompressorn efter ca 1.5 år.Den blev bytt på garantin. En bekants E9 höll kompressorn i ca 4 år.Den fick han inte bytt på garantin..
Är det verkligen 5 års garanti på några värmepumpar. Vad jag läst har Nibe förlängt från 2 till 3 år medan övriga har 2 års garanti, som lagen kräver.
så nästan alla L/L-pumpar har 5års garanti ? ?.......... mvh. ACE
Nu håller jag inte med Raffen !jag tror inte det är kompressor-haveri som blir den vanligaste bytesorsaken om ett par år. kompressorerna håller genomgående hyfsad klass enligt min mening.men elektronik och vissa mekaniska komponenter är verkligen inget att skryta med i de flesta pumpar idag !och anskaffningspriset spelar in på vad som byts innan pumpen slängs !för visst är det så att styrkort, fläktar ,givare mm byts ut av rena självklarheter i en pump som man betalat stora pengar för !medan vi redan sett mängder av exempel på kinesiska riktigt billiga "fulpumpar" som inte fungerat mer än max ett år, och sen slängts......troligen med givar eller kortfel ! och med den typen av fel, spelar inte installations-kvaliteten någon roll .. nä...jag tror fortfarande att med den enorma pris-kon kurans som råder mellan tillverkarna idag, så ligger nog livslängden på den svagaste komponenten mellan 1-10 år (genomsnitt ca 5 år).och vem fan byter fläkt i en 7000 kronors-pump som är 5år gammal, när du kan få en ny och 5år modernare (trolig med mycket bättre COP, avfrostningar, finesser och design som då är standard) för samma pris !mvh. ACE