Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Coolix värmepump  (läst 481696 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Coolix värmepump
« Svar #1095 skrivet: 24 augusti 2011, 00:52:51 »
De säljer nu Comfee, vissa påstår att det är samma, jag vet dock inte: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=42908.0
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
SV: Coolix värmepump
« Svar #1096 skrivet: 13 oktober 2011, 12:12:17 »
Nu har min lilla Coolix passerat 3 år i drift och jag är fortfarande lika nöjd.
Samtidigt känns det rätt kul att se att en investering på totalt 7.500:- har fungerat så klockrent, inte minst eftersom Coolixen var rätt utdömd från början. Smolket i bägaren må vara att senare utföranden av den här pumpen har strulat så pass mycket att man kan gissa att det är anledningen till att Jula inte längre säljer den (fast det kan självklart vara fler eller andra orsaker).

Det som stör mig, är att jag inte har någon jämförelse på värmekostnad före och efter att Coolixen kom in i våra liv, detta för att huset är min familjs gamla fritidshus som nu mera är vårt permanentboende och pumpen har varit med redan när vi startade vårt permanentboende i April 2010.

Kollar jag vad jag har för förbrukning de månader då det är så pass varmt ute att vi inte har någon värme på över huvud taget och räknar bort den månadskostnaden från årsförbrukningen så är min gissning att värmekostnaden idag ligger på ca 7.200 kWh/år. Då har vi det ganska varmt i ett hus som visserligen har nya gasfyllda 3-glasfönster, men i övrigt lämnar mycket i fråga av isolering.

Nu går vi in i fjärde vintern med Coolixen och tredje vintern då huset varit uppvärmt permanent (första vintern bodde jag själv och byggde om) och jag har byggt upp ett vedförråd som tillåter mig att elda i kaminen utan att någonsin snåla (vi har ved på tillväxt på tomten så att vi är självförsörjande i många år än) och jag eldar åtminstone morgon och kväll från +5 och kallare, vilket jag hoppas och tror kommer att ha en positiv påverkan på elen..

Tyvärr finns pumens innerdel i samma rum som kaminen d.v.s. storstugan som är i vinkel till resten av huset. Det skulle självklart varit  betydligt mer optimalt att ha pumpen i andra delen av huset, men det finns ingen bra, logisk placering sÃ¥ värmeförflyttaren är det som avlastar el-olje-radiatorerna i övriga huset (som är äldre och sämre isolerat än storstugan), sÃ¥ det fÃ¥r jag leva med.

Pumpen har de två sista vintrarna fått jobba hårt, det är det inget tal om, och sommartid har den fått producera en hel del kyla, något som Coolixen tveklöst är mycket bra på.

Hur som helst, så här långt är jag mer än nöjd.

/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Coolix värmepump
« Svar #1097 skrivet: 13 oktober 2011, 12:55:06 »
Jag har en coolix till bubbelbadet på landet och jag är kanon nöjd med den. 42-43 grader är perfekt, en burk öl och kanske lite vin är inte dumt! Thumbsup ::)
Bara man slipper ungarna i badet sÃ¥! knUp huvuddunk --/    a:gl
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad ahma

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Jag kör ryskt!
SV: Coolix värmepump
« Svar #1098 skrivet: 22 oktober 2011, 22:09:52 »
Min lilla Coolix går in på tredje året, problemfritt hittills. De två första vintrarna har den ensam värmt bottenvåningen, 60 m2. I somras åkte oljepannan och oljetanken ut och nu sitter det en kusin till Coolix, Zibro SC1332 i trapphuset till andra-våningen.

Zibrons utedel är till 95% identisk med Coolixen, endast en annan typ áv snabbkoppling till gasen. Vad jag kan se, och höra, är resten samma.

Innedelen är även den väldigt lik Coolix, liite annat skal, och annan fjärr - men den låter och arbetar väldigt likt.

Hoppas det blir en lika problemfri bekantskap med Zibron.

Monteringen, förresten..  Lika dj**ligt att fÃ¥ plats med slangpaketet mellan konsoll och innedel.  >:D
120 m2 2-plans välisolerad funkisvilla med öppen planlösning i Skåne. 2009: 3,5 kw Coolix på bottenvåningen (60 m2). 2011: Zibro SC1332 i trappan till plan två (50 m2). En lös 400w elradiator till gästrummet (10 m2), vid behov. 2014: Plockat ner Coolixen pga fläktgnissel. Monterat Zibro SCJA25.

Huvudsäkring 16A

Utloggad ahma

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Jag kör ryskt!
SV: Coolix värmepump
« Svar #1099 skrivet: 21 januari 2012, 09:42:20 »
Ok, första Ã¥lderskrämpan pÃ¥ lill-coolixen. Fläktlagren har börjat kvittra..  Rätt ok ändÃ¥, tycker jag, efter tre Ã¥r för en fulpump.

Skall öppna och försöka få in en klick fett på rätt ställe
120 m2 2-plans välisolerad funkisvilla med öppen planlösning i Skåne. 2009: 3,5 kw Coolix på bottenvåningen (60 m2). 2011: Zibro SC1332 i trappan till plan två (50 m2). En lös 400w elradiator till gästrummet (10 m2), vid behov. 2014: Plockat ner Coolixen pga fläktgnissel. Monterat Zibro SCJA25.

Huvudsäkring 16A

Utloggad Phson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ronneby
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Coolix värmepump
« Svar #1100 skrivet: 30 januari 2012, 18:06:34 »
Ok, första Ã¥lderskrämpan pÃ¥ lill-coolixen. Fläktlagren har börjat kvittra..  Rätt ok ändÃ¥, tycker jag, efter tre Ã¥r för en fulpump.

Skall öppna och försöka få in en klick fett på rätt ställe

Du får gärna dela med dig om hur mycket du fick skruva ner.
Thermia villa 75
Toshiba RAS13
Panasonic L/L
Sharp L/L

Utloggad ahma

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Jag kör ryskt!
SV: Coolix värmepump
« Svar #1101 skrivet: 01 februari 2012, 20:06:07 »
Du får gärna dela med dig om hur mycket du fick skruva ner.

Du tror nog inte pÃ¥ mig, men det tystnade av sig själv efter ett par lite kallare nätter med längre arbetspass för lilla fulingen..  "självsmörjande lager"?? Trodde det bara fanns i Hobbexkatalogen pÃ¥ 80-talet...
120 m2 2-plans välisolerad funkisvilla med öppen planlösning i Skåne. 2009: 3,5 kw Coolix på bottenvåningen (60 m2). 2011: Zibro SC1332 i trappan till plan två (50 m2). En lös 400w elradiator till gästrummet (10 m2), vid behov. 2014: Plockat ner Coolixen pga fläktgnissel. Monterat Zibro SCJA25.

Huvudsäkring 16A

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2441
  • Karma +5/-0
SV: Coolix värmepump
« Svar #1102 skrivet: 03 februari 2012, 10:36:29 »
"självsmörjande lager"?? Trodde det bara fanns i Hobbexkatalogen på 80-talet...

Det är en allmänt vedertagen term för sådana glidlager som inte behöver smörjning hela tiden (t ex medelst trycksmörjsystem eller en maskinist som är framme med oljekanna varje timme). Den vanligaste lösningen är att lagerbussningen är gjord av ett poröst material (hopsintrade bronskorn) som kan suga upp olja, ibland kompletterat med en oljeindränkt filtring utanför bussningen. Mycket vanlig lösning i massproducerade billiga prylar (t ex fläktmotorer och torkarmotorer i bilar, hushållsapparater, datorfläktar, förr i tiden även bandspelare och video). Ibland förekommer även bussningar med inpressade gropar som är fyllda med något grafitliknande, dem ser man ofta i startmotorer till gamla amerikanska bilar. Det händer också ibland att plastbussningar kallas självsmörjande.

Det finns några saker man ska komma ihåg när man har med självsmörjande lagerbussningar att göra:
  • De ska enbart smörjas med ren olja. Fett, vax, hÃ¥rdnande rostskyddsmedel eller oljor med fasta partiklar (teflon, MoS2, färgämnen etc) sätter igen porerna i bussningen och förstör dess självsmörjande egenskaper.
  • Oljan i en sÃ¥n där bussning räcker inte hur länge som helst, det skadar inte att eftersmörja nÃ¥gon gÃ¥ng emellanÃ¥t om möjlighet finns.
  • En ny bussning ska alltid blötläggas i olja, minst nÃ¥gon timme, gärna ett dygn, innan den monteras. Det är ingen nackdel om oljan hÃ¥lls varm under blötläggningen. Har man möjlighet att göra sÃ¥ vid eftersmörjning är det inte dumt.
  • Ska man rengöra en självsmörjande bussning bör man inte slabba med stora mängder lösningsmedel som tvättar ur oljan ur den. Har detta ändÃ¥ hänt, sÃ¥ kan man gärna värma bussningen (hÃ¥rtork eller försiktigt med varmluftspistol) sÃ¥ att lösningsmedel och kvarvarande olja börjar "svettas ut", sen blötlägger man den i varm olja sÃ¥ porerna fÃ¥r fyllas pÃ¥ nytt.
  • Självsmörjande bussningar fungerar bara för roterande axlar och inte vid hur lÃ¥ga varvtal som helst. De duger alltsÃ¥ inte för t ex linjära eller fram- och Ã¥tergÃ¥ende rörelser.
  • Man ska inte tro att de smÃ¥ oljemängderna i en självsmörjande bussning ger ett pÃ¥litligt rostskydd Ã¥t axeln. En sÃ¥dan lagring mÃ¥ste skyddas för otrevlig yttre miljö.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad ahma

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Jag kör ryskt!
SV: Coolix värmepump
« Svar #1103 skrivet: 20 januari 2013, 09:01:39 »
Lägesrapport: Nu är det fjärde vintern med min lilla Coolix. Den vägrar lägga av. Just nu är det minus 18 utanför fönstret men det kommer ändÃ¥ en jämn ström av ljummen luft frÃ¥n innerdelen. KÃ¥ken värms just nu av tvÃ¥ smÃ¥ fulpumpar och jag har ingen som helst tanke pÃ¥ att ändra det konceptet. Coolixen pÃ¥ bottenvÃ¥ningen gÃ¥r sÃ¥klart nästan nonstop inställd pÃ¥ 24 grader, och Zibron som sitter i trappan till ovanvÃ¥ningen är inställd ett par grader lägre och stöttar lite dÃ¥ och dÃ¥. Jo, kÃ¥ken är bra isolerad och treglas överallt - men ändÃ¥! Heja fulpumparna!  tummenupp
120 m2 2-plans välisolerad funkisvilla med öppen planlösning i Skåne. 2009: 3,5 kw Coolix på bottenvåningen (60 m2). 2011: Zibro SC1332 i trappan till plan två (50 m2). En lös 400w elradiator till gästrummet (10 m2), vid behov. 2014: Plockat ner Coolixen pga fläktgnissel. Monterat Zibro SCJA25.

Huvudsäkring 16A

Utloggad mucho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Coolix värmepump
« Svar #1104 skrivet: 20 augusti 2013, 09:43:38 »
Jag var inte på Julas hemsida för att kolla vad de erbjuder för pumpar. Är det jag som söker dåligt, eller har Jula slutat med budgetpumparna?

Utloggad stebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
SV: Coolix värmepump
« Svar #1105 skrivet: 20 augusti 2013, 10:07:49 »
Jag var inte på Julas hemsida för att kolla vad de erbjuder för pumpar. Är det jag som söker dåligt, eller har Jula slutat med budgetpumparna?
Den här faller väl in under kategorin billig pump
http://www.jula.se/luftvarmepump-sc-1332-3200-w-417018
------------------------------------
Souterrängvilla ~210kvm, byggd 1978 i tegel, direktverkande el (avstängd) söder om STHLM .
1st LLVP Mitsubishi FD35VABH, 2st energikassetten hörn.
Beräknad konsumtion 2012: 27MWh (energideklaration).
Verklig konsumtion 12/13: 12.079kWh
Säkrad 25A, testar på 20A.
HHel: 8KWh/dygn (Juni 2013)

"Drömmer om att konvertera från direktel"

Utloggad mucho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Coolix värmepump
« Svar #1106 skrivet: 20 augusti 2013, 12:54:38 »
Ja det gör den, hur hittade du den? Jag gick via kategorin luftvärmepumpar och där hittade jag den inte.
Samt att lagerstatus visar "slut" på alla varuhus jag testade.

Utloggad stebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
SV: Coolix värmepump
« Svar #1107 skrivet: 20 augusti 2013, 12:59:24 »
Ja det gör den, hur hittade du den? Jag gick via kategorin luftvärmepumpar och där hittade jag den inte.
Samt att lagerstatus visar "slut" på alla varuhus jag testade.
Jag sökte på värmepump -> fick fram kategorin luftvärmepump -> där ligger den.
Ah - jag kollade bara Arninge, där var lagerstatusen "gul"
------------------------------------
Souterrängvilla ~210kvm, byggd 1978 i tegel, direktverkande el (avstängd) söder om STHLM .
1st LLVP Mitsubishi FD35VABH, 2st energikassetten hörn.
Beräknad konsumtion 2012: 27MWh (energideklaration).
Verklig konsumtion 12/13: 12.079kWh
Säkrad 25A, testar på 20A.
HHel: 8KWh/dygn (Juni 2013)

"Drömmer om att konvertera från direktel"

Utloggad ahma

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Jag kör ryskt!
SV: Coolix värmepump
« Svar #1108 skrivet: 25 januari 2014, 18:11:51 »
Femte vintern med Coolix, men nu är slutet nära. Fläktlagret jag skrev om 2012 har sakta blivit mer och mer annoying. Dock, det är inte hela tiden det skriker, men även om det bara är nÃ¥gon minut per timme är det inte ok. SÃ¥, till sommaren Ã¥ker den nog ner och en ny 5-tusenkronors Zibro frÃ¥n Jula fÃ¥r ta över ansvaret för värmen pÃ¥ bottenvÃ¥ningen. Värmemässigt har Coolixen levererat klanderfritt under alla Ã¥r, och om jag hittar vilket lager som skriker kan ske den kan fÃ¥ pumpa varmluft pÃ¥ vÃ¥r inglasade altan sina sista Ã¥r. Otroligt seglivad fulpump den där..  :)


120 m2 2-plans välisolerad funkisvilla med öppen planlösning i Skåne. 2009: 3,5 kw Coolix på bottenvåningen (60 m2). 2011: Zibro SC1332 i trappan till plan två (50 m2). En lös 400w elradiator till gästrummet (10 m2), vid behov. 2014: Plockat ner Coolixen pga fläktgnissel. Monterat Zibro SCJA25.

Huvudsäkring 16A

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
SV: Coolix värmepump
« Svar #1109 skrivet: 27 januari 2014, 08:46:14 »
6:e Vintern för min del och fortfarande helt problemfritt. Pumpen har suttit där sedan Juli 2008 och är utan tvekan en av mina betalda investeringar.

/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 384
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!