0 medlemmar och 24 gäster tittar på detta ämne.
HejHur man får sin coolix att tillverka isglass.Det är 3 grader ute, lätt duggregn och pumpen har varit avstängd under natten för att starta ett par timmar innan frukost. När bilden tas har pumpen varit i gång ca 4 timmar temperaturen är behaglig inomhus men pumpen vill inte frosta av inte så länge det inställda börvärdet inte är uppnått. Sänker jag temperaturen på fjärren under ärvärdet startar strax en avfrostningscykel och all is rinner snällt av. Detta har jag lyckats upprepa två gånger. Läste något om det i en tråd oxo nån installatör som testat och provocerat fram detsamma. Annars är det inga problem med is detta händer bara när pumpen har för mycket att göra. Nån annan som gjort liknande erfarenhet.
Behöver info snabbt för ev Coolixköp. Jag ska ha pumpen till en sommarstuga i sörmland.60 kvm byggd -88 med 120mm isolering i vägg 200 i tak och 220 i golv.Öppen planlösning med öppet till nock i storstuga och loft över sovrumsdel.4500 kWh/år. Stödvärme 8grader. Nya tyristorstyrda el-element. Gjutjärnskamin. Räcker den till? Är innerdelen tyst?Hur låter ytterdelen?Hur beter den sej efter strömavbrott?Räcker den till? Grubblar - Det bör den göra, men som alltid är en LVP sällan optimal som enda källa. Men med stödvärme från en radiator när det är riktigt kallt eller för att se till att du får en jämnare värmenivå, så ser jag inte något problem.Är innerdelen tyst? Läs hela tråden så får du ett mer uttömande svar. Det finns säkert inverterpumpar som är ännu tystare, så allt är relativtHur låter ytterdelen?Samma svar. Läs hela tråden. De flesta anser att det inte är någon skillnad mot dyrare dito. Någon anser att den låter mer. Jag är helt nöjd med ljudet på min.Hur beter den sej efter strömavbrott?Du har just fått mig att stänga av strömmen i huset och slå på den igen. Väntade dock bara en minut, men pumpen fortsatte snällt på inställt värde./putteHoppas på snabba svar (hellre kortfattat än långsamt).
Tack för svaret.Jag hinner inte läsa hela tråden, jobbet tar för mycket tid.Jula säljer Coolix för 3995:-, om det nu finns några kvar. Tänkte köpa idag.Elradiatorerna finns kvar och kan ställas på 6 grader t. ex. , så ställer man pumpen på 8-10 grader.När vi är i stugan eldar vi i kaminen till över 20 grader och har elementen på 18 grader.Köper jag pumpen sätter jag den på 18 grader och elementen på 16.
Tack för svaret.Jag hinner inte läsa hela tråden, jobbet tar för mycket tid.Jula säljer Coolix för 3995:-, om det nu finns några kvar. Tänkte köpa idag.
På jula.se stod det att det var fåtal kvar fast det var slut.