0 medlemmar och 41 gäster tittar på detta ämne.
glömde att skriva att vid min test i garaget, da var garage-temp +8 grader. Så vid +9 ute, +8 i garaget, innedelan på 30 grader och auto, da blåser den ca 38 grader på flapsen. Låter det rimligt ?Rapportera gerna dine erfarenheter med att kopla ur tvåleders-kontakten./Peter
>ursäkta en dum fråga men eftersom du bara får 8 grader....du är säker på att du inte har underhållsvärmen på?Jag monterade den i söndags, och satte den på underhållsvärme. Men idag ville jag jobba lite i garaget, och satte den på 30 grader auto för att få upp värmen lite snabbt. Det känndes inte specielt varmt vid utblåsningen, och mine mätninger var da som sagt 38 grader vid ca +8 grader i garaget. Så frågan kvarstår, om det känns rimligt med 38 grader utblåsning i en kall garage ? Dvs temp delta på ca 30 grader över innedelan ?Väldigt trevligt i alla fall med snabb respons på mine "novice" frågar :-)/Peter
innan jag nu ringer Jula och klågar på för dålig värma, så funderar jag på om det är så att man bara får > 45 grader utblåsning om också innetempen är något högra än dom +8 jag hade i garaget ? Nån som har dessa LVP i ett +5 till +10 garage som vill mäta utblåsnings-temp ?/Peter
aha, da börjar man komme ihåg lite termodynamik också :-)fläkten har teoretisk max 550m3 luft pr timma kanske 400 på "auto" = ca 480kg luft pr timmaLVP klarar ca 3.5kW uppvärmning = 12600 kJ pr timmauppvärmning av luften krävar ca 1kJ pr kg pr graddvs den klarer ca en temp-delta på 26 grader i detta fall, mer om fläkten går mindre än dom 400m3/h. Och da är det jo inte helt fel med mina 38 grader vid 8 grader inne. Eller hur ? Är det så enkelt ?/Peter
Hej,da har jag testat lite till i garaget :- Standby förbrukning idag (+9 grader ute) : 15w- Standby förbrukning när det är kallare ute : 85w (hur kopplar man ur trågvärmen ?)- Max värme : 1070-1120wMed +9 grader ute och innedelan står på 30 grader och auto (max värme antar jag) mätar jag bara 38 grader varm luft. Infraröd mätare som mätar tempen på "vingarne" på fläkten. Lästa om nån här i tråden som har > 50 grader. Va tycker ni, det känns väl något för lite ? Den har värat igang 10 min när jag gör mätningen./Peter
Citat från: maigaard skrivet 19 oktober 2009, 20:05:53Hej,da har jag testat lite till i garaget :- Standby förbrukning idag (+9 grader ute) : 15w- Standby förbrukning när det är kallare ute : 85w (hur kopplar man ur trågvärmen ?)- Max värme : 1070-1120wMed +9 grader ute och innedelan står på 30 grader och auto (max värme antar jag) mätar jag bara 38 grader varm luft. Infraröd mätare som mätar tempen på "vingarne" på fläkten. Lästa om nån här i tråden som har > 50 grader. Va tycker ni, det känns väl något för lite ? Den har värat igang 10 min när jag gör mätningen./PeterJa det är rimligt att du ”bara” får ut +38 grader om tempereturen i garaget bara är +8-+9 grader!Alla jämförelser mot ”finpumpar” etc. som lämnar typ +55-+60grader är vid innomhustemperaturer på runt +24 grader.Jag har tre pumpar i min villa/garage och jag har testat lite och mätt fram och tillbaka.I garaget där jag nyss installerade fick jag också ut +39 grader vid en garagettemp på +8grader.Gick in och mätte på Sanyopumpen och fick där +61grader vid en inomhustemp på +24grader.Gick en trappa upp där min andra Coolix är monterad och mätte på samma sätt, där fick jag +54grader vid en inomhustemp på +22 grader…Kontentan är att inomhustempen styr till stor del även tempen på utblåset.Om du vill verifiera detta så låt pumpen stå och gå på maxeffekt så du drar upp tempen i garaget till kanske runt +20 grader och sen mäter du igen.Skulle bli förvånad om du då inte såg en märkbar ökning av utblåstempen.
HejEn liten fundering. "Slangen" vad är den gjord av, hur mycket kan man hålla på och böja den? Är det någon typ av plastslang som tål värmen och trycket eller?Mvh Daniel