0 medlemmar och 18 gäster tittar på detta ämne.
HejGår det att få fläkten inne att fortsätta gå även om utedelen stannat pga uppnådd temperatur?Jag eldar ju med ved och skulle gärna vilja att den fortsatte pumpa runt luften inne eller måste man ha en invertertyp till det?
Citat från: ztrindberg skrivet 26 augusti 2009, 07:30:56HejGår det att få fläkten inne att fortsätta gå även om utedelen stannat pga uppnådd temperatur?Jag eldar ju med ved och skulle gärna vilja att den fortsatte pumpa runt luften inne eller måste man ha en invertertyp till det?Rocas hann före, men självklart har han rätt. Personligen tycker jag dock att det är ett sämre läge för då får du själv styra hur mycket blås du behöver när det är kallt ute och behovet ökar, men det är säkert en smaksak.Sätter du upp en Coolix skulle jag nog börja med autoläget eller åtminstonde testa det. Det är rätt komfortabelt./putte
Citat från: Puttepj skrivet 26 augusti 2009, 09:00:29Citat från: ztrindberg skrivet 26 augusti 2009, 07:30:56HejGår det att få fläkten inne att fortsätta gå även om utedelen stannat pga uppnådd temperatur?Jag eldar ju med ved och skulle gärna vilja att den fortsatte pumpa runt luften inne eller måste man ha en invertertyp till det?Rocas hann före, men självklart har han rätt. Personligen tycker jag dock att det är ett sämre läge för då får du själv styra hur mycket blås du behöver när det är kallt ute och behovet ökar, men det är säkert en smaksak.Sätter du upp en Coolix skulle jag nog börja med autoläget eller åtminstonde testa det. Det är rätt komfortabelt./putteOk tack för svaren. Fast om man kör i autoläget, kyler den inte då om det blir för varmt inne? (när jag eldar) Eller tänker jag fel?Jag har mailat Jula om en bruksanvisning men tyvärr så får jag ingen av dom. Jag har inte köpt pumpen än utan ville läsa lite om den innan så jag vet om den passar mig. Men får nog köra på en Atlas istället tror jag kanske, inverter är nog bättre när man eldar samtidigt.
HejJag står i valet och kvalet om vad jag skall ha för värme i min arbetsbod, som är en 10 m2 friggebod med 70 mm isolering i vägarna och 145 mm i golv och tak.Är sugen på att installera en värmepump, då det blir en jämnare värme inne eftersom fläkten cirkulerar luften.Men är det värt det, eller skall man installera ett oljefyllt element istället.Såg nu att Jula har extrapris på Coolix lvp för 4995 :-
Citat från: stwal skrivet 27 augusti 2009, 19:25:56HejJag står i valet och kvalet om vad jag skall ha för värme i min arbetsbod, som är en 10 m2 friggebod med 70 mm isolering i vägarna och 145 mm i golv och tak.Är sugen på att installera en värmepump, då det blir en jämnare värme inne eftersom fläkten cirkulerar luften.Men är det värt det, eller skall man installera ett oljefyllt element istället.Såg nu att Jula har extrapris på Coolix lvp för 4995 :-Hej Stwal! Ja du, att sätta in en on/off-pump i en isolerad bod på endast 10 m2 måste nog vara ett av de allra sämsta miljöerna för en sådan pump. Den kommer väl knappast att hinna starta upp förrän det är dags för nästa stopp igen, och med alla de uppstartsförluster som du då kommer att få på pumpen så tror inte jag ivf att du får till en bättre driftsekonomi än du får med en vanlig elradiator, däremot så är ju investeringen i en elradator klart mkt billigare.Så mitt tips till dig är att sätt in en vanlig elradiator av genomströmningstyp och sänk ned innetempen till +5-10 ºC när du inte är där och jobbar och höj upp den när du är där, det kommer att ge dig en minst lika god driftsekonomi till en klart mkt lägre inveteringskostnad. Mvh Raffen.
Hej Puttepj! Lite tråkigt med din magkänsla tycker jag! Men det jag säger här är ju inget som helst nytt direkt i värmepumpskretsar och hos dem som har lite inblick i hur det hela fungerar. Skillnaden är väl kanske att jag är en ärlig prick som då talar om sanningen medans de flesta inte bryr sig särskilt mkt om när någon stoppar in en on/off-pump i en liten isolerad kabyss på 10 m2. Mvh Raffen.
Hej Puttepj! Ja jag hoppas nu verkligen inte att du tar illa upp i det här fallet Puttepj, för det var självklart inte min mening, och självutnämd vill jag inte ställa upp på alls eftersom det var ditt eget uttryck. Sen står jag givetvis för att jag är faktiskt en ärlig och uppriktig prick som om ingen annan gör det ser mig nödsakad ibland att gå in och tala om sanningen ja, och i det här fallet då utav omsorg om Stwal som jag då kanske inte tycker skall behöva lägga ut ca 5000:- kr + en hel del arbete för att i efterhand kunna konstatera att det inte blev särskilt bra alls även om det är just detta som då kallas för att "köpa vett" och det var då min tanke att jag skulle kunde bespara honom detta då ev.Sen sätter ju självklart Stwal in en Coolix-pump i sin lilla hydda om han nu vill det, det bryr jag mig inte ett dugg om, huvudsaken för mig är att jag ändå ville/fick ge honom chansen att slippa genom att varna honom här. Förresten har du vid något tillfälle här på forumet sett någon "seriös" rekommendation för att sätta in en on/off-pump i en isolerad liten koja på 10 m2?? Om du skulle ha stt någon sådan så är den då rakt inte seriös, det kan jag lova dig, för mer fel än detta det kan man knappast lyckas med vill jag påstå.Du läser väl på förekommen anledning inte alls mina inlägg här på forumet såvitt jag förstår, och du har ju all rätt att låta bli naturligtvis Puttepj, för det var ju nämligen inte alls länge sedan som detta var uppe till diskussion och där jag för säkerhets skull även bifogade länkar utav en händelse att jag personligen skulle misstros (av vilken anledning vet jag nu inte ). Det har dessutom varit uppe i denna tråden och där t.om andra tekniskt bevandrade har bekräftat det jag säger, närmare bestämt denna sidan:http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=19389.msg193821#msg193821Mvh Raffen.