0 medlemmar och 17 gäster tittar på detta ämne.
Jo..det är det jag gör....ursäckt mig ...glömde berätta att jag bor i Umeå området.Här har ju vintrarna blivit varmare och varmare med, så det är sällan det är kallare än -10. I inlandet kan det ju bli betydligt kallare än så,,,men tror mig klara mig med en liten mindre och billigare pump.Kallare än -10 är inte många dagar på året.
Ja måste bar informera erom at Värmepump Invest; MSR3-12/Quick Connector är samma pump som colix har surfat runt lite det är http://www.investliving.se/energi.asp som säljer dom
HejJag har en sommarstuga på ca 40 kvm. i Östergötland.Har gamla el element.Min fundering är och vill gärna ha ett vettigt svar, har suttit och läst detta forum några timmar nu.Vad är mest ekonomiskt ? Byta ut dom gamla elementen mot nya.Eller köpa en Coolix, den lilla 4995:-Elementen på 10 grader hela vintern i en inte allt för isolerad stuga.Eller En Coolix på 17 grader i samma stuga.Ni förstår vad jag menar..Coolixen har fördelen att ge kyla också varma sommardagar.
Man brukar ju säga att varje grad i temperaturökning motsvara 5% ökning av förbrukningen.Om man då ökar temperaturen från säg 7 till 17 grader så borde förbrukningen öka 1,0510 = 1,63.
HejMed Quick Connector kan du instalera den själv.
Citat från: Skanvik skrivet 01 februari 2009, 12:53:36Man brukar ju säga att varje grad i temperaturökning motsvara 5% ökning av förbrukningen.Om man då ökar temperaturen från säg 7 till 17 grader så borde förbrukningen öka 1,0510 = 1,63.5 % per grad gäller om det är 20 grader inne och medeltemperaturen ute under uppvärmningsäsongen är noll grader. Ökar man inomhustemperaturen från 7 till 8 grader blir ökningen i värmebehov betydligt större än 5 %. Från 7 till 17 grader blir det betydligt mer än faktorn 1,63. För att veta exakt hur mycket måste man veta hur utomhustemperaturen varierar under året.