Hej
Coolix hit och Appliance dit....
Midea borde tråden heta för de flesta billiga vp som säljs.
Exakt samma modeller men med olika klistermärken, dvs OEM.
Så det resonemang som gäller Midea,Appliance,Coolix gäller för en himla massa olika vp på marknaden.
Nu först till de som vatt me förr...
Jag tror att det är dags att upptäcka att Midea faktiskt inte är ett litet bakgårdsföretag, att flera av Mideas kompressorer är Toshibas (som har ett samarbete med Midea) osv.
Jag läser om hur en inverter smyger tyst som en mus och liksom ligger där och passar med sin surrande kompressor, medan tydligen On/off fungerar som en tryckluftskompressor modell Atlas Copco... Så är det givetvis inte.
En modern on/off består av två delar... inne och utedel. VA???
Utedelen har en kompressor från Toshiba... host... och befinner sig utomhus...host igen...
Jag hör alltså inte ens att den är igång inne och ute låter den inte ens soom min batteridrivna kompressor till däcken. Skulle tro att min eltandborste låter mer.
Hur fungerar nu en modern On/Off??
Jo si man ställer in termostaten på säg 22 grader.
Ute är det +3. Nu startar kompressorn, men inte innedelens fläkt förrän en viss tid har gått. Detta för att inte blåsa kall-luft, men om luften inte är kall går den igång sakta.
Givarna kollar läget och efter ett kort tag, kanske 1 minut startar innefläkten med mediumfart (autoläget). Jag öppnar en dörr och givaren märker detta och drar på fläkten...
Nu är det ganska varmt, och kompressorn stannar. Och då går fläkten ett tag till.
Det är alltså inget Allt/inget som pågår utan en massa smålägen mellan däe kompressorn inte arbetar alls.
Visst har ni rätt i att kompressorn startar från noll vilket inte invertern gör på samma sätt, men jämför inte en modern On/Off med kompressorn bakom lanthandeln.
Här 'r det mer än bra tryck som avgör som reglerar arbetet.
Få givare jmfrt med tex E9-DKE och tidsstyrning som en faktor vid tex avfrostning.
Skall jag hitta något som är värdelöst med on/off och de flesta vp så är det givarna och styrningen.
Jag vill som på stora anläggningar tala om för vp'n att nu är det läge för avfrostning, men GE FAN I ATT GÖRA DET NÄR DET INTE FINNS NÅGON IS!!!
PÅ samma sätt vill jag tala om för min vp att DET FAKTISKT INTE ÄR 22+ I den bortre vrån, dvs follow me på alla vp.
Man undrar bär det blir dags för vpindustrin att fatta att vi själva skulle kunna tec gå in via en USB och skapa egna kurvor som vore relevanta för där en viss pump är placerad.
Alltså... On/off är inte längre som en kylkompressor utan har en del smarta drag som påminner om det en E0-DKE har i sitt uppförande.
Så de där tre minuterna... som en klok sa... man kan ju undra vart den energi tar vägen som skapas där?
NU har jag ju kört med både inverter och on/off. Det jag skulle bry mig om vilket framgår av många inlägg att de inte gjort, är dimensioneringen först, sedan att det är rätt gasmängd.
En billig on/off har inte så¨sällan fel gasmängd och inte blir det bättre av att den tillåts pysa ut vid självmontaget.
Köp alltså gärna en on/off för små pengar, men köp rätt storlek!!!!!
Ring sen tillen som kan sin sak, och har de rätta mätarna, plus eventuellt gas och se till att anläggningen trimmas in rätt!!!!!
Sen skall nog colix, fenix, appliance, trendix, manix, celix, helix, kalix eller vad de nu har för klistermärke göra bra ifrån sig tills de lägger av.
Garantitiden+hemförsäkringen säger mig 10 år vid fackmannamässigt montage av behörig person.
Sa jag att min redan betalt sig på under ett år?

?
Till er som funderar på billig vp. Kom ihåg att Mideas vp har många namn. Därför köper nio så klart den billigaste där det är en bra affär. I mitt fall Silvan för 3000kr, för en annan person Jula eller lanthandeln i byn.
Alla heter MIdea om man letar efter utsprunget.
Appliancemodellen "design" heter där "Vertu".
Jag kan förstå att man som säljare vill hävda fördelar med sin egen vara, men det skall ske på rätta meriter då.
En dyr vp är bra för att den är en tillgång i ett hus värde.
Ofta, men inte alltid är dyrt=bra service.
En dyr vp skall spara pengar, men si det är den sämre på.
Min E9-DKE kostade 18000 min Midea 3000
Gissa vilken som fortast betalat sig? Invertern eller On/off'en?
Gissa vilken som kränglat mest?
Gissa hur stor skilnaden är i kapacitet?
Hör jag någon av dom där dom befinner sig ute i nattens mörker?
Är en grad invertervärme varmare än en grad on/offvärme?
MVH
/ElV