0 medlemmar och 20 gäster tittar på detta ämne.
Hej i vinterkylanNU har jag varit hos Jula och investerat i en COOLIX pumpför 5995.-MEN jag fick med ett liten memo lapp som dom kallar det att slangpaketet ska ut på höger sida (framifrån sett)så nu undrar jag hur har ni andra gjorthar ni bockat om rören, det handlar ju om 180grader som rören skabockaseller kan man lossa rören och vrida runt dom 180 graderså dom så att dom går åt höger iställetjag funderar på att åka till Jula så får dom fixa detPsVarför dom vill ha ut slangpaketet på höger sida är nog för att det verkar vara ont utrymme på baksidan av innerdelenannars spelar det inte mig någon roll, för jag ska ju ändå borra hål i väggen för slangpaketetDs
150 kWh på 65kvm.....hmmm är isoleringen 5mm kutterspån eller?....hur varmt har du inne?
Citat från: Krokodilen skrivet 07 januari 2010, 14:14:05150 kWh på 65kvm.....hmmm är isoleringen 5mm kutterspån eller?....hur varmt har du inne?Huset 68 m² "drar" ca 3,5 kW för att hålla 20 grader när ingen är hemma. Plankväggar och 45 mm isomatta på utsidan. Kutterspån i hela mansardtaket, alltså hela övervåningen i princip, inte så mycket med andra ord. Betonghålsten i grunden som delvis ligger ovan mark.Ett fritidshus på 30 m² som är bebodd nu i vinter på samma mätare ligger på 1,6-2,4 kW för 18-20 grader. Kutterspån i väggar och tak.När det peakade låg jag på 9 kW under en timme och nästan 160 kWh under ett dygn.En Coolixpump borde hjälpa till att dra ner förbrukningen en del i huset, eftersom det bara behöver 3,5 kW när det är -10 ute.Bara dumt att det är så krånglig planlösning (små rum, dock inga dörrar emellan på huvudplanet och öppet upp till hall utanför sovrum.Gäller att få ändan ur vagnen och investera i en pump. Hoppas det blir kampanj på den snart igen.
Citat från: zwennebanan skrivet 07 januari 2010, 18:31:39Hej i vinterkylanNU har jag varit hos Jula och investerat i en COOLIX pumpför 5995.-MEN jag fick med ett liten memo lapp som dom kallar det att slangpaketet ska ut på höger sida (framifrån sett)så nu undrar jag hur har ni andra gjorthar ni bockat om rören, det handlar ju om 180grader som rören skabockaseller kan man lossa rören och vrida runt dom 180 graderså dom så att dom går åt höger iställetjag funderar på att åka till Jula så får dom fixa detPsVarför dom vill ha ut slangpaketet på höger sida är nog för att det verkar vara ont utrymme på baksidan av innerdelenannars spelar det inte mig någon roll, för jag ska ju ändå borra hål i väggen för slangpaketetDs Hej.Jag skrev ju att du skulle ha nyttan av detta forum om du köpte en ;-)Jag ställde samma fråga tidigare, ang. rören på höger eller vänster sida.Mina slutade på vänster sida. Kolla tidigare i tråden så finns där mycket hjälp.Lycka till!
Citat från: Phson skrivet 07 januari 2010, 23:48:29Citat från: zwennebanan skrivet 07 januari 2010, 18:31:39Hej i vinterkylanNU har jag varit hos Jula och investerat i en COOLIX pumpför 5995.-MEN jag fick med ett liten memo lapp som dom kallar det att slangpaketet ska ut på höger sida (framifrån sett)så nu undrar jag hur har ni andra gjorthar ni bockat om rören, det handlar ju om 180grader som rören skabockaseller kan man lossa rören och vrida runt dom 180 graderså dom så att dom går åt höger iställetjag funderar på att åka till Jula så får dom fixa detPsVarför dom vill ha ut slangpaketet på höger sida är nog för att det verkar vara ont utrymme på baksidan av innerdelenannars spelar det inte mig någon roll, för jag ska ju ändå borra hål i väggen för slangpaketetDs Hej.Jag skrev ju att du skulle ha nyttan av detta forum om du köpte en ;-)Jag ställde samma fråga tidigare, ang. rören på höger eller vänster sida.Mina slutade på vänster sida. Kolla tidigare i tråden så finns där mycket hjälp.Lycka till!HejJo, detta är ett bra forumoch jag hittade även en bra lösning på mitt problem med rördragningenjag gjorde ungefär som en annan hade gjort här, jag gjorde en ny 90graders böj jämte den befintliga så att dom går rakt ut genom väggen bakom inomhusdelennär man väl är färdig med allt så ska jag försöka lägga ut lite uppgifter på dygnsförbrukningenkan ju vara intressant för andra..........
Citat från: zwennebanan skrivet 08 januari 2010, 09:39:18Citat från: Phson skrivet 07 januari 2010, 23:48:29Citat från: zwennebanan skrivet 07 januari 2010, 18:31:39Hej i vinterkylanNU har jag varit hos Jula och investerat i en COOLIX pumpför 5995.-MEN jag fick med ett liten memo lapp som dom kallar det att slangpaketet ska ut på höger sida (framifrån sett)så nu undrar jag hur har ni andra gjorthar ni bockat om rören, det handlar ju om 180grader som rören skabockaseller kan man lossa rören och vrida runt dom 180 graderså dom så att dom går åt höger iställetjag funderar på att åka till Jula så får dom fixa detPsVarför dom vill ha ut slangpaketet på höger sida är nog för att det verkar vara ont utrymme på baksidan av innerdelenannars spelar det inte mig någon roll, för jag ska ju ändå borra hål i väggen för slangpaketetDs Hej.Jag skrev ju att du skulle ha nyttan av detta forum om du köpte en ;-)Jag ställde samma fråga tidigare, ang. rören på höger eller vänster sida.Mina slutade på vänster sida. Kolla tidigare i tråden så finns där mycket hjälp.Lycka till!HejJo, detta är ett bra forumoch jag hittade även en bra lösning på mitt problem med rördragningenjag gjorde ungefär som en annan hade gjort här, jag gjorde en ny 90graders böj jämte den befintliga så att dom går rakt ut genom väggen bakom inomhusdelennär man väl är färdig med allt så ska jag försöka lägga ut lite uppgifter på dygnsförbrukningenkan ju vara intressant för andra..........Kunde du böja rören alltså?
Citat från: ahma skrivet 02 januari 2010, 17:59:48Har konstaterat att tipsen om att ta bort plastnätet på utdelen troligen är ganska kloka. De ställen där nätet ligger nära flänsarna vill inte frosta av:Jag tog av nätet men nu när det är så här kallt sitter isen kvar ändå som ett skal 5 mm från flänsarna.Riktvärden MSR3-12/Quick Connector enligt InvestUtetemp. C. Effektfaktor Effekt +7 3,63 3,81 +4 3,21 3,12 +-0 2,81 2,67 -5 2,51 2,10 -7 2,39 1,94
Har konstaterat att tipsen om att ta bort plastnätet på utdelen troligen är ganska kloka. De ställen där nätet ligger nära flänsarna vill inte frosta av:
Citat från: ztrindberg skrivet 08 januari 2010, 10:15:56Citat från: zwennebanan skrivet 08 januari 2010, 09:39:18Citat från: Phson skrivet 07 januari 2010, 23:48:29Citat från: zwennebanan skrivet 07 januari 2010, 18:31:39Hej i vinterkylanNU har jag varit hos Jula och investerat i en COOLIX pumpför 5995.-MEN jag fick med ett liten memo lapp som dom kallar det att slangpaketet ska ut på höger sida (framifrån sett)så nu undrar jag hur har ni andra gjorthar ni bockat om rören, det handlar ju om 180grader som rören skabockaseller kan man lossa rören och vrida runt dom 180 graderså dom så att dom går åt höger iställetjag funderar på att åka till Jula så får dom fixa detPsVarför dom vill ha ut slangpaketet på höger sida är nog för att det verkar vara ont utrymme på baksidan av innerdelenannars spelar det inte mig någon roll, för jag ska ju ändå borra hål i väggen för slangpaketetDs Hej.Jag skrev ju att du skulle ha nyttan av detta forum om du köpte en ;-)Jag ställde samma fråga tidigare, ang. rören på höger eller vänster sida.Mina slutade på vänster sida. Kolla tidigare i tråden så finns där mycket hjälp.Lycka till!HejJo, detta är ett bra forumoch jag hittade även en bra lösning på mitt problem med rördragningenjag gjorde ungefär som en annan hade gjort här, jag gjorde en ny 90graders böj jämte den befintliga så att dom går rakt ut genom väggen bakom inomhusdelennär man väl är färdig med allt så ska jag försöka lägga ut lite uppgifter på dygnsförbrukningenkan ju vara intressant för andra..........Kunde du böja rören alltså? Jajamän......det är glödgade kopparrör så det är inga problemvärre är att räta en gammal 90 böj och sedan bocka den åt andra hållet, som i mitt fall då är det lätt till att det blir ett veck eller t.o.m. garanterat ett veck och sedan är det ju kört för det kan du inte fixa då lirkar du av röret till sist
Citat från: maigaard skrivet 10 november 2009, 10:39:36"Hm,Är det någon som lyckats koppla ut underhållsvärmen, eller lyckats ställa om temperaturen när den skall koppla in.Läste tidigare om att man trodde att det var de två separata sladdarna. Har kollat min pump i "FP" läge, och den drar så c:a 85 W, ok har inte kollat fasförskjutningar etc för att se om det är reaktivt eller inte."Jag har nu testat att koppla ur va jag gissar är trågvärmen (dom två små sladdarna), och det verkar fungera. "Tumgangseffekten" gick ner från 85W till 15W, och den går som vanligt iövrigt.Jag skal bygga en strömbrytare till den så den kann kopplas in/ur vid behov./PeterTjenaNär du säger "två små sladdar" vilken färg är det på dom? Har du möjlighet att ta en liten bild på dom? Vore helt kanon!För det här är något som jag upplever negativt med pumpen, är nu ca 8 grader varmt ute och nog tusan står värmaren igång ändå och drar sina 85W. Kanske lite överdrivet snålt tänkt av mig men många bäckar små.......Jag vill ju inte heller dra ur sladden hela tiden.Finns det ingen elektriker här som testat eller vet om det går att byta ut termostaten? Eller kanske på något sätt ändra tempområde på den?
"Hm,Är det någon som lyckats koppla ut underhållsvärmen, eller lyckats ställa om temperaturen när den skall koppla in.Läste tidigare om att man trodde att det var de två separata sladdarna. Har kollat min pump i "FP" läge, och den drar så c:a 85 W, ok har inte kollat fasförskjutningar etc för att se om det är reaktivt eller inte."Jag har nu testat att koppla ur va jag gissar är trågvärmen (dom två små sladdarna), och det verkar fungera. "Tumgangseffekten" gick ner från 85W till 15W, och den går som vanligt iövrigt.Jag skal bygga en strömbrytare till den så den kann kopplas in/ur vid behov./Peter