Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FLVP i nytt hus: golvvärme eller radiatorer  (läst 7719 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Perpendicular

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala, typ
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FLVP i nytt hus: golvvärme eller radiatorer
« Svar #15 skrivet: 11 mars 2008, 19:31:21 »
Om inte OT så kanske BT (Beside Topic).

I dag erbjuder de flesta husleverantörer som bygger på platta golvvärme i plattan men för värme på ett eventuellt andra plan tar men saftigt pröjs för slang i mellanbjälklaget.

En dum men säkert enkel fråga: krävs det en extra shuntgrupp för radiatorer på våning två?
Det nämns inte i de leveransbeskrivningar jag sett.
Med golvvärme på plan två ingår ju detta eftersom golvvärmefördelaren ändå måste monteras.

Eller???  ???
Två fulla plan 160 m2, två vuxna, ett barn.
Viessmann 343 6kW, 140 m borra (122 m aktivt) i serie med 130 m jordslinga. FTX Flexit SL4R.

Utloggad Mr.Frost

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: FLVP i nytt hus: golvvärme eller radiatorer
« Svar #16 skrivet: 11 mars 2008, 21:16:14 »
*vinkar*  Hoppsan det blev visst lite oseriöst ett tag där (från min sida) kunde inte låta bli.   
Jag vill  påstå att det är mer ekonomiskt med golvvärme. Dom flesta är överens om att en låg framledningstemp är bra för ekonomin och värmepumpen. För att uppnå en låg framl.temp  behöver man en så stor värmeavgivningsyta som möjligt och då är golvet överlägset. Om man inte vill ha radiatorer som går upp till taket.... Mvh  John

Hej Mr Frost!  Ja du, alla lever ju lyckliga i sin resp tro, och jag har inget emot att man har den uppfattningen i sig. Men man skall väl kanske vara ärlig och säga att en lägre framledningtemp inte med automatik innebär att man sparar energi, detta eftersom en lägre framledningstemp med automatik också kräver en större värmeavgivande yta, och då går det ju trots låg temperatur ändå åt en hel del energi för att hålla allt detta varmt eftersom förlusterna ökar med volymen, och när det gäller just golvvärmen så finns det fortfarande inget idag som säger att du får en minskad energiförbrukning med mindre än att du isf måste minska inomhustemperaturen med ca 1-2 ºC ifh till om man har radiatorer under fönstren.

Mvh Raffen.

 ^-^  Jag vill inte göra denna tråd till ngn långkörare. Men jag måste ändå svara dig Raffen. Visst mer volym kan ge mer förluster. Men det är snarare så att hög värme ger mer förluster (läcker mer). Har du 50 gradiga radiatorer så är ju väggarna ljummna på utsidan huset där dom sitter. Där överdrev jag lite, men bara för att tydliggöra hur jag menar. Ökar du värmen på radiatorn så har du fortfarande X mm. isolering bakom. Ökar du plåtytan på golvvärmen så har du   hela tiden ny isolering bakom att mota olle i grind. Mvh John

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: FLVP i nytt hus: golvvärme eller radiatorer
« Svar #17 skrivet: 11 mars 2008, 22:23:31 »
^-^  Jag vill inte göra denna tråd till ngn långkörare. Men jag måste ändå svara dig Raffen. Visst mer volym kan ge mer förluster. Men det är snarare så att hög värme ger mer förluster (läcker mer). Har du 50 gradiga radiatorer så är ju väggarna ljummna på utsidan huset där dom sitter. Där överdrev jag lite, men bara för att tydliggöra hur jag menar. Ökar du värmen på radiatorn så har du fortfarande X mm. isolering bakom. Ökar du plåtytan på golvvärmen så har du   hela tiden ny isolering bakom att mota olle i grind. Mvh John

Hej Mr.Frost!  Nej jag tycker inte heller att vi skall göra detta till någon långkörare, och som sagt alla lever lyckliga i sin tro, och det är ju bra John att vi åtminstonde är överens om att vi bara är delvis överens om saker och ting. Jag förstår mkt väl vad du säger och menar ang den högre temperaturen och ev ökad förlust på radiatorer ifh till golvvärmen mm, men det är ju också en väldig skillnad på hur lätt värmeavgivningen sker via radiator som ligger öppna i rummen ifh till när man har byggt in det hela som med golvvärmen. Men detta med att du inte kan spara energi med värmegolv med mindre än att du då också måste sänka inomhustemperaturen, det är ju inte bara mitt påhitt förstår du, utan det är ju faktiskt den samlade seriösa expertisen inom epitetet golvvärme ganska överens om att så är fallet. 
http://www.byggahus.se/varme/svar_golvvarme.htm
http://www.byggahus.se/varme/golvvarme.htm
http://dalea.du.se/research/archive/e7560e7b-c496-4c82-abfc-b9083ff88d03/4aa66e51-72e8-434b-a6c6-a393d833753a.pdf
http://www.mjallby-trabygg.se/sida_231.asp
http://www.kgahlqvist.se/sida_216.asp

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: FLVP i nytt hus: golvvärme eller radiatorer
« Svar #18 skrivet: 12 mars 2008, 04:09:00 »
golv-varme har hogre forlustfaktor an ett radiatorsystem.
men da pratar vi bara distrubitions-systemet.

detta skulle alltid vara en sanning om bagge systemen kravde samma framlednings-temperaturer, men av estetiska skal brukar radiatorsystemen krava hogre temperaturer. :-\

hogre temperaturer sanker verkningsgraden pa en VP, vilket gor att skillnaden inte blir sa stor i slutandan,forlusterna jamnas liksom ut... och komfortvinsten med varma golv ar odiskutabel.

detta forutsatter ju att man anvander en VP som varmekalla, vilket inte ar helt sjalvklart.
och det brukar aldrig forutsattas nar de jamfor forluster i olika distrubitionssystem !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad kilo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: FLVP i nytt hus: golvvärme eller radiatorer
« Svar #19 skrivet: 12 mars 2008, 07:47:33 »
Det är väl skillnaden mellan teori och prakti som gör sig gällande här? Golvvärme kan teoretiskt ge bättre besparing om man räknar på de tekniska förutsättningarna med lägre framledningstemp osv. I praktiken krävs det dock att installationen är helt korrekt och att användarna sänker inomhustemperaturen och inte förlänger uppvärmningssäsongen för då äts den teoretiska besparingen upp. Lägg sen till att det är dyrare att  installera golvvärme jämfört med radiatorer och att det är dyrare att byta ut golvvärmen när den tiden kommer så är det en ökad investerings- och underhållskostnad som ska tjänas in också.
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad kave

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FLVP i nytt hus: golvvärme eller radiatorer
« Svar #20 skrivet: 12 mars 2008, 12:06:19 »
Vad gäller golvvärme vs radiatorer, det i särklass mest energislukande torde väl vara att gjuta in rören i plattan, oavsett isolering neråt så värms ju hela plattan upp som sedan ska värma huset. Extremt trögreglerat system som torde läcka värme åt alla hålls, dvs neråt och utåt ytterväggarna. Radiatorer värmer ju enbart på insidan.
Vad jag förstår så fungerar nybyggda hus i samma storlek som vårt icke tilläggsisolerade hus från 1972 som enbart har radiatorer, dessutom alldeles för klent dimensionerade, dvs nertill runt 0 grader klarar man sig utan elpatroner.
Att ha golvvärme på andraplan torde ju vara mer ekonomiskt än att ha det i bottenvåningen, snabbare reglerat och "inga" energiförluster.


Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad Perpendicular

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala, typ
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FLVP i nytt hus: golvvärme eller radiatorer
« Svar #21 skrivet: 12 mars 2008, 14:15:26 »
Men den klena dimensioneringen har väl inte med distributionssystemet att göra utan med den primära värmekällan?
Två fulla plan 160 m2, två vuxna, ett barn.
Viessmann 343 6kW, 140 m borra (122 m aktivt) i serie med 130 m jordslinga. FTX Flexit SL4R.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: FLVP i nytt hus: golvvärme eller radiatorer
« Svar #22 skrivet: 12 mars 2008, 16:45:02 »
Det är väl skillnaden mellan teori och prakti som gör sig gällande här? Golvvärme kan teoretiskt ge bättre besparing om man räknar på de tekniska förutsättningarna med lägre framledningstemp osv. I praktiken krävs det dock att installationen är helt korrekt och att användarna sänker inomhustemperaturen och inte förlänger uppvärmningssäsongen för då äts den teoretiska besparingen upp. Lägg sen till att det är dyrare att  installera golvvärme jämfört med radiatorer och att det är dyrare att byta ut golvvärmen när den tiden kommer så är det en ökad investerings- och underhållskostnad som ska tjänas in också.

Hej Kilo!  En mkt seriös och bra sammanfattning av ärendet golvvärme som du gör här Kilo, och det skall du verkligen ha all heder av tycker jag. Thumbsup

Mvh Raffen.

Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: FLVP i nytt hus: golvvärme eller radiatorer
« Svar #23 skrivet: 12 mars 2008, 16:49:13 »
Vad gäller golvvärme vs radiatorer, det i särklass mest energislukande torde väl vara att gjuta in rören i plattan, oavsett isolering neråt så värms ju hela plattan upp som sedan ska värma huset. Extremt trögreglerat system som torde läcka värme åt alla hålls, dvs neråt och utåt ytterväggarna. Radiatorer värmer ju enbart på insidan.
Vad jag förstår så fungerar nybyggda hus i samma storlek som vårt icke tilläggsisolerade hus från 1972 som enbart har radiatorer, dessutom alldeles för klent dimensionerade, dvs nertill runt 0 grader klarar man sig utan elpatroner.
Att ha golvvärme på andraplan torde ju vara mer ekonomiskt än att ha det i bottenvåningen, snabbare reglerat och "inga" energiförluster.

Hej Kave!  Håller helt med dig om att det här med att ha golvvärme på andraplanet torde vara klart mer ekonomiskt än att ha det i bottenvåningen på ett hus.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad tracker

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-2
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: FLVP i nytt hus: golvvärme eller radiatorer
« Svar #24 skrivet: 12 mars 2008, 17:48:35 »
om man har en "låda" av frigolit som är 400 mm tjock så kräver den en viss energi för att hålla temperaturen inne i "lådan" jämfört med temperaturen utanför
spelar det någon roll vad du har för "värmeelement" i frigolitlådan ?
om du har en betongklump med slang i eller en metalllåda med vatten i eller en elpatron så tycker jag att det inte borde bli ngn skillnad.
kan någon vara snäll och förklara.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!