Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FLVP i nytt hus: golvvärme eller radiatorer  (läst 7038 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Perpendicular

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala, typ
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FLVP i nytt hus: golvvärme eller radiatorer
« Svar #15 skrivet: 11 mars 2008, 19:31:21 »
Om inte OT så kanske BT (Beside Topic).

I dag erbjuder de flesta husleverantörer som bygger på platta golvvärme i plattan men för värme på ett eventuellt andra plan tar men saftigt pröjs för slang i mellanbjälklaget.

En dum men säkert enkel fråga: krävs det en extra shuntgrupp för radiatorer på våning två?
Det nämns inte i de leveransbeskrivningar jag sett.
Med golvvärme på plan två ingår ju detta eftersom golvvärmefördelaren ändå måste monteras.

Eller???  ???
Två fulla plan 160 m2, två vuxna, ett barn.
Viessmann 343 6kW, 140 m borra (122 m aktivt) i serie med 130 m jordslinga. FTX Flexit SL4R.

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: FLVP i nytt hus: golvvärme eller radiatorer
« Svar #16 skrivet: 11 mars 2008, 21:16:14 »
*vinkar*  Hoppsan det blev visst lite oseriöst ett tag där (frÃ¥n min sida) kunde inte lÃ¥ta bli.   
Jag vill  pÃ¥stÃ¥ att det är mer ekonomiskt med golvvärme. Dom flesta är överens om att en lÃ¥g framledningstemp är bra för ekonomin och värmepumpen. För att uppnÃ¥ en lÃ¥g framl.temp  behöver man en sÃ¥ stor värmeavgivningsyta som möjligt och dÃ¥ är golvet överlägset. Om man inte vill ha radiatorer som gÃ¥r upp till taket.... Mvh  John

Hej Mr Frost!  Ja du, alla lever ju lyckliga i sin resp tro, och jag har inget emot att man har den uppfattningen i sig. Men man skall väl kanske vara ärlig och säga att en lägre framledningtemp inte med automatik innebär att man sparar energi, detta eftersom en lägre framledningstemp med automatik ocksÃ¥ kräver en större värmeavgivande yta, och dÃ¥ gÃ¥r det ju trots lÃ¥g temperatur ändÃ¥ Ã¥t en hel del energi för att hÃ¥lla allt detta varmt eftersom förlusterna ökar med volymen, och när det gäller just golvvärmen sÃ¥ finns det fortfarande inget idag som säger att du fÃ¥r en minskad energiförbrukning med mindre än att du isf mÃ¥ste minska inomhustemperaturen med ca 1-2 ºC ifh till om man har radiatorer under fönstren.

Mvh Raffen.

 ^-^  Jag vill inte göra denna trÃ¥d till ngn lÃ¥ngkörare. Men jag mÃ¥ste ändÃ¥ svara dig Raffen. Visst mer volym kan ge mer förluster. Men det är snarare sÃ¥ att hög värme ger mer förluster (läcker mer). Har du 50 gradiga radiatorer sÃ¥ är ju väggarna ljummna pÃ¥ utsidan huset där dom sitter. Där överdrev jag lite, men bara för att tydliggöra hur jag menar. Ökar du värmen pÃ¥ radiatorn sÃ¥ har du fortfarande X mm. isolering bakom. Ökar du plÃ¥tytan pÃ¥ golvvärmen sÃ¥ har du   hela tiden ny isolering bakom att mota olle i grind. Mvh John

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: FLVP i nytt hus: golvvärme eller radiatorer
« Svar #17 skrivet: 11 mars 2008, 22:23:31 »
^-^  Jag vill inte göra denna trÃ¥d till ngn lÃ¥ngkörare. Men jag mÃ¥ste ändÃ¥ svara dig Raffen. Visst mer volym kan ge mer förluster. Men det är snarare sÃ¥ att hög värme ger mer förluster (läcker mer). Har du 50 gradiga radiatorer sÃ¥ är ju väggarna ljummna pÃ¥ utsidan huset där dom sitter. Där överdrev jag lite, men bara för att tydliggöra hur jag menar. Ökar du värmen pÃ¥ radiatorn sÃ¥ har du fortfarande X mm. isolering bakom. Ökar du plÃ¥tytan pÃ¥ golvvärmen sÃ¥ har du   hela tiden ny isolering bakom att mota olle i grind. Mvh John

Hej Mr.Frost!  Nej jag tycker inte heller att vi skall göra detta till nÃ¥gon lÃ¥ngkörare, och som sagt alla lever lyckliga i sin tro, och det är ju bra John att vi Ã¥tminstonde är överens om att vi bara är delvis överens om saker och ting. Jag förstÃ¥r mkt väl vad du säger och menar ang den högre temperaturen och ev ökad förlust pÃ¥ radiatorer ifh till golvvärmen mm, men det är ju ocksÃ¥ en väldig skillnad pÃ¥ hur lätt värmeavgivningen sker via radiator som ligger öppna i rummen ifh till när man har byggt in det hela som med golvvärmen. Men detta med att du inte kan spara energi med värmegolv med mindre än att du dÃ¥ ocksÃ¥ mÃ¥ste sänka inomhustemperaturen, det är ju inte bara mitt pÃ¥hitt förstÃ¥r du, utan det är ju faktiskt den samlade seriösa expertisen inom epitetet golvvärme ganska överens om att sÃ¥ är fallet. 
http://www.byggahus.se/varme/svar_golvvarme.htm
http://www.byggahus.se/varme/golvvarme.htm
http://dalea.du.se/research/archive/e7560e7b-c496-4c82-abfc-b9083ff88d03/4aa66e51-72e8-434b-a6c6-a393d833753a.pdf
http://www.mjallby-trabygg.se/sida_231.asp
http://www.kgahlqvist.se/sida_216.asp

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: FLVP i nytt hus: golvvärme eller radiatorer
« Svar #18 skrivet: 12 mars 2008, 04:09:00 »
golv-varme har hogre forlustfaktor an ett radiatorsystem.
men da pratar vi bara distrubitions-systemet.

detta skulle alltid vara en sanning om bagge systemen kravde samma framlednings-temperaturer, men av estetiska skal brukar radiatorsystemen krava hogre temperaturer. :-\

hogre temperaturer sanker verkningsgraden pa en VP, vilket gor att skillnaden inte blir sa stor i slutandan,forlusterna jamnas liksom ut... och komfortvinsten med varma golv ar odiskutabel.

detta forutsatter ju att man anvander en VP som varmekalla, vilket inte ar helt sjalvklart.
och det brukar aldrig forutsattas nar de jamfor forluster i olika distrubitionssystem !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: FLVP i nytt hus: golvvärme eller radiatorer
« Svar #19 skrivet: 12 mars 2008, 07:47:33 »
Det är väl skillnaden mellan teori och prakti som gör sig gällande här? Golvvärme kan teoretiskt ge bättre besparing om man räknar pÃ¥ de tekniska förutsättningarna med lägre framledningstemp osv. I praktiken krävs det dock att installationen är helt korrekt och att användarna sänker inomhustemperaturen och inte förlänger uppvärmningssäsongen för dÃ¥ äts den teoretiska besparingen upp. Lägg sen till att det är dyrare att  installera golvvärme jämfört med radiatorer och att det är dyrare att byta ut golvvärmen när den tiden kommer sÃ¥ är det en ökad investerings- och underhÃ¥llskostnad som ska tjänas in ocksÃ¥.
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FLVP i nytt hus: golvvärme eller radiatorer
« Svar #20 skrivet: 12 mars 2008, 12:06:19 »
Vad gäller golvvärme vs radiatorer, det i särklass mest energislukande torde väl vara att gjuta in rören i plattan, oavsett isolering neråt så värms ju hela plattan upp som sedan ska värma huset. Extremt trögreglerat system som torde läcka värme åt alla hålls, dvs neråt och utåt ytterväggarna. Radiatorer värmer ju enbart på insidan.
Vad jag förstår så fungerar nybyggda hus i samma storlek som vårt icke tilläggsisolerade hus från 1972 som enbart har radiatorer, dessutom alldeles för klent dimensionerade, dvs nertill runt 0 grader klarar man sig utan elpatroner.
Att ha golvvärme på andraplan torde ju vara mer ekonomiskt än att ha det i bottenvåningen, snabbare reglerat och "inga" energiförluster.


Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad Perpendicular

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala, typ
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FLVP i nytt hus: golvvärme eller radiatorer
« Svar #21 skrivet: 12 mars 2008, 14:15:26 »
Men den klena dimensioneringen har väl inte med distributionssystemet att göra utan med den primära värmekällan?
Två fulla plan 160 m2, två vuxna, ett barn.
Viessmann 343 6kW, 140 m borra (122 m aktivt) i serie med 130 m jordslinga. FTX Flexit SL4R.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: FLVP i nytt hus: golvvärme eller radiatorer
« Svar #22 skrivet: 12 mars 2008, 16:45:02 »
Det är väl skillnaden mellan teori och prakti som gör sig gällande här? Golvvärme kan teoretiskt ge bättre besparing om man räknar pÃ¥ de tekniska förutsättningarna med lägre framledningstemp osv. I praktiken krävs det dock att installationen är helt korrekt och att användarna sänker inomhustemperaturen och inte förlänger uppvärmningssäsongen för dÃ¥ äts den teoretiska besparingen upp. Lägg sen till att det är dyrare att  installera golvvärme jämfört med radiatorer och att det är dyrare att byta ut golvvärmen när den tiden kommer sÃ¥ är det en ökad investerings- och underhÃ¥llskostnad som ska tjänas in ocksÃ¥.

Hej Kilo!  En mkt seriös och bra sammanfattning av ärendet golvvärme som du gör här Kilo, och det skall du verkligen ha all heder av tycker jag. Thumbsup

Mvh Raffen.

Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: FLVP i nytt hus: golvvärme eller radiatorer
« Svar #23 skrivet: 12 mars 2008, 16:49:13 »
Vad gäller golvvärme vs radiatorer, det i särklass mest energislukande torde väl vara att gjuta in rören i plattan, oavsett isolering neråt så värms ju hela plattan upp som sedan ska värma huset. Extremt trögreglerat system som torde läcka värme åt alla hålls, dvs neråt och utåt ytterväggarna. Radiatorer värmer ju enbart på insidan.
Vad jag förstår så fungerar nybyggda hus i samma storlek som vårt icke tilläggsisolerade hus från 1972 som enbart har radiatorer, dessutom alldeles för klent dimensionerade, dvs nertill runt 0 grader klarar man sig utan elpatroner.
Att ha golvvärme på andraplan torde ju vara mer ekonomiskt än att ha det i bottenvåningen, snabbare reglerat och "inga" energiförluster.

Hej Kave!  HÃ¥ller helt med dig om att det här med att ha golvvärme pÃ¥ andraplanet torde vara klart mer ekonomiskt än att ha det i bottenvÃ¥ningen pÃ¥ ett hus.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: FLVP i nytt hus: golvvärme eller radiatorer
« Svar #24 skrivet: 12 mars 2008, 17:48:35 »
om man har en "låda" av frigolit som är 400 mm tjock så kräver den en viss energi för att hålla temperaturen inne i "lådan" jämfört med temperaturen utanför
spelar det någon roll vad du har för "värmeelement" i frigolitlådan ?
om du har en betongklump med slang i eller en metalllåda med vatten i eller en elpatron så tycker jag att det inte borde bli ngn skillnad.
kan någon vara snäll och förklara.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!