0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Huset ligger strax utanför Göteborg. Borrdjupet vet jag inte man han sa att hålet skulle hålla i 50 år. Jag fick priset över telefon men han skulle skicka offerten på posten idag.Mikael
Lite uppdatering.Offerterna jag har fått in ser ut som:1. L/V, Daikin Hydrobox med 6kW elkasset, utomhusdel 7,5kW och 200L vvb, års cop 2,02. Bergvärme, Nibe Fighter 1225-6 inbyggd 160 L vvb, 130m borrhål, foderrör utöver 9m 810 kr/m, års cop 3,3I båda ingår borttagning av oljepanna och tank och hela installationen. COPen är deras egna uträknade värden/Mikael
Skillnaden i driftkostnad mellan alternativen blir lite över 4000 kr/år till bergvärmens fördel om man utgår från cop-värdena enligt offerterna. Jag skulle därför tveklöst välja det alternativet. Jag är lite förvånad över att L/V-alternativet bara har 6 kW elkassett. Blir det så kallt att värmepumpen stängs av skall 6 kW inte räcka om oljeförbrukningen är rätt. Jag är också lite förvånad över att cop inte blir högre än 2,0. 130 meter borrhål är bra, det verkar nästan som om man har räknat med att det är rätt långt ner till berget. Års COP 3,3 med tillsatsel inräknad kan vara någon tiondel för högt men berget i Göteborgstrakten är lite varmare än i Stockholm och blir det inte så mycket tillsatsel kan det nog vara möjligt. Det påverkar i alla fall inte valet mellan bergvärme och L/V. I och med att dimensioneringen är gjord baserad på en oljepannas förbrukning måste man acceptera att utfallet kan bli lite annorlunda än vad offerterna anger då det är svårt att rätt uppskatta pannans årsverkningsgrad.
Du måste ha fått fel årsmedel-cop av din Daikin försäljare , helt omöjligt att den bara ska ligga på 2,0 i cop,Dom pumpar som vi monterat ligger på 2,89-3,0 i årsmedelvärmefaktor.Dessa pumpar är givetvis loggade och inmonterat en extra elmätare på.Har hitills inte stött på ngn bergvärmepump som ligger högre än 3,1 i årsmedelvärmefaktor så 3,3 låter lite högt för en Nibe med gradminuterreglering.
Citat från: Hasse21 skrivet 14 mars 2008, 10:38:48Du måste ha fått fel årsmedel-cop av din Daikin försäljare , helt omöjligt att den bara ska ligga på 2,0 i cop,Dom pumpar som vi monterat ligger på 2,89-3,0 i årsmedelvärmefaktor.Dessa pumpar är givetvis loggade och inmonterat en extra elmätare på.Har hitills inte stött på ngn bergvärmepump som ligger högre än 3,1 i årsmedelvärmefaktor så 3,3 låter lite högt för en Nibe med gradminuterreglering.Jag är rätt säker på att min pump har klarat 3,1 med undantag för vintern 2002-2003 då det blev en hel del tillsatsel.2,0 för Daikin låter lågt, det håller jag med om. Göteborgstrakten borde väl vara gynnsamt för L/V.
Kan du Pm mej Daikin-försäljarens telefonnr.Någonting är lurt här.Har han räknat in en faktor på att du bor i Sibirien eller vad.Vi ligger inte under 2,89 i årsmedelvärmefaktor på våra pumpar som vi monterat.Då det är årsmedelvärmefaktorn som jag pratar om så betyder det att alla faktorer är inräknad.Observera också att pumparna är monterade i Norrland