0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
PS. Även klent dimensionerade luft/vatten och berg, sjö, eller jordvärmepumpar kommer att behöva eltillskott om det blir riktigt kallt, men inte lika mycket.
Citat från: Rickard skrivet 10 mars 2008, 16:46:20PS. Även klent dimensionerade luft/vatten och berg, sjö, eller jordvärmepumpar kommer att behöva eltillskott om det blir riktigt kallt, men inte lika mycket.Förklara gärna varför l/v skulle kräva mindre tillskott än l/l vid kallare temp.De andra förstår jag men som sagt l/v borde väl rimligtvis kräva lika mycket tillskott som om man kör l/l.
Nå jag då?Gick från en effektslukande 2*4,5kw elkassett till en VP totalt totalt tillsatsbehov(förutom legionella), en energiförbrukning om 28000kWh och 4-5m3 till 12500-13500kWh om året.Inte en enda spänn hade jag att hämta i bidrag!Men å andra sidan, jag tycker inte att beslut om konvertering skall vara baserat på hur mycket bidrag jag erhåller! Detär något som skall baseras på eget ansvar om framtida energibesparingar och miljömedvetenhet!
Viktigast är nog skrytfaktorn att man har en braskamin det visar ju att man hänger med.
Citat från: citactiva skrivet 10 mars 2008, 18:18:48Citat från: Rickard skrivet 10 mars 2008, 16:46:20PS. Även klent dimensionerade luft/vatten och berg, sjö, eller jordvärmepumpar kommer att behöva eltillskott om det blir riktigt kallt, men inte lika mycket.Förklara gärna varför l/v skulle kräva mindre tillskott än l/l vid kallare temp.De andra förstår jag men som sagt l/v borde väl rimligtvis kräva lika mycket tillskott som om man kör l/l.Hej Citactiva! Det måste ju naturligtvis vara så att vid installation av luft/vatten-värmepump så utgår självfallet inget bidrag heller i likhet med luft/luftvärmepump, och det framgår ju av Boverkets länk att så inte är fallet, http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=2329&epslanguage=SVannars vore det ju en ren diskrimineringsfråga när det gäller värmepumpssystem och ett klart fall av tjänstefel, alt ändå tydligare tecken på dessa myndigheters och styrandes oförstånd och okunnighet.Mvh Raffen.
hej varför skulle luft vatten va sämre än en luft luft pump ?
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 11 mars 2008, 00:35:23hej varför skulle luft vatten va sämre än en luft luft pump ? Läs igen, läs rätt..
Citat från: citactiva skrivet 11 mars 2008, 08:18:51Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 11 mars 2008, 00:35:23hej varför skulle luft vatten va sämre än en luft luft pump ? Läs igen, läs rätt..hej tjaa visst är en luft/vatten lite mindre effektiv än en ren luft/luft maskin ..men