Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bidrag  (läst 8244 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bidrag
« Svar #30 skrivet: 12 mars 2008, 06:48:23 »
Luft/luft-värmepumpen kräver att man kommer åt att värma i princip hela huset med en enda värmekälla, i min bekantskapskrets är det VÄLDIGT få som har de förutsättningarna - även om de finns - och jag tror därför "folk" ofta säger att luft/vatten-värmepumparna kräver mindre eltillskott än luft/luft-värmepumarna.

I sydliga delar av landet, i små hus, i ett plan och med öppen planlösning är det inte säkert att en luft/vattenvärmepump ger en mindre besparing ens om den aldrig kan värma nåt tappvarmvatten.

Generellt är det dock flera fördelar med luft/vattenvärmepumpar.

Du slipper draget/fläktljudet från innedelen
Du får ut värmen i hela huset även om du har ett normalt hus, med ekonomidel/garage, källare och/eller övervåning.
Du får tappvarmvatten.

Nackdelarna är väl i princip bara två:

Ingen kyla på sommarn (på de flesta, även om undantag finns).
Ett högre pris.

Citera
Därför tyckte jag rickard kunde förklara varför en l/v skulle kräva mindre tillskott än en l/l vid riktigt kall utetemp.

Blir det så kallt att en luft/vatten-värmepump stänger av sig helt så kräver den naturligvis mer eltillskott, men så länge den går hävdar jag att de ger större besparing/mindre eltillskott, framförallt av tre anledningar:

De är som regel "rejälare" dimensionerade, d.v.s. de ger en högre uteffekt än en vanlig luft/luft-värmepump (om man kan generalisera)
De värmer som sagt hela huset
De värmer tappvarmvattnet

Vill för övrigt tillägga att även de flesta luft/luft-värmepumparna stänger av sig, eller att tillverkaren uppmanar ägarna att stänga av dem, om det blir RIKTIGT kallt ute, allt beror bara på vad man anser vara riktigt kallt. D.v.s. var i landet man bor.

Som jag ser det passar fortfarande luft/luft-värmepumpar bäst i hus med:

Direktverkande el
Små hus upp till ca 125 m2
Öppen planlösning
I ett plan
I hushåll med liten tappvarmvattenförbrukning
Ingen, eller liten ekonomidel (då den som regel är "frånskild" från övriga huset)

Ungkarlslyor på 80-120 m2 är med andra ord perfekta objekt!
« Senast ändrad: 12 mars 2008, 06:50:03 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Bidrag
« Svar #31 skrivet: 12 mars 2008, 07:12:48 »

De är som regel "rejälare" dimensionerade, d.v.s. de ger en högre uteffekt än en vanlig luft/luft-värmepump (om man kan generalisera)
De värmer som sagt hela huset
De värmer tappvarmvattnet

Vill för övrigt tillägga att även de flesta luft/luft-värmepumparna stänger av sig, eller att tillverkaren uppmanar ägarna att stänga av dem, om det blir RIKTIGT kallt ute, allt beror bara på vad man anser vara riktigt kallt. D.v.s. var i landet man bor.

Som jag ser det passar fortfarande luft/luft-värmepumpar bäst i hus med:

Direktverkande el
Små hus upp till ca 125 m2
Öppen planlösning
I ett plan
I hushåll med liten tappvarmvattenförbrukning
Ingen, eller liten ekonomidel (då den som regel är "frånskild" från övriga huset)

Ungkarlslyor på 80-120 m2 är med andra ord perfekta objekt!

Ok, bra förklaring  Thumbsup
Som sagt, i mitt hus lär det inte blivit bättre med l/v än l/l rent förbrukningsmässigt.

Nu kör jag l/l för värme och kyla inne och solfångare till VV.
Skulle tippa att jag skulle legat i samma förbrukningssiffror med en l/v för vv och värme men då hade jag varit tvungen att konvertera till vattenburet, alternativt en fläktkonvektor för uppvärmning.

Men jag är nöjd som det är och solfångare är intressant! Även om det inte ger den största besparingen men det är inte mitt huvudmål med dem.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!