0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad jag förstår måste delta T på KB vara optimerad för den gas som används , Nibe anger 2-5 grader men eftersom köldbärarpumpen och kompressorn går med konstant hastighet så spelar deltat ingen roll utom för att förångningen skall kunna bli så stor som möjligt. Om deltat är för litet kan ju inte pumpen ge max värme i processen.
Är det då inte bättre att köra KB pumpen så långsamt som möjligt så att brinen hinner värmas upp i hålet även om pumpen får jobba hårt. En annan fördel blir ju också att hålet inte kyls ner så snabbt när brinen är varmare.
Jag börjar också bli lite orolig för att mitt hål är "torrt" för att nu när "vintern" kommit till Stockholm med -4 grader och snö så får kompressorn jobba nästan hela tiden. (22 tim sista dygnet) Detta stöder ju också det faktum att ingående temp på KB är lågt (nu 0,8 grader, i ett nytt hål)
Jag har just följt ditt råd att låta KB pumpen gå när kompressorn står still. Resultatet efter 20 minuters stopp är att diffen på givarna är 0,4 grader (stabilt) men jag vet ju inte vilken som är rätt. Tycker du att det är acceptabelt ? Det är 13 % av deltat på 3 grader.... Vad jag också såg var att det tog ungefär 20 minuter att höja "tomgångsbrinen" från 0,7 till 2 grader där den slutade när kompressorn gick igång igen. Detta är kanske för vetenskapligt men jag tycker det är för lång tid att värma brinen, eller ? Hur lång omloppstid kan det vara i brinen ? Det borde gå att räkna fram om man har pump volymen , den är 0,58 l/sekund men jag har inte totalvolymen. Skall man bli värmepumpsnörd så gäller det att studera allt eller ?