0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
att sänka värmen bara för ngt dygn oavsett hustyp eller antal grader anser jag inte löna sig alls.att sänka för en vecka så är det möjligt att det lönar sig med 16 grader beroende på hur mycket som ska värmas.att sänka till 8 grader och hålla en underhålls värme om man inte ska vara där på ett bra tag drar klart mindre ström än elradiatorer för att hålla ovanför nollan.i detta fall då ett hus på 62 kvm-ponera att du håller 8 faktiska grader och kommer ut och ska värma upp den till låt säga 20.
Jag monterade en Phanasonic XE-9 i vårat fritidshus på 47 kvm i september. Använder bara den och det fungerar kanon. Vi är där så gott som varje veckoslut. Den är nedställd på 16 grader och värmer sedan upp till 21 grader vilket går snabbt. Har provat att släppa ned värmen till 5-6 grader (elradiatorer) och sedan värma upp men då är det underställ som gäller när man ska krypa ned i sänghalmen! Så jag kan inte tänka mig att ha lägre än 16 men det gäller våra förutsättningar som är där relativt ofta. Huset mår mycket bättre med denna jämna temp.Har en bror som stänger av värmen helt och sedan värmer upp till ca 22 grader när de kommer till fritidshuset. Nu börjar innertaket att släppa, sågspånet läcker o väggarna börjar bågna! Jag har förbrukat 1100 Kwh sedan september (6 månader), värt varenda krona , och fått en bättre inneluft i och med att värmepumpen cirkulerar luften. Att den sedan dammsuger filtren automatiskt är perfekt.
Utan att ta ställning i frågan kan jag återge en berättelse om det motsatta till G-ssons bror. Mina föräldrars fritidshus används också varje helg men inte på vardagarna. Temperaturen i veckorna är 10 grader och värms med elradiatorer. Inte en tillsymmelse till problemen G-sson nämner med släppande innertag och bågnande väggar, och detta efter närmare 35 års användning på detta sätt. Men det kanske är är stor skillnad på att stänga av värmen helt jämfört med att hålla åtminstone grundvärme på 8-10 ºC.
Mina föräldras sommarhus på ca 150m2 i skärgården stängs värmen av helt, huset står tomt 1-2 månader varje gång.Inga som helst problem med fukt, gäller nog att det är ventilerat så man inte stänger in varma luften när man åker.