Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tilluftsdon nära innerdelen (luft-luft)  (läst 8950 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tilluftsdon nära innerdelen (luft-luft)
« Svar #15 skrivet: 13 mars 2008, 19:37:40 »
Öhh nu förstår jag inte Raffen?? Varför skulle jag inte våga ifrågasätta Gano och hans kunskaper?? Minns tydligt att jag hade en annan åsikt än han beträffande låg och hög placering av innerdel och även om placering av ytterdel...... Du vet Raffen det finns endast plats för en KING på forumet.....  ;)  (ironi)
//Krister

Tjenare Kingen!  Njaaa, kommer knappt ihåg detta du, men det är säkert rätt Krister, och då är det ju helt ok alltså, och det här med en "KING" på forumet, det ställer jag också upp på, så där har du ju faktiskt också rätt då.  ;) (hygglig prick)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Tilluftsdon nära innerdelen (luft-luft)
« Svar #16 skrivet: 19 mars 2008, 21:53:03 »
Hej

Avgiven värmeeffekt minskar när innetemperaturen ökar eftersom värmeövergången drivs av deltaT, d v s skillnaden mellan kondensorn och innetempen. Det gäller all energitransport. Finns det ingen temperaturskillnad kan man inte flytta energi, det är som att vatten skulle rinna uppåt.

Minskar skillnaden mellan kondensorn och innertempen så minskar möjligheten att förflytta energi, d v s värmeeffekten går ner. Om värmeeffekten går ner med bibehållen kompressoreffekt så minskar COP. Du kan fråga vilken kyltekniker eller fysiker som helst i hela landet och han kommer att intyga att så är fallet.

Dessutom så bifogar en del större tillverkare COP-diagram som klart visar att COP stegras när innerdelen arbetar mot lägre inomhustemp. Jag valde att bifoga Mitsubishis diagram, se nedan.

http://www.miba.no/documents/tekniske_manualer/msz-fd/MSZ-FD25,35VAH_KAPACITET_KURVOR.pdf

Ge dej nu.......

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tilluftsdon nära innerdelen (luft-luft)
« Svar #17 skrivet: 30 april 2008, 12:42:34 »
Hej
Avgiven värmeeffekt minskar när innetemperaturen ökar eftersom värmeövergången drivs av deltaT, d v s skillnaden mellan kondensorn och innetempen. Det gäller all energitransport. Finns det ingen temperaturskillnad kan man inte flytta energi, det är som att vatten skulle rinna uppåt.
Minskar skillnaden mellan kondensorn och innertempen så minskar möjligheten att förflytta energi, d v s värmeeffekten går ner. Om värmeeffekten går ner med bibehållen kompressoreffekt så minskar COP. Du kan fråga vilken kyltekniker eller fysiker som helst i hela landet och han kommer att intyga att så är fallet.
Dessutom så bifogar en del större tillverkare COP-diagram som klart visar att COP stegras när innerdelen arbetar mot lägre inomhustemp. Jag valde att bifoga Mitsubishis diagram, se nedan.
http://www.miba.no/documents/tekniske_manualer/msz-fd/MSZ-FD25,35VAH_KAPACITET_KURVOR.pdf
Ge dej nu.......
MVH/Gano

Hej Gano!  Nej du kompis, jag ger mig inte i den här frågan alltså, du får t.v nöja dig med att du har lyckats övertyga mig om att anskaffa 2 st pumpar pga det här med dellast du vet ;) och iof så känner jag ju till att sakkunskapen påstår att det blir ett sämre copvärde om man nu råkar tillföra värme från annat håll, och personligen har jag ju inte möjligheten att mäta eller kontrollera hur copvärdet ändrar sig ifh till resp ute/innetemperatur, men däremot så kan jag på ett bra sätt mäta och kontrollera energiförbrukningen på pumpen vid dessa olika resp ute/innetemperaturer, och med eller utan tillsatt värme från annat håll än från pumpen.
För att ta ett ex om jag nu eldar lite måttligt i braskaminen vid ca 6-10 minusgrader så går pumpens energiförbrukning ned från ca 1050-1150 watt till ca 350-400 watt, och denna förbrukning ligger den på även om jag provar och höjer upp tempinställningen på pumpen med ca 2-3 ºC. Pumpen ligger dessutom kvar på en klart lägre elförbrukning åtskilliga timmar (3-5 timmar) efter att man har slutat att elda, och med en sakta succesivt ökande elförbrukning så att man kanske efter ca 3-5 timmar efter avslutad eldning är tillbaka på den ursprungliga elförbrukningen för pumpen. Med detta kan jag inte annat förstå än att man med en klart lägre energiförbrukning på pumpen också samtidigt får ett klart mkt bättre copvärde på pumpen, eftersom denna förbrukning på ca 350-400 watt normalt motsvarar ungefär elförbrukningen för min pump vid uppvärmningen av huset vid en utetemperatur på ca 6-8 +grader, och om inte annat så måste ju copvärdet förbättras ganska skapligt bara genom att pumpen går ned på dellast vid eldning och får därmed ett avsevärt mindre antal avfrostningar.
Jag har ju dessutom känt en stor övertygelse om att ju varmare luft som kommer in i innerdelen dessto varmare luft kommer det ju ut ifrån den, men jag har aldrig riktigt kunnat kolla upp hur mkt det nu möjligtvis kan ha varit frågan om, och jag har heller inte haft något riktigt bra instrument för att kunna mäta detta på ett tillförlitligt sätt, men nu har jag fått möjlighet att förfoga över en infraröd termometer som man t.om på längre håll med lätthet kan kolla temperaturer och ev värmeläckage på väggar, tak, golv mm, för att kunna upptäcka ev köldbryggor, undermålig isolering mm, och jag kan nu framledes kanske på ett bra sätt få svar på vissa frågor och teorier i ämnet ifråga som jag då givetsvis kanske kan återkomma med om inte annat till hösten/vintern.
Sen det här dokumentet som du bifogade med copvärdet för olika innetemperaturer, jag har sett detta tidigare och tyckte även då att det var mkt märkliga siffror, och de enda siffror som väl är verifierade i detta fallet är väl SP:s test av dessa pumpar, och då är ju värdena av ett helt annat slag som t.ex både FD25VAH och FD35VAH vid en kompressoreffekt på 100% och en innetemp på 20 ºC och en yttertemp på 15 minusgrader så har ju båda pumparna ett copvärde på 2,1 om jag nu har förstått det hela rätt, och det är ju en helt annan siffra än vad som presenteras i din bifogade länk.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Tilluftsdon nära innerdelen (luft-luft)
« Svar #18 skrivet: 30 april 2008, 21:58:47 »
Men Raffen,

Att avgiven värmeeffekt minskar vid högre intemp på luften till pumpen, betyder inte att uttempen på luften från pumpen är lägre, tvärtom så blir den också naturligtvis högre.
Men avgiven effekt minskar iaf med högre temp på inluften.

Jämför detta med en bergvärmepump t.ex, ju lägre framledningstemp till radiatorerna som krävs, desto mer effekt kan pumpen leverera.
T.ex min pump ger 6,4kW vid 35gr framledning och 5,2kW vid 50gr.

/nic2
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tilluftsdon nära innerdelen (luft-luft)
« Svar #19 skrivet: 30 april 2008, 23:20:22 »
Men Raffen,
Att avgiven värmeeffekt minskar vid högre intemp på luften till pumpen, betyder inte att uttempen på luften från pumpen är lägre, tvärtom så blir den också naturligtvis högre.
Men avgiven effekt minskar iaf med högre temp på inluften.
Jämför detta med en bergvärmepump t.ex, ju lägre framledningstemp till radiatorerna som krävs, desto mer effekt kan pumpen leverera.
T.ex min pump ger 6,4kW vid 35gr framledning och 5,2kW vid 50gr.
/nic2

Hej Nic2!  Jajamensan, detta är helt klart för min del Nic2, precis som jag sa i ett tidigt inlägg i tråden att ju varmare luft som kommer in i innerdelen ju varmare luft kommer det ju ut ur den, helt klart, jag har hittills bara inte mätt upp skillnaden i utblåstemperatur vid olika inomhustemperaturer. Samma sak är det givetsvis med den avgivna värmeeffekten, den minskar naturligtvis med en högre inomhustemperatur och därmed en varmare luft in till innerdelen, vilket ju också innebär att pumpen automatiskt drar ned på effekten och energiförbrukningen, och förbättrar därmed också då copvärdet eftersom pumpen bl.a går ned på dellast och minskar antal avfrostningar mm.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Tilluftsdon nära innerdelen (luft-luft)
« Svar #20 skrivet: 04 maj 2008, 23:58:36 »
Hej Raffen

Du sa ju att du gasade på med din maskin och höjde tempvärdet på fjärren under pågående eldning. Det var det jag svarade på. Om du låter maskinen gå ifred på samma inställning så kan det möjligen ligga något i det du säger.

Det kan möjligen vara så att effekten av dellast överskuggar effekten av högre temp runt innerdelen, men det är en annan fråga.

För egen del så valde jag en låg placering på maskin nr 2 just med tanke på COP (lägre temp längs golvet).

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!