Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tilluftsdon nära innerdelen (luft-luft)  (läst 8574 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vasaloppsåkarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-0
Tilluftsdon nära innerdelen (luft-luft)
« skrivet: 25 februari 2008, 09:58:34 »
Hej!


Ovanför min innerdel (luft-luft) vid innertaket finns ett tilluftsdon som förser rummet med varm luft. Den finns alltså nära innerdelens insug.
Det här finns många synpunkter på detta men:

Ska tilluftsdonet strypas eller ej? (med tanke på att luft-luft pumpen drar in varmluft. Eller spelar det ingen roll?)

 
AQUAES 270  Tilluftsaggregat -83
Direktverkande el element
Daikin luft-luft FTXS25D installerad -07
Uppv.yta: 123 m2
Årsförbrukning: 12000 kwh

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tilluftsdon nära innerdelen (luft-luft)
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2008, 10:14:18 »
Hej!
Ovanför min innerdel (luft-luft) vid innertaket finns ett tilluftsdon som förser rummet med varm luft. Den finns alltså nära innerdelens insug.
Det här finns många synpunkter på detta men:
Ska tilluftsdonet strypas eller ej? (med tanke på att luft-luft pumpen drar in varmluft. Eller spelar det ingen roll?)

Hej Vasaloppsåkarn!  Nej det spelar ingen roll under förutsättning att tilluftsdonet inte påverkar tempgivaren i innerdelen negativt genom att den stänger ned pumpens värmeeffekt för att kunna ge fortsatt värme till utrymmet ifråga. F.ö så innebär det annars bara att den varma inluften till innerdelens insug i praktiken höjer verkningsgraden på värmepumpen, eftersom det på så sätt kommer ut ännu varmare luft ur innerdelen än utan tillförd varmluft.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Tilluftsdon nära innerdelen (luft-luft)
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2008, 09:22:14 »
Hej!
Ovanför min innerdel (luft-luft) vid innertaket finns ett tilluftsdon som förser rummet med varm luft. Den finns alltså nära innerdelens insug.
Det här finns många synpunkter på detta men:
Ska tilluftsdonet strypas eller ej? (med tanke på att luft-luft pumpen drar in varmluft. Eller spelar det ingen roll?)

Hej Vasaloppsåkarn!  Nej det spelar ingen roll under förutsättning att tilluftsdonet inte påverkar tempgivaren i innerdelen negativt genom att den stänger ned pumpens värmeeffekt för att kunna ge fortsatt värme till utrymmet ifråga. F.ö så innebär det annars bara att den varma inluften till innerdelens insug i praktiken höjer verkningsgraden på värmepumpen, eftersom det på så sätt kommer ut ännu varmare luft ur innerdelen än utan tillförd varmluft.

Mvh Raffen.

Nej-nej-nej Raffen vad säger du ?

Om innerdelen suger in varmluft så sjunker värmepumpens verkningsgrad eftersom kondensorn blir varmare. Dessutom sjunker värmeeffekten. Stor risk att värmepumpen stannar, den "tror" att den har gjort sitt jobb klart.

Finns det inget alternativt ställe att sätta värmepumpens innerdel på ?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tilluftsdon nära innerdelen (luft-luft)
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2008, 11:28:38 »
Hej!
Ovanför min innerdel (luft-luft) vid innertaket finns ett tilluftsdon som förser rummet med varm luft. Den finns alltså nära innerdelens insug.
Det här finns många synpunkter på detta men:
Ska tilluftsdonet strypas eller ej? (med tanke på att luft-luft pumpen drar in varmluft. Eller spelar det ingen roll?)
Hej Vasaloppsåkarn!  Nej det spelar ingen roll under förutsättning att tilluftsdonet inte påverkar tempgivaren i innerdelen negativt genom att den stänger ned pumpens värmeeffekt för att kunna ge fortsatt värme till utrymmet ifråga. F.ö så innebär det annars bara att den varma inluften till innerdelens insug i praktiken höjer verkningsgraden på värmepumpen, eftersom det på så sätt kommer ut ännu varmare luft ur innerdelen än utan tillförd varmluft.
Mvh Raffen.
Nej-nej-nej Raffen vad säger du ?
Om innerdelen suger in varmluft så sjunker värmepumpens verkningsgrad eftersom kondensorn blir varmare. Dessutom sjunker värmeeffekten. Stor risk att värmepumpen stannar, den "tror" att den har gjort sitt jobb klart.
Finns det inget alternativt ställe att sätta värmepumpens innerdel på ?
MVH/Gano

Hej Gano!  Jo jag menar precis vad jag säger Gano, ju varmare luft in i innerdelen dessto varmare luft kommer det ju ut ur innerdelen givetsvis, och i praktiken kan jag inte se något annat än att det höjer verkningsgraden på pumpen. Men man får ju isf kanske justera upp tempinställningen något för annars stänger den ju ned. Det är ju samma sak om det t.ex är riktigt kall väderlek (15-20 minusgrader) och att man för den skull eldar i braskaminen (har iof nästan glömt när det var sist, 2-3 år sedan kanske?) och höjer upp temperaturen till kanske 24-25 ºC i huset, ställer upp tempen ordentligt och gasar på med pumpen vilket gör att pumpen då ensam sedan klarar att upprätthålla en bra temperatur i huset i upp till 6-8 timmar innan tempen är nere i kanske 19-20 ºC igen.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Tilluftsdon nära innerdelen (luft-luft)
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2008, 14:46:45 »
Sorry Raffen du har faktiskt fel.

Om omgivningen ökar i temp så minskar verkningsgraden, så enkelt är det bara. Det hänger ihop med att det blir svårare för innerdelen att avge energi. Samma sak gäller t ex även för bergvärmepumpar, COP minskar ju högre framledningstemp du tvingas till i radiatorerna.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tilluftsdon nära innerdelen (luft-luft)
« Svar #5 skrivet: 11 mars 2008, 14:57:00 »
Sorry Raffen du har faktiskt fel.
Om omgivningen ökar i temp så minskar verkningsgraden, så enkelt är det bara. Det hänger ihop med att det blir svårare för innerdelen att avge energi. Samma sak gäller t ex även för bergvärmepumpar, COP minskar ju högre framledningstemp du tvingas till i radiatorerna.
MVH/Gano

Tjenare Gano!  Det är ju klart att jag inte har Gano, under förutsättning att jag kompenserar med en högre tempinställning på pumpen så är det ju självklart att verkningsgraden inte minskar utan ökar naturligtvis, och blanda inte in bergvärmen med att COP minskar med en högre framledningstemp, för då pratar vi ju om något helt annat.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Tilluftsdon nära innerdelen (luft-luft)
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2008, 15:08:39 »
Nej Raffen

Tänker efter nu innan du börjar linda in dej i något som blir svårt att bortförklara. Tvingar du värmepumpens kondensor att arbeta mot en högre temp så får du automatiskt en sämre verkningsgrad eftersom möjligheten att plocka ut effekt kommer att minska.

Och att jag jämförde med en bergvärmepump har sitt berättigande, eftersom det är det media som värmepumpen arbetar mot som är det centrala, inte om det är vatten eller luft.

Men vi kan överdriva litegrann. Vad händer om vi matar innerdelen med 45-gradig luft ? Tror du att du får ut någon värme då ?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tilluftsdon nära innerdelen (luft-luft)
« Svar #7 skrivet: 11 mars 2008, 15:37:35 »
Men vi kan överdriva litegrann. Vad händer om vi matar innerdelen med 45-gradig luft ? Tror du att du får ut någon värme då ?
MVH/Gano

Tjenare Gano!  Ja det var ju också en rejäl överdrift du kommer med, men jag får väl ändå spekulera lite då. Eftersom det är ett bra tag sedan som jag mätte utblåstemperaturen (har varierat lite mellan ca 48-52 ºC), och om man släpper på 45 ºC varmluft och kan hålla den helt avskild från tempgivaren så skulle jag gissa på att temperaturen på utblåsluften skulle höjas med kanske 5-10 ºC ev, men det är en ren gissning. Däremot så har det ju pratats en hel del om att blåsa den lite svalare luften från golvet och upp till pumpinnerdelen för en bättre värmeeffekt, och detta provade jag faktiskt vid ett tillfälle. Jag tog en lite större bordsfläkt och lade den i läge på en puff ca 40-50 cm från golvet, kollade innetempen i gillestugan i källaren (där pumpen sitter) samt uppe i bostadsvåningen och startade därefter fläkten. Efter ca 1 tim så hade innetempen sjunkit med ca 0,5 ºC i källaren, och med nästan 1 ºC i bostadsvåningen. Plockade därefter bort fläkten och kollade efter ytterligare drygt 1 timma, och då hade innetempen återställs till samma nivå som tidigare. Hur förklarar du detta Gano??

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Tilluftsdon nära innerdelen (luft-luft)
« Svar #8 skrivet: 11 mars 2008, 16:13:19 »
Men vi kan överdriva litegrann. Vad händer om vi matar innerdelen med 45-gradig luft ? Tror du att du får ut någon värme då ?
MVH/Gano

Tjenare Gano!  Ja det var ju också en rejäl överdrift du kommer med, men jag får väl ändå spekulera lite då. Eftersom det är ett bra tag sedan som jag mätte utblåstemperaturen (har varierat lite mellan ca 48-52 ºC), och om man släpper på 45 ºC varmluft och kan hålla den helt avskild från tempgivaren så skulle jag gissa på att temperaturen på utblåsluften skulle höjas med kanske 5-10 ºC ev, men det är en ren gissning. Däremot så har det ju pratats en hel del om att blåsa den lite svalare luften från golvet och upp till pumpinnerdelen för en bättre värmeeffekt, och detta provade jag faktiskt vid ett tillfälle. Jag tog en lite större bordsfläkt och lade den i läge på en puff ca 40-50 cm från golvet, kollade innetempen i gillestugan i källaren (där pumpen sitter) samt uppe i bostadsvåningen och startade därefter fläkten. Efter ca 1 tim så hade innetempen sjunkit med ca 0,5 ºC i källaren, och med nästan 1 ºC i bostadsvåningen. Plockade därefter bort fläkten och kollade efter ytterligare drygt 1 timma, och då hade innetempen återställs till samma nivå som tidigare. Hur förklarar du detta Gano??

Mvh Raffen. 

Om du startar en fläkt och börjar blåsa som en stolle så kommer kall luft som annars ligger still under möbler, längs golv, i fönstervrår, i hörn att börja blandas ut. Om du bara väntar en timme kommer temperaturen att sjunka, värmepumpens effekt räcker inte till för att så snabbt höja temperaturen och därför sjunker tempen. Sedan kan det gott vara så att din värmepump bara klarar ca 75 % av luftvolymen inomhus och därför är beroende av att kall luft håller sig borta i hörnen.

Om man går tillbaka till problemet med innerdelen så är den enkla sanningen att du bara får ut differensen mellan intagsluftens temp och utblåsluften i form av värmeeffekt. Matar du innerdelen med 45 grader varmluft så får du en katastrofalt dålig verkningsgrad, om du ens får ut någon värme alls att tala om. Likaså får du en dålig verkningsgrad om innerdelen sitter så till att luftväxlingen blir dålig. Det är också därför som 2 mindre värmepumpar ger högre verkningsgrad än 1 stor. Den stora värmepumpen ger så mycket värme i sin omedelbara omgivning att den uppvärmda luften oundvikligen kommer att sugas tillbaka in i innerdelen. 2 små innerdelar ger mer spridd värme och kommer därför att arbeta med lägre kondensortemperatur (mer optimala driftförhållanden).

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tilluftsdon nära innerdelen (luft-luft)
« Svar #9 skrivet: 11 mars 2008, 18:39:49 »
Om du startar en fläkt och börjar blåsa som en stolle så kommer kall luft som annars ligger still under möbler, längs golv, i fönstervrår, i hörn att börja blandas ut. Om du bara väntar en timme kommer temperaturen att sjunka, värmepumpens effekt räcker inte till för att så snabbt höja temperaturen och därför sjunker tempen. Sedan kan det gott vara så att din värmepump bara klarar ca 75 % av luftvolymen inomhus och därför är beroende av att kall luft håller sig borta i hörnen.
Om man går tillbaka till problemet med innerdelen så är den enkla sanningen att du bara får ut differensen mellan intagsluftens temp och utblåsluften i form av värmeeffekt. Matar du innerdelen med 45 grader varmluft så får du en katastrofalt dålig verkningsgrad, om du ens får ut någon värme alls att tala om. Likaså får du en dålig verkningsgrad om innerdelen sitter så till att luftväxlingen blir dålig. Det är också därför som 2 mindre värmepumpar ger högre verkningsgrad än 1 stor. Den stora värmepumpen ger så mycket värme i sin omedelbara omgivning att den uppvärmda luften oundvikligen kommer att sugas tillbaka in i innerdelen. 2 små innerdelar ger mer spridd värme och kommer därför att arbeta med lägre kondensortemperatur (mer optimala driftförhållanden).
MVH/Gano

Hej Gano!  Ja du, blåsa som en stolle vet jag inte om jag gjorde, det var nog en ganska rimlig luftomsättning tyckte jag. Jag kanske skall tillägga att jag blåste luften snett uppåt från sidan sett på innerdelen så att luften träffade taket samt väggen bakom innerdelen och kom in ovanifrån vid luftintaget, alltså inget uppåtblås framför utblåset, och givetsvis med oförändrad tempinställning på pumpen. Jag betraktade detta trots allt som en viss sänkning av effekten (eller verkningsgraden) på pumpen.
När det så gäller ditt överdrivna förslag om 45 gradig luft till innerdelen så håller jag naturligtvis med dig om att differensen mellan inluften och utblåsluften blir ganska liten, och därmed också givetsvis en dålig verkningsgrad, så där är vi överens Gano.
Jag är också helt överens med dig om att 2 st mindre pumpar är klart mkt mer effektiva och får en bättre verkningsgrad, inkl klart bättre och jämnare värmespridning än 1 st stor pump, och det hoppas jag också att du har sett i mina råd till en del andra av våra kamrater.
Mitt ev nästa lilla projekt förresten är tänkt att bli just att jag sätter in ytterligare 1 st pump (av mindre storlek) uppe i bostadsplanet, bara för att kunna köra klart mkt lugnare med pumpen i källaren, så det verkar väl positivt Gano, eller hur??
Då var det bara en fråga kvar som du inte har kommenterat. Det här när man ev vid riktigt kall väderlek som jag nämnde tidigare, eldar upp temperaturen till kanske 24-26 ºC med braskaminens hjälp, och dessutom gasar på med pumpen via en höjd tempinställning så fixar pumpen att hålla temperaturen uppe klart mkt längre tid än om man inte gör detta, och detta då eftersom pumpen har mer att gå på iom den höjda innetempen. Håller du med mig om detta, eller skulle detta också vara en ren inbillning enligt ditt sätt att se på det?? Personligen är jag både helt övertygad och säker på detta efter att ha praktiserat det ett antal ggr.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Tilluftsdon nära innerdelen (luft-luft)
« Svar #10 skrivet: 13 mars 2008, 16:41:58 »
Hej

Om man gasar på med sin värmepump i syfte att magasinera upp värme samtidigt som man eldar kraftigt i kaminen så uppnår man ju 2 saker:

-Man hjälper till att sprida värmen. Om man låter värmepumpen stå kvar på en lägre gradinställning kommer den ju att svara på värmen från kaminen genom att stänga av både kompressor och fläkt.

-Man tillför mer energi till huset, vilket gör att huset håller sig varmt längre. Om det nu är så att det ärså kallt ute att värmepumpen inte klarar av att hålla värmen på egen hand.

Men däremot påverkas ju inte verkningsgraden positivt, tvärtom. Man tvingar ju värmepumpen att arbeta mot en högre temperatur, vilket i sig gör att den förbrukar mer energi och lämnar lägre värmeeffekt.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tilluftsdon nära innerdelen (luft-luft)
« Svar #11 skrivet: 13 mars 2008, 17:00:29 »
Hej
Om man gasar på med sin värmepump i syfte att magasinera upp värme samtidigt som man eldar kraftigt i kaminen så uppnår man ju 2 saker:
-Man hjälper till att sprida värmen. Om man låter värmepumpen stå kvar på en lägre gradinställning kommer den ju att svara på värmen från kaminen genom att stänga av både kompressor och fläkt.
-Man tillför mer energi till huset, vilket gör att huset håller sig varmt längre. Om det nu är så att det ärså kallt ute att värmepumpen inte klarar av att hålla värmen på egen hand.

Men däremot påverkas ju inte verkningsgraden positivt, tvärtom. Man tvingar ju värmepumpen att arbeta mot en högre temperatur, vilket i sig gör att den förbrukar mer energi och lämnar lägre värmeeffekt.
MVH/Gano

Hej Gano!  Jag instämmer helt med dina synpunkter i de översta 4-5 raderna i inlägget, men däremot inte i de 2 nedersta raderna, att verkningsgraden skulle påverkas negativt och att pumpen skulle lämna lägre värmeeffekt (det har jag mkt svårt att tro), och framförallt inte att den skulle förbruka mer energi i detta fall, eftersom det vet jag ju helt bestämt att han inte gör via min alldeles förträffliga PM 300-mätare.  ;)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Tilluftsdon nära innerdelen (luft-luft)
« Svar #12 skrivet: 13 mars 2008, 17:55:37 »
Hej
Om man gasar på med sin värmepump i syfte att magasinera upp värme samtidigt som man eldar kraftigt i kaminen så uppnår man ju 2 saker:
-Man hjälper till att sprida värmen. Om man låter värmepumpen stå kvar på en lägre gradinställning kommer den ju att svara på värmen från kaminen genom att stänga av både kompressor och fläkt.
-Man tillför mer energi till huset, vilket gör att huset håller sig varmt längre. Om det nu är så att det ärså kallt ute att värmepumpen inte klarar av att hålla värmen på egen hand.

Men däremot påverkas ju inte verkningsgraden positivt, tvärtom. Man tvingar ju värmepumpen att arbeta mot en högre temperatur, vilket i sig gör att den förbrukar mer energi och lämnar lägre värmeeffekt.
MVH/Gano

Hej Gano!  Jag instämmer helt med dina synpunkter i de översta 4-5 raderna i inlägget, men däremot inte i de 2 nedersta raderna, att verkningsgraden skulle påverkas negativt och att pumpen skulle lämna lägre värmeeffekt (det har jag mkt svårt att tro), och framförallt inte att den skulle förbruka mer energi i detta fall, eftersom det vet jag ju helt bestämt att han inte gör via min alldeles förträffliga PM 300-mätare.  ;)

Mvh Raffen.

Ge dig nu Raffen...... Gano har rätt...... denna fråga har disskuterats tidigare och det är bara så att även denna gång har Gano rätt. Punkt slut.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för små hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 på 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan Skellefteå och Lycksele.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tilluftsdon nära innerdelen (luft-luft)
« Svar #13 skrivet: 13 mars 2008, 19:01:21 »
Ge dig nu Raffen...... Gano har rätt...... denna fråga har disskuterats tidigare och det är bara så att även denna gång har Gano rätt. Punkt slut.
//Krister

Tjenare Kingen!  Det var väldigt vad du var tydlig här då Krister. Jodå jag känner nog väl till att du aldrig skulle kunna eller kanske våga ifrågasätta Gano under några omständigheter, vilket jag kanske tycker är lite märkligt av dig. Däremot så har du ju sällan några problem med att ifrågasätta mig, vilket väl då får betraktas som mindre märkligt av dig. Jag utgår då ifrån att du har provat detta själv Krister med utgångspunkten att du har en tempinställning på 25 ºC på pumpen, och att du släpper in varmluft på ca +15-18 ºC resp +21-24 ºC i innerdelens luftintag, och då vid båda temperaturerna fått ut samma utblåstemperatur ur innerdelen vilket ju då måste vara din och Ganos uppfattning eller hur?? Detta medan jag påstår att man givetsvis får ut en högre utblåstemperatur med den högre temperaturen på insläppsluften ifh till den lägre, men det kanske bara är på min pump som det fungerar på det viset??

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Tilluftsdon nära innerdelen (luft-luft)
« Svar #14 skrivet: 13 mars 2008, 19:23:15 »
Ge dig nu Raffen...... Gano har rätt...... denna fråga har disskuterats tidigare och det är bara så att även denna gång har Gano rätt. Punkt slut.
//Krister

Tjenare Kingen!  Det var väldigt vad du var tydlig här då Krister. Jodå jag känner nog väl till att du aldrig skulle kunna eller kanske våga ifrågasätta Gano under några omständigheter, vilket jag kanske tycker är lite märkligt av dig. Däremot så har du ju sällan några problem med att ifrågasätta mig, vilket väl då får betraktas som mindre märkligt av dig. Jag utgår då ifrån att du har provat detta själv Krister med utgångspunkten att du har en tempinställning på 25 ºC på pumpen, och att du släpper in varmluft på ca +15-18 ºC resp +21-24 ºC i innerdelens luftintag, och då vid båda temperaturerna fått ut samma utblåstemperatur ur innerdelen vilket ju då måste vara din och Ganos uppfattning eller hur?? Detta medan jag påstår att man givetsvis får ut en högre utblåstemperatur med den högre temperaturen på insläppsluften ifh till den lägre, men det kanske bara är på min pump som det fungerar på det viset??

Mvh Raffen.

Öhh nu förstår jag inte Raffen?? Varför skulle jag inte våga ifrågasätta Gano och hans kunskaper?? Minns tydligt att jag hade en annan åsikt än han beträffande låg och hög placering av innerdel och även om placering av ytterdel...... Du vet Raffen det finns endast plats för en KING på forumet.....  ;)  (ironi)


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för små hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 på 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan Skellefteå och Lycksele.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!