0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Ovanför min innerdel (luft-luft) vid innertaket finns ett tilluftsdon som förser rummet med varm luft. Den finns alltså nära innerdelens insug.Det här finns många synpunkter på detta men:Ska tilluftsdonet strypas eller ej? (med tanke på att luft-luft pumpen drar in varmluft. Eller spelar det ingen roll?)
Citat från: Vasaloppsåkarn skrivet 25 februari 2008, 09:58:34Hej!Ovanför min innerdel (luft-luft) vid innertaket finns ett tilluftsdon som förser rummet med varm luft. Den finns alltså nära innerdelens insug.Det här finns många synpunkter på detta men:Ska tilluftsdonet strypas eller ej? (med tanke på att luft-luft pumpen drar in varmluft. Eller spelar det ingen roll?)Hej Vasaloppsåkarn! Nej det spelar ingen roll under förutsättning att tilluftsdonet inte påverkar tempgivaren i innerdelen negativt genom att den stänger ned pumpens värmeeffekt för att kunna ge fortsatt värme till utrymmet ifråga. F.ö så innebär det annars bara att den varma inluften till innerdelens insug i praktiken höjer verkningsgraden på värmepumpen, eftersom det på så sätt kommer ut ännu varmare luft ur innerdelen än utan tillförd varmluft.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 25 februari 2008, 10:14:18Citat från: Vasaloppsåkarn skrivet 25 februari 2008, 09:58:34Hej!Ovanför min innerdel (luft-luft) vid innertaket finns ett tilluftsdon som förser rummet med varm luft. Den finns alltså nära innerdelens insug.Det här finns många synpunkter på detta men:Ska tilluftsdonet strypas eller ej? (med tanke på att luft-luft pumpen drar in varmluft. Eller spelar det ingen roll?)Hej Vasaloppsåkarn! Nej det spelar ingen roll under förutsättning att tilluftsdonet inte påverkar tempgivaren i innerdelen negativt genom att den stänger ned pumpens värmeeffekt för att kunna ge fortsatt värme till utrymmet ifråga. F.ö så innebär det annars bara att den varma inluften till innerdelens insug i praktiken höjer verkningsgraden på värmepumpen, eftersom det på så sätt kommer ut ännu varmare luft ur innerdelen än utan tillförd varmluft.Mvh Raffen.Nej-nej-nej Raffen vad säger du ?Om innerdelen suger in varmluft så sjunker värmepumpens verkningsgrad eftersom kondensorn blir varmare. Dessutom sjunker värmeeffekten. Stor risk att värmepumpen stannar, den "tror" att den har gjort sitt jobb klart.Finns det inget alternativt ställe att sätta värmepumpens innerdel på ?MVH/Gano
Sorry Raffen du har faktiskt fel.Om omgivningen ökar i temp så minskar verkningsgraden, så enkelt är det bara. Det hänger ihop med att det blir svårare för innerdelen att avge energi. Samma sak gäller t ex även för bergvärmepumpar, COP minskar ju högre framledningstemp du tvingas till i radiatorerna.MVH/Gano
Men vi kan överdriva litegrann. Vad händer om vi matar innerdelen med 45-gradig luft ? Tror du att du får ut någon värme då ?MVH/Gano
Citat från: Gano skrivet 11 mars 2008, 15:08:39Men vi kan överdriva litegrann. Vad händer om vi matar innerdelen med 45-gradig luft ? Tror du att du får ut någon värme då ?MVH/GanoTjenare Gano! Ja det var ju också en rejäl överdrift du kommer med, men jag får väl ändå spekulera lite då. Eftersom det är ett bra tag sedan som jag mätte utblåstemperaturen (har varierat lite mellan ca 48-52 ºC), och om man släpper på 45 ºC varmluft och kan hålla den helt avskild från tempgivaren så skulle jag gissa på att temperaturen på utblåsluften skulle höjas med kanske 5-10 ºC ev, men det är en ren gissning. Däremot så har det ju pratats en hel del om att blåsa den lite svalare luften från golvet och upp till pumpinnerdelen för en bättre värmeeffekt, och detta provade jag faktiskt vid ett tillfälle. Jag tog en lite större bordsfläkt och lade den i läge på en puff ca 40-50 cm från golvet, kollade innetempen i gillestugan i källaren (där pumpen sitter) samt uppe i bostadsvåningen och startade därefter fläkten. Efter ca 1 tim så hade innetempen sjunkit med ca 0,5 ºC i källaren, och med nästan 1 ºC i bostadsvåningen. Plockade därefter bort fläkten och kollade efter ytterligare drygt 1 timma, och då hade innetempen återställs till samma nivå som tidigare. Hur förklarar du detta Gano??Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 11 mars 2008, 15:37:35Citat från: Gano skrivet 11 mars 2008, 15:08:39Om du startar en fläkt och börjar blåsa som en stolle så kommer kall luft som annars ligger still under möbler, längs golv, i fönstervrår, i hörn att börja blandas ut. Om du bara väntar en timme kommer temperaturen att sjunka, värmepumpens effekt räcker inte till för att så snabbt höja temperaturen och därför sjunker tempen. Sedan kan det gott vara så att din värmepump bara klarar ca 75 % av luftvolymen inomhus och därför är beroende av att kall luft håller sig borta i hörnen.Om man går tillbaka till problemet med innerdelen så är den enkla sanningen att du bara får ut differensen mellan intagsluftens temp och utblåsluften i form av värmeeffekt. Matar du innerdelen med 45 grader varmluft så får du en katastrofalt dålig verkningsgrad, om du ens får ut någon värme alls att tala om. Likaså får du en dålig verkningsgrad om innerdelen sitter så till att luftväxlingen blir dålig. Det är också därför som 2 mindre värmepumpar ger högre verkningsgrad än 1 stor. Den stora värmepumpen ger så mycket värme i sin omedelbara omgivning att den uppvärmda luften oundvikligen kommer att sugas tillbaka in i innerdelen. 2 små innerdelar ger mer spridd värme och kommer därför att arbeta med lägre kondensortemperatur (mer optimala driftförhållanden).MVH/Gano
Citat från: Gano skrivet 11 mars 2008, 15:08:39
Hej Om man gasar på med sin värmepump i syfte att magasinera upp värme samtidigt som man eldar kraftigt i kaminen så uppnår man ju 2 saker:-Man hjälper till att sprida värmen. Om man låter värmepumpen stå kvar på en lägre gradinställning kommer den ju att svara på värmen från kaminen genom att stänga av både kompressor och fläkt.-Man tillför mer energi till huset, vilket gör att huset håller sig varmt längre. Om det nu är så att det ärså kallt ute att värmepumpen inte klarar av att hålla värmen på egen hand.Men däremot påverkas ju inte verkningsgraden positivt, tvärtom. Man tvingar ju värmepumpen att arbeta mot en högre temperatur, vilket i sig gör att den förbrukar mer energi och lämnar lägre värmeeffekt.MVH/Gano
Citat från: Gano skrivet 13 mars 2008, 16:41:58Hej Om man gasar på med sin värmepump i syfte att magasinera upp värme samtidigt som man eldar kraftigt i kaminen så uppnår man ju 2 saker:-Man hjälper till att sprida värmen. Om man låter värmepumpen stå kvar på en lägre gradinställning kommer den ju att svara på värmen från kaminen genom att stänga av både kompressor och fläkt.-Man tillför mer energi till huset, vilket gör att huset håller sig varmt längre. Om det nu är så att det ärså kallt ute att värmepumpen inte klarar av att hålla värmen på egen hand.Men däremot påverkas ju inte verkningsgraden positivt, tvärtom. Man tvingar ju värmepumpen att arbeta mot en högre temperatur, vilket i sig gör att den förbrukar mer energi och lämnar lägre värmeeffekt.MVH/Gano Hej Gano! Jag instämmer helt med dina synpunkter i de översta 4-5 raderna i inlägget, men däremot inte i de 2 nedersta raderna, att verkningsgraden skulle påverkas negativt och att pumpen skulle lämna lägre värmeeffekt (det har jag mkt svårt att tro), och framförallt inte att den skulle förbruka mer energi i detta fall, eftersom det vet jag ju helt bestämt att han inte gör via min alldeles förträffliga PM 300-mätare. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 13 mars 2008, 17:00:29Citat från: Gano skrivet 13 mars 2008, 16:41:58Ge dig nu Raffen...... Gano har rätt...... denna fråga har disskuterats tidigare och det är bara så att även denna gång har Gano rätt. Punkt slut.//Krister
Citat från: Gano skrivet 13 mars 2008, 16:41:58
Citat från: Northkingen skrivet 13 mars 2008, 17:55:37Citat från: Raffen skrivet 13 mars 2008, 17:00:29Citat från: Gano skrivet 13 mars 2008, 16:41:58Ge dig nu Raffen...... Gano har rätt...... denna fråga har disskuterats tidigare och det är bara så att även denna gång har Gano rätt. Punkt slut.//KristerTjenare Kingen! Det var väldigt vad du var tydlig här då Krister. Jodå jag känner nog väl till att du aldrig skulle kunna eller kanske våga ifrågasätta Gano under några omständigheter, vilket jag kanske tycker är lite märkligt av dig. Däremot så har du ju sällan några problem med att ifrågasätta mig, vilket väl då får betraktas som mindre märkligt av dig. Jag utgår då ifrån att du har provat detta själv Krister med utgångspunkten att du har en tempinställning på 25 ºC på pumpen, och att du släpper in varmluft på ca +15-18 ºC resp +21-24 ºC i innerdelens luftintag, och då vid båda temperaturerna fått ut samma utblåstemperatur ur innerdelen vilket ju då måste vara din och Ganos uppfattning eller hur?? Detta medan jag påstår att man givetsvis får ut en högre utblåstemperatur med den högre temperaturen på insläppsluften ifh till den lägre, men det kanske bara är på min pump som det fungerar på det viset??Mvh Raffen.