0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Gano skrivet 22 februari 2008, 10:12:09Momentant kan COP för solvärmeanläggningen ligga uppåt 100 en solig sommardag med låg tanktemperatur. Pumpen drar 50 W och solfångaren ger 5000 W......Gano får dubbelt så bra cop som jag för han har solslinga och en pump. Jag har vvx och två pumpar som kräver ström Det betyder inte att han sparar dubbelt så mycket som jag.mvh
Momentant kan COP för solvärmeanläggningen ligga uppåt 100 en solig sommardag med låg tanktemperatur. Pumpen drar 50 W och solfångaren ger 5000 W......
har man pump går det knappast motivera varken ekonomiskt eller ur bekvämlighets synpunkt
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 22 februari 2008, 15:30:36har man pump går det knappast motivera varken ekonomiskt eller ur bekvämlighets synpunktAlltså skaffar man solfångare FÖRST och sedan byter man vedpannan mot VP Gano,Eftersom jag använder samma tank även till uppvärmning så blir det mycket tillskott så här års. Jag kanske får 1/10-del av mitt årsbehov från solfångaren, så jag vill helst inte räkna årscop mvh
Gano,Eftersom jag använder samma tank även till uppvärmning så blir det mycket tillskott så här års. Jag kanske får 1/10-del av mitt årsbehov från solfångaren, så jag vill helst inte räkna årscop mvh
En fråga Kall kylDu menar att du använder även solfångarena till värme eller missförstod jag dej ovan i citatet.Du får ju ju mycket mera effekt ur solfångaren om du även kan använda de till hus värme och inte bara VV.
Citat från: Kall Kyl skrivet 23 februari 2008, 18:18:11Gano,Eftersom jag använder samma tank även till uppvärmning så blir det mycket tillskott så här års. Jag kanske får 1/10-del av mitt årsbehov från solfångaren, så jag vill helst inte räkna årscop mvhEn fråga Kall kylDu menar att du använder även solfångarena till värme eller missförstod jag dej ovan i citatet.Du får ju ju mycket mera effekt ur solfångaren om du även kan använda de till hus värme och inte bara VV.MvhTony
nu har du missförstått det hela ........du får inte ut mer eller mindre effekt ur fångaren även om du nyttjar den till uppvärmning ...solfångaren ger alldrig mer effekt än den kan dvs ca 5-700 kwh per m2 och år sen kvittar det om du värmer en hink med vatten eller ett hav
visst så är det bäst att köra systemet kallt å man vinner några kw per år på det sättetmen nånstans måste man se vad som är rimmligt
jag gillar 50 grader 'varken jätte varmt eller jätte kallt,det är en rimmlig temp att jobba mot visst det kommer säkert att gå varmare å även kallare men räkna på en znitt temp på 50 så bör man ju ligga ganska rätt till
å förklara varför jag inte ska kunna komma ner till +50 grader i snitt med en solfångare det vill jag gärna veta
Om du ställer ditt termostat på 50 grader så kommer du aldrig ner till 50 grader i snitt.
Jo, men när vi pratar om solfångarens effektivitet så är det medeltemperaturen i solfångaren som är intressant. Med sfinx solladdkrets med termostat blir medeltemperaturen i solfångarna ungefär samma som inställt värde eller högre. Laddpumpen kan vara igång vid en lägre temperatur men då har inte termostaten öppnat mot tanken än och vattnet bara rundpumpas i solkreten. Den energin kommer aldrig tanken tillgodo.En stor fördel med denna koppling är att den laddar in vid 'rätt' temperatur, kyler aldrig tanken och är relativ enkel. Det kostar några kWh per år men som jag sagt tidigare tror jag inte det är många. Jag tycker den är bra, även om inte jag vill använda den själv.Jag håller med om att 50 grader är en bra temperatur för att jämföra olika solfångare.mvh