Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: solvärme cop  (läst 8695 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Danskeren

  • Jordvarme, teknisk interessert.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 462
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
solvärme cop
« skrivet: 21 februari 2008, 08:58:22 »
Har nogen af jer med energimätare mätat cop på solvärme?
Hus, 235m2, Byggad 1880, renoveret 1995, x15 (7. apr. 2007), solvärme (1995), radiatorer 2-rörs, husdata. Inne: 21,5. El-mätar, värmemätar på värme och varmvatten sen 1. dec 2007. COP d. 28. sep 2008: 3,7.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: solvärme cop
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2008, 09:50:50 »
Jag mäter inte elförbrukningen. Att jag har "varvtalsstyrda" pumpar gör det också svårt att uppskatta.
Det är sällan jag laddar med mindre än 100W, då går pumparna på lägsta speed. Antar att cop ligger någonstans mellan 0 (vid ingen inladdad effekt) och 40 (vid max) men årscop vågar jag inte gissa..

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: solvärme cop
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2008, 18:23:03 »
min årscop ligger på drygt 41

Utloggad Danskeren

  • Jordvarme, teknisk interessert.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 462
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: solvärme cop
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2008, 00:04:13 »
Om vi sägar at under 1 år forbrukes i gennemsnit 1 watt när man får 41 watt, måste det ju vare mycket attraktivt att kombinera solvärme med värmepumpe? En diskussion som har varit mange gange... men när varje watt från solvärmen är mycket billigare än från värmepumpen, kan det vel inte finns nogen tvivl?
Hus, 235m2, Byggad 1880, renoveret 1995, x15 (7. apr. 2007), solvärme (1995), radiatorer 2-rörs, husdata. Inne: 21,5. El-mätar, värmemätar på värme och varmvatten sen 1. dec 2007. COP d. 28. sep 2008: 3,7.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: solvärme cop
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2008, 08:26:42 »
Om vi sägar at under 1 år forbrukes i gennemsnit 1 watt när man får 41 watt, måste det ju vare mycket attraktivt att kombinera solvärme med värmepumpe? En diskussion som har varit mange gange... men när varje watt från solvärmen är mycket billigare än från värmepumpen, kan det vel inte finns nogen tvivl?
Det är återbetalningstiden som är problemet. En solfångare ger kanske 4000kWh/år (mest på sommaren) och kostar kanske ca40000kr. Varje kWh kostar ca30öre om man har värmepump. Då tar det 40/(0,3*4)=33 år att tjäna in solfångarna :(
Om man räknar med att man lånar pengarna till att köpa solfångare så tillkommer det en kapitalkostnad till varje kWh och då blir kalkylen ännu sämre.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: solvärme cop
« Svar #5 skrivet: 22 februari 2008, 08:37:29 »
Citera
Varje kWh kostar ca30öre om man har värmepump. Då tar det 40/(0,3*4)=33 år att tjäna in solfångarna

Nu kanske jag missar något - jag är ju en simpel vedeldare och kan föga om värmepumpar. Men 30 öre? De jag känner som har vp kanske ger i pratiken en halvering av motsvarande elförbrukning på årsbasis vilket snarare borde ge ett pris på c:a 50 öre. Men rätta mig gärna om jag har fel. Däremot håller jag med dig om att man nog inte bör skaffar solfångare för att tjäna snabba pengar men det gör man knappast med något värmesystem. Om man inte sitter och värmer huset med direktel förstås.
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: solvärme cop
« Svar #6 skrivet: 22 februari 2008, 09:19:38 »
 Sc:,h
De flesta som har solfångare eldar med gratis ved.
Hur skall man räkna då?

Grejen är, tror jag, att man vill vara så oberoende som möjligt och det är värt en hel del.
Det är inte en fråga om i första hand spara pengar utan att öka välbefinnandet.
Känslan av oberoende är obetalbar. Kanske får man då räkna en del av investeringen på nöjeskontot ;)

Jämför med ett nytt kök. Återbetalningstid?
Ny bil? Ã…terbetalningstid?
Semesterresa? Ã…terbetalningstid?
Det liknar en företeelsen med alla småföretag i landet. Massvis av småföretag är inte "lönsamma" men drivs ändå vidare då känslan att vara oberoende är ett större incitament än pengar.


Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: solvärme cop
« Svar #7 skrivet: 22 februari 2008, 10:12:09 »
Hej

COP är lite svårt att ange för en solfångare....det finns flera sätt att definiera.

Jag har en solfångare som enbart arbetar med tillverkning av varmvatten. Ca 65 % av varmvattnet fås från solfångaren. Det motsvarar ca 3 i "års COP" för anläggningen som helhet.

Momentant kan COP för solvärmeanläggningen ligga uppåt 100 en solig sommardag med låg tanktemperatur. Pumpen drar 50 W och solfångaren ger 5000 W......

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: solvärme cop
« Svar #8 skrivet: 22 februari 2008, 11:02:26 »
COP på årsbasis är inte intressant för värmepumpen i jämförelsen, i december till februari då tillskott används som sänker årsbasis-COP skulle inte solvärmen gett nåt heller.
30 öre är därför mer korrekt än 50.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: solvärme cop
« Svar #9 skrivet: 22 februari 2008, 11:12:21 »
De flesta som har solfångare eldar med gratis ved.
Hur skall man räkna då?
Det är en annan fråga, Danskeren ville kombinera med värmepump.

Och till Kash som undrade var jag fick 30 öre ifrån så läs vad Ville Vessla skrev, kunde inte sagt det bättre själv.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9782
  • Karma +19/-4
SV: solvärme cop
« Svar #10 skrivet: 22 februari 2008, 11:27:48 »

Nu kanske jag missar något - jag är ju en simpel vedeldare och kan föga om värmepumpar. Men 30 öre? De jag känner som har vp kanske ger i pratiken en halvering av motsvarande elförbrukning på årsbasis vilket snarare borde ge ett pris på c:a 50 öre.

De som pratar om halvering räknar med hushållselen för det är vad de kan avläsa på elmätaren. Värmepumpens COP vid varmvattenberedning är över 3.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: solvärme cop
« Svar #11 skrivet: 22 februari 2008, 13:54:36 »
Med enbart solvärmt varmvatten för 6 månader 2007 sänkte jag elförbrukningen 1970 kwh.
Men fjolåret var extremt solfattigt så jag räknar med ytterligare besparing i år.
Har vedeldning och klart är att som sfinxen beskriver är vår målgrupp inte besparing utan bekvämlighet.
2 "gubbar" kommer strax på besök från Arjeplogstrakten och dessa är vedeldare med egna skogar.
Sen har vi de udda som börjar med vedeldning och insett att här sparar man energi.
En kakelugn och solfÃ¥ngare i vart hem .....  Thumbsup
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: solvärme cop
« Svar #12 skrivet: 22 februari 2008, 14:25:58 »
Momentant kan COP för solvärmeanläggningen ligga uppåt 100 en solig sommardag med låg tanktemperatur. Pumpen drar 50 W och solfångaren ger 5000 W......
Gano fÃ¥r dubbelt sÃ¥ bra cop som jag för han har solslinga och en pump. Jag har vvx och tvÃ¥ pumpar som kräver ström  :)
Det betyder inte att han sparar dubbelt så mycket som jag.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: solvärme cop
« Svar #13 skrivet: 22 februari 2008, 14:58:35 »

Nu kanske jag missar något - jag är ju en simpel vedeldare och kan föga om värmepumpar. Men 30 öre? De jag känner som har vp kanske ger i pratiken en halvering av motsvarande elförbrukning på årsbasis vilket snarare borde ge ett pris på c:a 50 öre.

De som pratar om halvering räknar med hushållselen för det är vad de kan avläsa på elmätaren. Värmepumpens COP vid varmvattenberedning är över 3.

Nu blir jag lite O.T. men: OK, så man kan alltså räkna med ett COP på drygt 3 även i praktiken sett över året om man ar berg- eller markvärmepump? Hade varit kul med markvärme eftersom jag har ängar med riktig smetlera framför huset. Nu blir det knappast aktuellt eftersom vi just lagt pengar på att bygga om vedeldningen... men ändå. När man bli panschis och inte orkar stå vid vedkapen längre. :)
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: solvärme cop
« Svar #14 skrivet: 22 februari 2008, 15:30:36 »
hej
störsa vinsten gör en vedeldare om han räknar bort 3m3 ved från sommar till vinter å slipper böket med att elda på somaren = det är bekvämt

har man direkt el går det räkna ekonomiskt på solvärmen å se att man tjänar på det även om det tar lång tid

har man pump går det knappast motivera varken ekonomiskt eller ur bekvämlighets synpunkt
...dÃ¥ fÃ¥r man nog set det som en rolig hobby 
ekonomiskt går det knappast att räkna hem det

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!