0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om vi sägar at under 1 år forbrukes i gennemsnit 1 watt när man får 41 watt, måste det ju vare mycket attraktivt att kombinera solvärme med värmepumpe? En diskussion som har varit mange gange... men när varje watt från solvärmen är mycket billigare än från värmepumpen, kan det vel inte finns nogen tvivl?
Varje kWh kostar ca30öre om man har värmepump. Då tar det 40/(0,3*4)=33 år att tjäna in solfångarna
De flesta som har solfångare eldar med gratis ved.Hur skall man räkna då?
Nu kanske jag missar något - jag är ju en simpel vedeldare och kan föga om värmepumpar. Men 30 öre? De jag känner som har vp kanske ger i pratiken en halvering av motsvarande elförbrukning på årsbasis vilket snarare borde ge ett pris på c:a 50 öre.
Momentant kan COP för solvärmeanläggningen ligga uppåt 100 en solig sommardag med låg tanktemperatur. Pumpen drar 50 W och solfångaren ger 5000 W......
Citat från: Kasch skrivet 22 februari 2008, 08:37:29Nu kanske jag missar något - jag är ju en simpel vedeldare och kan föga om värmepumpar. Men 30 öre? De jag känner som har vp kanske ger i pratiken en halvering av motsvarande elförbrukning på årsbasis vilket snarare borde ge ett pris på c:a 50 öre. De som pratar om halvering räknar med hushållselen för det är vad de kan avläsa på elmätaren. Värmepumpens COP vid varmvattenberedning är över 3.