Jag tror inte heller det är så mycket städjobb på Luft/Luft i alla fall som dessa personer påstår. Alltså .. hur mycket brains behövs? Följer man instruktionen så kan det inte gå fel så enkelt är det. Det är bara så att kylfirmor är skitsura för att man installerar själv och inte betalar deras ockerpriser. Sedan har vi en stor marknad för försäljning av olika luft/luft värmepumpar till riktigt bra priser och allt flera företag ger materialgaranti även om man installerar själv. Man inser det faktum att marknaden ser ut så. Man får också mycket hjälp och rådgivning via dessa företag. En del säljer bara till företag, en del även till privatpersoner med bra handledning även på hemsidorna.
Jag har sett ackrediterade kyltekniker koppla loss slangen vid vaakumpumpen. Jag har sett dem stänga av vaakumpumpen och jacka ur vid kompressorn, vem f-n har lärt dem det? Det är inte viktigt för somliga, men jag går i taket när jag ser sådant. Ger man rätt instruktion till en hemfixare så gör han det lika proffsigt om inte mera estetiskt som en sk ackrediterad firma som har brådis till nästa jobb.
Hemfixare = någon som kan montera en elkontakt, ett eluttag och fattar vad skyddsjord, fas & nolla är. Någon som kan sätta upp och regla en vägg, isolera och (diffspärr mot yttervägg) och slänga på en gipsskiva, lägga remsa, spackla, slipa och tapetsera.
Har man tummen mitt i näven och frågar "vad är en skruvmejsel" så kanske man skall avstå. Många människor är faktiskt väldigt händiga och gör en hel del hemma som är minst lika bra som de som kallar sig ´yrkesfolk´.