0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har ju tidigare angett min granne som referens eftersom han har relativt nyinstallerad bergvärme sedan ca 2 år tillbaka, och med liknande förutsättningar som vi har, 1-plans med källare 95-100 m2 och med 2 vuxna i hushållet. Han hade nyligen efter ganska exakt 2 års sammanhängande drift en total energiförbrukning inkl hh-el på ca 22000 kwh och med en investering på ca 130.000 kr, medan jag under samma tid och med samma villkor hade ca 17500 kwh och med en investering på ca 16.900 kr, som efter dessa 2 år därmed är fullt återbetald. Det enda som iof skiljer oss åt och som givetsvis är viktigt att framhålla är att jag också har gjort av med ca 3/4 m3 blandved/år = 1,5 m3 under dessa 2 år, vilket väl motsvarar ca 3000-3500 kwh, men man hamnar ju ändå på + sidan, + snabb återbetalning av investeringen, så i mitt fall råder det nog ingen tveksamhet om något annat än att luftvärmepumpen skall ha + et.
Citat från: Raffen skrivet 27 februari 2008, 19:44:24Sen det här med eldning på det hela taget sett så är det ju inte miljövänligt på något sätt, Mvh Raffen.Eldning med biobränsle är miljövänligt på åtminstone 1 sätt eftersom det är koldioxidneutralt./kilo
Sen det här med eldning på det hela taget sett så är det ju inte miljövänligt på något sätt, Mvh Raffen.
Hej,någon mäklare eller annan formummedlem som förvärvat erfarenhet om hur husets värde faktiskt påverkas i GBG beroende på val av värmekälla? Fler bud (=högre slutbud)? Preferens att bjuda på hus med dylik värmekälla?Har en känsla av att man vid försäljning gära torgför om det är bergvärme installerat? Låter tryggt tror jag. Alltså i så fall en kostnadsdrivande parameter för köpare eller om vi så vill en värdeförhöjare för hon/han som skall sälja sitt hus? Jag har inte sett till annonser där mäklare framhåller annan värmekälla (förutom sk "mysbrasvärme").
Nja raffen jag är ingen värdsmästare att elda ved men eldar man i en panna som är miljögodkänd och dessutom svanen märkt så blir det liksom inte mycket till utsläpp.Dessutom var mina plus och minus vid försäljning av hus. Som tråden handlade om du vet
Citat från: Raffen skrivet 25 februari 2008, 18:48:19Citat från: digitalrobert skrivet 25 februari 2008, 18:35:19Du glömde svaret på denna fråga:Hur många villa-annonser har du sett i dagstidningarna där det står: "luftvärmepump ger låg förbrukning"jämfört med: "bergvärme ger låg förbrukning"?Hej Digitalrobert! Det var en väldigt bra fråga du, kan tyvärr inte säga dig något exakt antal, men det är ivf flera som påtalar "låg förbrukning med luftvärmepump" än "låg förbrukning med bergvärme" därför att på senaste tiden (modet) skriver man inte ens ut detta med låg förbrukning med bergvärme, utan man uppger ofta bara "bergvärme" och då oftast sist i texten. Mvh Raffen.Då har jag tydligen sett fel när jag läst villa-annonserna, bra att du reder ut hur det verkligen ligger till Raffen Thumbsup.En nyfiken fråga: vilken uppvärmning skulle du välja om du skulle bygga nytt hus idag?Jag vet att du aldrig skulle få för dig att göra det, men ändå.
Citat från: digitalrobert skrivet 25 februari 2008, 18:35:19Du glömde svaret på denna fråga:Hur många villa-annonser har du sett i dagstidningarna där det står: "luftvärmepump ger låg förbrukning"jämfört med: "bergvärme ger låg förbrukning"?Hej Digitalrobert! Det var en väldigt bra fråga du, kan tyvärr inte säga dig något exakt antal, men det är ivf flera som påtalar "låg förbrukning med luftvärmepump" än "låg förbrukning med bergvärme" därför att på senaste tiden (modet) skriver man inte ens ut detta med låg förbrukning med bergvärme, utan man uppger ofta bara "bergvärme" och då oftast sist i texten. Mvh Raffen.
Du glömde svaret på denna fråga:Hur många villa-annonser har du sett i dagstidningarna där det står: "luftvärmepump ger låg förbrukning"jämfört med: "bergvärme ger låg förbrukning"?
Jag drog ju bara ett exempel ur verkliga livet, och det borde väl gå att få till som ett bra argument vid en ev husförsäljning också antar jag. Mvh Raffen.
Vid försäljning av ett hus bör jord eller bergvärme var det som höjer huset pris mest, även mer än fjärrvärme då driftskostnaden inte blir lika låg med fjärrvärme.Komfortmässigt är jord eller bergvärme nåt helt annat (bättre) än luft/luft-värmepump.Jämfört med luft/vatten så slipper du utedelen som många (främst kvinnor) tycker är anskrämligt ful.Min bedömning är att en skapligt ny jord eller bergvärmeanläggning bör höja husets värde med ca 50 000 kr på orter där huspriserna är låga, typ under 500 000 kr för ett skapligt hus.På orter där husen kostar över 1 miljon bör husets värde öka med minst investeringskostnaden.Detta jämfört med liknande hus som har vattenburet system och el eller oljepanna.Luft/luft-värmepumpar kan t.o.m. vara en brist på ett hus beroende på vem som köper, har hört en del säga att de adrig skulle stå ut med det buller och det "drag" de producerar som biprodukt till värmen... Det finns t.o.m. trådar i forumet där folk skriver att de tycker att de bullrar alldeles för mycket även på lägsta fläkthastighet.Som vanligt är smaken som baken, men jag håller stenhårt på jord eller bergvärme om man vill ha ett tyst och effektivt uppvärmningssystem, tror de flesta håller med och att det också avspeglar sig i mäklarnas annonstexter och på prissättningen av hus med/utan värmepump.
Dom har ju blivit litet snyggare och ofta kan man placera dem diskret. I Gbg lär bergvärme inte gå att räkna hem. Jordvärme lär ge randig snö på tomten, stämmer det?
Jag hoppas Du menar 40 kWh. Jag hjälpte just en kompis med en liten hyreskåk att sätta in ecoair 111. Skulle tro att deras årsförbrukning var där någonstan. Sen har jag en bekant som vann stort på börslotteriet och har en gammal kåk på 1000 kvm i Örgryte och har 3 hål och tre pumpar och ändå en förbrukning på 50000. Men för en mer normal villa kan jag inte räkna hem hålet. Ge mig gärna dina siffror så skall jag visa.