Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nyinstallerad 109:a..  (läst 5860 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TobbeNylander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Nyinstallerad 109:a..
« skrivet: 16 februari 2008, 20:29:12 »
Hej Alla!
En fråga till nån som kan tolka CTC´s manual. Under menyn Historisk drift info finns en punkt som heter Elvärme kWh: förklaring till den lyder,

"Visar produktens totala elförbrukning.
Detta är en indirekt energimätning, baserat på elpatronernas drifttider.
Hushållsenergin ligger utanför denna visning."

Detta är lite tvetydigt tycker jag, första raden får mig att tro att det gäller både VP och Elpannan. Men sen talas det om Elpatronernas drifttid, (vilka sitter i Elpannan).. Sen ska man räkna bort HH-elen, (vilket jag naturligtvis förstår..)

Frågan är då, mäter den både Elpannan+Vp?? Eller räknas "driften" till VP in i HH-Elen..

Tacksam för svar..

Mvh/TobbeNylander

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad 109:a..
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2008, 21:38:21 »
Hej

Den mäter endast pannans elförbrukning, och endast elpatronerna inte cirkulationspump.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad 109:a..
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2008, 21:41:50 »
Du ser hur många timmar kompressorn gått under historiken, om du multiplicerar med 2,8 (för en 109:a) så får du ett hyfsat värde på vad kompressorn förbrukat. Sen har du resten på elmätaren.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad TobbeNylander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad 109:a..
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2008, 10:51:38 »
Tackar!
Ska ner och kolla.. Skulle egentligen vilja ha en mätare som visar hur mkt ströpm som går till allt som har med Värmeanläggningen att göra..
Har du några andra "tips & trix" som du skulle vilja dela med dig av så är jag mkt tacksam..
Huset är ett gammalt stort hus, 2plan om c:a 115m2/plan, full källare, som iofs inte har mer värme än i tvättstugan..
Grova rör och sk. "lamellelement" (?).. Lågtemperatursystem?
Huset är beläget i HögaKusten, södra/mellersta norrland..

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Nyinstallerad 109:a..
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2008, 11:23:55 »
Tackar!
Ska ner och kolla.. Skulle egentligen vilja ha en mätare som visar hur mkt ströpm som går till allt som har med Värmeanläggningen att göra..
Har du några andra "tips & trix" som du skulle vilja dela med dig av så är jag mkt tacksam..
Huset är ett gammalt stort hus, 2plan om c:a 115m2/plan, full källare, som iofs inte har mer värme än i tvättstugan..
Grova rör och sk. "lamellelement" (?).. Lågtemperatursystem?
Huset är beläget i HögaKusten, södra/mellersta norrland..

Rickard säljer elmätare väldigt billigt. Det som kostar är installationen.. Jag har två, en som mäter elpanna inklusive cirkulationspump, och en som mäter värmepumpen inlusive allt som går till den. Så där i efterhand skulel jag önska jag satt en separat på varmvattnet med.

--- Mats ---

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad 109:a..
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2008, 13:08:31 »
Hej Tobbe

Pannan styrs av inställd värmekurva och temperaturgivare ute och eventuell innegivare. Framledningens börvärde bestäms av inställd värmekurva tillsammans med temperaturgivarna. Styrenheten sätter övre pannans börvärde till framledningens börvärde + 7 grader, och nedre pannans börvärde till framledningens börvärde + 5 grader. Eftersom allt styrs av huskurvan, gäller det att ställa in denna så bra som möjligt.

Värmepumpen arbetar normalt mellan nedre pannans börvärde och framledningens börvärde. Den stoppar då nedre pannans börvärde nås och startar igen när temperaturen sjunkit 5 grader till framledningens börvärde. Var fjärde start sätts dock börvärdet för nedre pannan till 55 grader, utom vid sommardrift då nedre pannan värms till 55 grader varje start.

Det går att ändra pumpens arbetsområde genom att gå in i fabriksinställningarna och ändra ”Diff start/stopp”. Då ändrar man nedre pannans börvärde i förhållande till framledningens börvärde, det är förinställt till 5 grader, ändrar man till exempelvis 6 grader, så kommer nedre pannans börvärde att sättas till framledningens börvärde + 6 grader. Pumpen kommer då att gå lite längre varje gång och antalet starter kommer att minska något.

Elpatronen i nedre pannan är automatiskt bortkopplad så länge värmepumpen är tillkopplad, den kopplas bara in om det blir så kallt att värmepumpen kopplas bort, eller om man väljer bort den manuellt i inställningsmenyn.

Övre pannans elpatron kopplas in om värmepumpen inte kan hålla temperaturen 7 grader över framledningens börvärde eller om temperaturen sjunker under det inställda värdet för övre pannans elpatron i inställningsmenyn.

En hyfsad inställning av pannan när man ställt in värmekurvan borde vara att sätta övre pannan till 44-45 grader, och undre pannan till 50 grader. Då kommer inte elpatronen att kopplas in så länge framledningens börvärde håller sig under 45 grader, pumpen håller normalt temperaturen till 50-51 grader i övre pannan. Nedre patronen går ju bara in om det blir så kallt att pumpen kopplas bort och då kan 50 grader vara lagom, och övre elpatronen går in automatiskt om framledningen behöver högre temperatur än vad pumpen klarar av.

Det som kan hända, när man sätter ner värdet på övre elpatronen är, att man kan få problem med varmvattnet, i så fall får man antingen höja temperaturen i övre pannan något eller gå in i menyn och använda inställningarna för extra varmvatten.

Under inställningar av husparametrar bör man ställa ”Min framledning” så låg som möjligt, helst från, och ”Max framledning” så högt att den ligger en bra bit över den högsta temperaturen man behöver på framledningen, och alltså låta systemet sköta framledningstemperaturerna. Att begränsa framledningstemperaturen här ska man bara göra om man har goda skäl till det, exempelvis vid golvvärme.

Har man ett lågtemperatursystem där framledningen klarar sig med 40 grader vid minus 15 grader ute, kommer pannan inte att spetsa med elpatronen så länge pumpen klarar husets effektbehov. Behöver man 50 grader på framledningen vi minus 15 ute, kommer elpatronen att kopplas in tidigare och om framledningen kräver 60 grader, så kommer elpatronen att kopplas in ännu oftare. Men om pannan exempelvis skulle använda 1000 kWh under ett år för att spetsa framledningstemperaturen, så skulle pumpen använt 400 kWh för att ge samma värme, så förlusten för spetsen är 600 kWh under ett år.

Vet man att man aldrig behöver mer än 45-50 grader på framledningen, kan man testa att koppla bort elpatronen i övre pannan, blir det problem är det bara att koppla till den igen. Det kan vara en idé under sommarhalvåret i alla fall. Jag behöver ganska hög framledningstemperatur när det är som kallast, men jag har elpatronen bortkopplad så långe utetemperaturen ligger på plus och ner till någon minusgrad, sedan måste jag koppla in patronen för att få tillräcklig värme i huset. Man kopplar bort patronen genom att sätta effekten till noll i inställningsmenyn och kopplar in den igen genom att välja ursprungseffekten, 6 kW för min del, det hänger på vilken storlek man har på säkringarna.

//Ronnie
« Senast ändrad: 19 februari 2008, 11:09:58 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1044
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad 109:a..
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2008, 13:47:31 »
Hej

Suverän genomgång Ronnie!
Tack !

/sw
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / år.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vår vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad 109:a..
« Svar #7 skrivet: 17 februari 2008, 14:07:29 »
Hej

Ja, jag tror jag kan EcoEl - EcoAir nu, och det mesta har jag faktiskt lärt mig här på forumet. Lite här och lite där och kastat in lite frågor ibland, det är alltid någon som svarar. Beskrivningen från CTC tar väl upp det mesta om man lusläser den, men allt står inte där.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad TobbeNylander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad 109:a..
« Svar #8 skrivet: 17 februari 2008, 17:11:03 »
Elegant genomgång!! *vinkar*

Verkar finnas en kille här som man kan få en del tips av..

Utloggad taxipalle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad 109:a..
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2008, 20:35:34 »
Ville bara säga samma sak en gång till,  elegant genomgång..

Utloggad Castrol

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av få med Eco Logic på forumet
SV: Nyinstallerad 109:a..
« Svar #10 skrivet: 18 februari 2008, 21:10:37 »
Har man ett lågtemperatursystem där framledningen klarar sig med 40 grader vid minus 15 grader ute, kommer pannan aldrig att spetsa med elpatronen för värmens skull.

Detta förutsätter dock att du dimensionerat pumpen att klara ditt effektbehov ända ned till kallaste dagen på året, och det finns igen eller få leverantörer som brukar rekomendera en sådan "överdimensionering".

Citerat ur CTC:s vämeboken:

(http://www.ctcvarme.se/enertech/p224/files/Varmeboken.pdf)

"Tyvärr är det inte ovanligt att värmepumpskunder får sämre ekonomi än väntat i sin investering på grund av feldimensionering. Ofta är överdimensionering problemet. Ta inte i för mycket när du väljer värmepump. Det är viktigt att skilja på begreppen effekt och energi. Ditt maximala effektbehov är den effekt, mätt i kW, som går åt för att värma ditt hus årets kallaste dag. Ditt årliga energibehov, mätt i kWh, är den totala mängd energi som behövs för att värma ditt hus under hela året (+ hushållsel).
Bäst ekonomi får du om värmepumpen dimensioneras för att täcka cirka 70 procent av ditt effektbehov. Då klarar värmepumpen 90–95 procent av ditt totala energibehov. Resten täcker du upp med en liten elpatron eller annan värmekälla. Det kan tyckas märkligt att inte låta värme-pumpen täcka 100 procent av effektbehovet, men förklaringen är enkel. Eftersom priset på värmepumpar är kopplat till effekten, lönar det sig inte att låta den jobba för fullt endast de allra kallaste vinterdagarna. Det är mer ekonomiskt att låta en annan värmekälla vara spetsvärme de få dagar maximal effekt behöver tas ut."


 :,v( :,v( :,v(
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad 109:a..
« Svar #11 skrivet: 18 februari 2008, 21:22:30 »
Hej Castrol

Visst, det är riktigt, det stämmer kanske bättre efter att jag ändrat texten lite. Om jag inte minns fel har vi väl haft det här uppe förr. Du har ju i varje fall helt rätt

//Ronnie
« Senast ändrad: 19 februari 2008, 11:12:16 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Nyinstallerad 109:a..
« Svar #12 skrivet: 18 februari 2008, 22:28:57 »
Har man ett lågtemperatursystem där framledningen klarar sig med 40 grader vid minus 15 grader ute, kommer pannan aldrig att spetsa med elpatronen för värmens skull.

Detta förutsätter dock att du dimensionerat pumpen att klara ditt effektbehov ända ned till kallaste dagen på året, och det finns igen eller få leverantörer som brukar rekomendera en sådan "överdimensionering".

Citerat ur CTC:s vämeboken:

(http://www.ctcvarme.se/enertech/p224/files/Varmeboken.pdf)

"Tyvärr är det inte ovanligt att värmepumpskunder får sämre ekonomi än väntat i sin investering på grund av feldimensionering. Ofta är överdimensionering problemet. Ta inte i för mycket när du väljer värmepump. Det är viktigt att skilja på begreppen effekt och energi. Ditt maximala effektbehov är den effekt, mätt i kW, som går åt för att värma ditt hus årets kallaste dag. Ditt årliga energibehov, mätt i kWh, är den totala mängd energi som behövs för att värma ditt hus under hela året (+ hushållsel).
Bäst ekonomi får du om värmepumpen dimensioneras för att täcka cirka 70 procent av ditt effektbehov. Då klarar värmepumpen 90–95 procent av ditt totala energibehov. Resten täcker du upp med en liten elpatron eller annan värmekälla. Det kan tyckas märkligt att inte låta värme-pumpen täcka 100 procent av effektbehovet, men förklaringen är enkel. Eftersom priset på värmepumpar är kopplat till effekten, lönar det sig inte att låta den jobba för fullt endast de allra kallaste vinterdagarna. Det är mer ekonomiskt att låta en annan värmekälla vara spetsvärme de få dagar maximal effekt behöver tas ut."


 :,v( :,v( :,v(

Och så har det varit. Men jag undrar om det är sant längre. För NIBEs luft/vatten vill jag minnas att prisskillnaden mellan 8kw till 10 kw till 14 kw nu är nere i 5000 SEK, totalinvestering. Den mycket låga prisskillnaden ger möjligheter att ta mycket mer via värmepumpen utan att göra en dålig investering.

--- Mats ---

Utloggad Uddo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad 109:a..
« Svar #13 skrivet: 19 februari 2008, 11:52:21 »

Och så har det varit. Men jag undrar om det är sant längre. För NIBEs luft/vatten vill jag minnas att prisskillnaden mellan 8kw till 10 kw till 14 kw nu är nere i 5000 SEK, totalinvestering. Den mycket låga prisskillnaden ger möjligheter att ta mycket mer via värmepumpen utan att göra en dålig investering.

--- Mats ---


Riktigt, det är istället ljud och driftförhållanden som är utmaningen.
LVP effekt ökar med stigande utetemp/fallande radiator så när man har mest effekt är när man behöver den som minst.  Detta innebär att man har svårt att ta hand om effekten i vissa lägen med stora temperatursvängningar eller korta driftcykler som följd. Dvs det är inte svårt om man dimensionerar efter varje driftobjekt för sig men för att vara konkurrenskraftiga begränsar man till ett par olika paket som förstås inte alltid passar lika bra i alla sammanhang.
1 plan med källare (95+95m²) 1959
1997: Olja. - 4 m³.
2004: Olja intrimmat. - 3 m³.
2005: Olja + Beg. LVP. - 2m³ + 6000 kWh 
2007: 0,91m3 Olja + 14746 kWh.
2008: CTC Ecoel 1550 + EcoAir 107. - 16098 kWh (VP prod 21313 kWh)
2009: 21581 kWh (VP prod 21560 kWh)

Utloggad Uddo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad 109:a..
« Svar #14 skrivet: 19 februari 2008, 12:07:34 »
Hej Alla!
En fråga till nån som kan tolka CTC´s manual. Under menyn Historisk drift info finns en punkt som heter Elvärme kWh: förklaring till den lyder,

"Visar produktens totala elförbrukning.
Detta är en indirekt energimätning, baserat på elpatronernas drifttider.
Hushållsenergin ligger utanför denna visning."

Detta är lite tvetydigt tycker jag, första raden får mig att tro att det gäller både VP och Elpannan. Men sen talas det om Elpatronernas drifttid, (vilka sitter i Elpannan).. Sen ska man räkna bort HH-elen, (vilket jag naturligtvis förstår..)

Frågan är då, mäter den både Elpannan+Vp?? Eller räknas "driften" till VP in i HH-Elen..

Tacksam för svar..

Mvh/TobbeNylander


Värdet avser energi förbrukad av elpatronerna i pannan.

Man ska tolka det så att värdet räknas fram genom att multiplicera tiden resp patrons slinga varit inkopplad med märkeffekten på densamma. Det tas alltså ingen hänsyn till vad den verkliga effekten är. Förbrukar slingan t.ex. 1,32 kW så räknar systemet ändå med 1,5 kW.

Jag har Kamstrup mätare från webshopen för att mäta tillförd el resp Actaris Värmemängdmätare oxå från shopen för att mäta "producerad" energi.
Dock är jag inte säker på mätnoggranheten på den senare då temp.höjningen över mätobjektet ligger väldigt nära instrumentets specificerade miniminivå, men det är en god indikator.

mvh //Uddo   
1 plan med källare (95+95m²) 1959
1997: Olja. - 4 m³.
2004: Olja intrimmat. - 3 m³.
2005: Olja + Beg. LVP. - 2m³ + 6000 kWh 
2007: 0,91m3 Olja + 14746 kWh.
2008: CTC Ecoel 1550 + EcoAir 107. - 16098 kWh (VP prod 21313 kWh)
2009: 21581 kWh (VP prod 21560 kWh)

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!