0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tackar!Ska ner och kolla.. Skulle egentligen vilja ha en mätare som visar hur mkt ströpm som går till allt som har med Värmeanläggningen att göra..Har du några andra "tips & trix" som du skulle vilja dela med dig av så är jag mkt tacksam..Huset är ett gammalt stort hus, 2plan om c:a 115m2/plan, full källare, som iofs inte har mer värme än i tvättstugan..Grova rör och sk. "lamellelement" (?).. Lågtemperatursystem?Huset är beläget i HögaKusten, södra/mellersta norrland..
Har man ett lågtemperatursystem där framledningen klarar sig med 40 grader vid minus 15 grader ute, kommer pannan aldrig att spetsa med elpatronen för värmens skull.
Citat från: erp skrivet 17 februari 2008, 13:08:31Har man ett lågtemperatursystem där framledningen klarar sig med 40 grader vid minus 15 grader ute, kommer pannan aldrig att spetsa med elpatronen för värmens skull. Detta förutsätter dock att du dimensionerat pumpen att klara ditt effektbehov ända ned till kallaste dagen på året, och det finns igen eller få leverantörer som brukar rekomendera en sådan "överdimensionering".Citerat ur CTC:s vämeboken:(http://www.ctcvarme.se/enertech/p224/files/Varmeboken.pdf)"Tyvärr är det inte ovanligt att värmepumpskunder får sämre ekonomi än väntat i sin investering på grund av feldimensionering. Ofta är överdimensionering problemet. Ta inte i för mycket när du väljer värmepump. Det är viktigt att skilja på begreppen effekt och energi. Ditt maximala effektbehov är den effekt, mätt i kW, som går åt för att värma ditt hus årets kallaste dag. Ditt årliga energibehov, mätt i kWh, är den totala mängd energi som behövs för att värma ditt hus under hela året (+ hushållsel).Bäst ekonomi får du om värmepumpen dimensioneras för att täcka cirka 70 procent av ditt effektbehov. Då klarar värmepumpen 90–95 procent av ditt totala energibehov. Resten täcker du upp med en liten elpatron eller annan värmekälla. Det kan tyckas märkligt att inte låta värme-pumpen täcka 100 procent av effektbehovet, men förklaringen är enkel. Eftersom priset på värmepumpar är kopplat till effekten, lönar det sig inte att låta den jobba för fullt endast de allra kallaste vinterdagarna. Det är mer ekonomiskt att låta en annan värmekälla vara spetsvärme de få dagar maximal effekt behöver tas ut." :,v( :,v( :,v(
Och så har det varit. Men jag undrar om det är sant längre. För NIBEs luft/vatten vill jag minnas att prisskillnaden mellan 8kw till 10 kw till 14 kw nu är nere i 5000 SEK, totalinvestering. Den mycket låga prisskillnaden ger möjligheter att ta mycket mer via värmepumpen utan att göra en dålig investering.--- Mats ---
Hej Alla!En fråga till nån som kan tolka CTC´s manual. Under menyn Historisk drift info finns en punkt som heter Elvärme kWh: förklaring till den lyder, "Visar produktens totala elförbrukning. Detta är en indirekt energimätning, baserat på elpatronernas drifttider.Hushållsenergin ligger utanför denna visning."Detta är lite tvetydigt tycker jag, första raden får mig att tro att det gäller både VP och Elpannan. Men sen talas det om Elpatronernas drifttid, (vilka sitter i Elpannan).. Sen ska man räkna bort HH-elen, (vilket jag naturligtvis förstår..)Frågan är då, mäter den både Elpannan+Vp?? Eller räknas "driften" till VP in i HH-Elen..Tacksam för svar..Mvh/TobbeNylander