Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nya solfÃ¥ngarfrÃ¥gor till ny anläggning ano 2008 !!!  (läst 70621 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
SV: Nya solfångarfrågor till ny anläggning ano 2008 !!!
« Svar #180 skrivet: 27 april 2008, 20:55:11 »
Puh!  Hämtar ackumulatortanken i helgen! 
Regleringen är inte på väggen än, men snart! Alla dessa j%&¤a klämkopplingar och småkrokiga prisolrör. Man kan förstås banka dem raka med gummiklubba men det behövs inte i min källare.
Lite bilder på regleringen.
« Senast ändrad: 27 april 2008, 21:52:02 av MRLINDELL »

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
Puh! Tebax från Skåne med en 750L, Ackumulatortank. Värst var när vi stannade på ett fik mitt emot fabriken där den tillverkas.
Nu har jag den på släpet i Bromma för vidare transport till Väddö i morgon. Tanken, VVB och delvis regleringen fixad.
Nu är det bara panelerna kvar, sedan har jag allt för att dra igång. Tänkte sätta tanken på plats först bara, det blir rätt jobbigt.

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
Mina våta drömmar .... inte lätt att vara elektroniker, tungt, kallt, blött! Tanken skall strax av och sättas på plats.
En provisorisk anslutning till VV (pex) gjord efter bilderna, denna skall sedan anslutas via tanken.
Alla böjar tillverkade över knäskålen på frihand. Om någon undrar så säger jag bara att det är väl någon såndär VVS'are från Norrtälje :)
En anledning är att skivorna bakom skall bytas ut till t ex OSB skiva senare när jag reglar om och isolerar allt. 70-tals grejset skall bort!
« Senast ändrad: 03 maj 2008, 21:06:14 av MRLINDELL »

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
När man rivit en cementblock vägg och levt rövare med en vinkelslip för att fixa golvet efter väggen så vill man använda någon form av golvavjämning.
Vad är bra i ett våtutrymme (pannrum) med tankar och kopplingar, allt kan hända?
Ser man hur väggarna ser ut idag så kan man bara ana hur det sett ut förr i tiden.
Man vill inte att betongen skall suga upp allt, utan att det drar iväg till golvbrunnen via någon bra golvbeläggning.
Alla säkerhetsventiler har putsat ut allt på golvet tidigare, nu kopplas de (R15) över en "tvättmaskinavloppstratt" ut via ett rör till en golvbrunn.
Aldrig mera vatten upp till tröskeln där!!

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
Kul med bilder.

Ang golvet så kanske nått billigt kakel blir bäst?

Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
Klinkers eller lämplig kakel ... det kan bli för högt, det handlar om mm just nu.
Bifogade bilder på tanken, den borde vara på plats först hos alla innan man handlar paneler, vilket jobb!!
145kg på en pirra är livsfarligt, en riktig nära döden upplevelse på en gräsmatta!!
Men ingen kommer ihåg en fegis!!

Notera att Jula's Pristolkrörspaket 5m inte håller måttet, senaste längden var 4.55 vilket är jäkligt sniket då det går åt ytterligare ca 10 cm vid ändarna som är klippta!
« Senast ändrad: 04 maj 2008, 20:07:54 av MRLINDELL »

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Nya solfångarfrågor till ny anläggning ano 2008 !!!
« Svar #186 skrivet: 05 maj 2008, 00:15:50 »
Cu är dyrt...för några år sedan kostade det runt 20 kr/kg. Nu ligger det på drygt 50 kr/kg.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
Puh!
Ja .. så kan det gå ...
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=19244.msg196986#msg196986

Jag skall försöka slippa problem, eller försöka "minimera" problem. Jag tänker släppa ut överskottsvärme till en 1000L tank som nu är till för regnvatten och trädgårdslandet. Jag samlar vatten från en hängränna, filtrerar bort skräp två gånger och slipper även mygglarver. Den tanken får även ta smällen från anläggningen.

Fick i alla fall avslag från Länstyrelsen i Norrtälje om solvärmebidrag, jag bor inte i fastigheten permanent och då får man kalla handen. Har baxat 750L tanken från kärran SJÄLV med hjälp av en gammal dörr och brädor. Jag baxade ner tanken från flaket på en dörr som lutade mot flaket. Byggde upp med brädor så att jag kunde köra undan vagnen, sedan kunde man rulla av tanken på en sidoplanka ned på gräset. Hanterade 150kg själv enligt med vikingametoder utan att skada varken mig eller tanken.
Men man blev lite svettig!! (på gränsen till livsfarligt).


Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
Puh! En konferans sabbade tidplanen något, men nu är allt på G igen med enda undantaget att jag snubblade över en åkgräsklippare. En klippo Range Rider 140 SEH 2001, alltså en frontklippare med 13Hk Honda motor, Elstart, elstyrning av klippdäck, mulching/multiklipp/bioklipp .. däck med 3 knivar på 120 cm och så förståss hydrostat. Lite att fixa men den fungerar fint. Den har i chassi en del likheter med Stiga Villa (reservdelar) men är en Klippo från samma fabrik i Tjekoslovakien. Klippo var även då betydligt vassare och det är stor skillnad på en gammal Stiga Villa och Klippo serien. Numera ägs Klippo av Husqvarna och Klippos senaste Rider som var en riktig gedigen goding blev stoppad och aldrig tillverkad. Den nya går Under Klippo X15 Trac i England, Tyskland och t o m Finland men hemma är den portad för att den "stör" Husqvarnas sortiment.
Jag har bojkottat Husqvarna och har numera bara STIHL prylar och lite Klippo med ett undantag en Husqvarna klippare som slank in av misstag, suck! Motsvarande HQ klippare kostar 45.000 sek, helt vansinnigt. Vill man ha allt med AWD så ryker man på över 100 lakan, ännu mera vansinne.
 
Väggen är snart nere!!


Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
Jag har bojkottat Husqvarna och har numera bara STIHL prylar och lite Klippo med ett undantag en Husqvarna klippare som slank in av misstag, suck! Motsvarande HQ klippare kostar 45.000 sek, helt vansinnigt. Vill man ha allt med AWD så ryker man på över 100 lakan, ännu mera vansinne.
 
Väggen är snart nere!!


HÃ¥ller med
Ser man vad Husqvarna prylarna kostar i USA så blir man ju häpen.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
Här står vidundret parkerat!
Samt en bild som nästan platsar i "beware: starka bilder" arkivet ... min lilla 50L VVB in action.
« Senast ändrad: 18 maj 2008, 20:04:08 av MRLINDELL »

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
Ur min nya ackumulatortank kommer det brun äcklig gucka, rostigt vatten. Hur städar man enklast bort rosten?

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Nya solfångarfrågor till ny anläggning ano 2008 !!!
« Svar #192 skrivet: 25 maj 2008, 17:04:28 »
Enklast är ju att spola ur den med rent vatten. Hur har den lagrats när den har vatten i sig?
 huvuddunk
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
Den är sprillans ny med embalaget kvar!
« Senast ändrad: 25 maj 2008, 18:34:53 av MRLINDELL »

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Är det en skvätt "provtryckningsvatten" kvar i den? Annars är det väl bara att göra som jompaa skrev.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!