0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Trisses! Du förstår att det är klart olämpligt att sätta en pumpinnerdel i en sådan litet smalt utrymme som det är in till sovrumsavdelningen, pumpen kommer att kvävas därinne och stanna helt (gå i offläge) p.g.a att temperaturen snabbt stiger och det blir för varmt, dessutom kommer du inte att ha någon spec nytta av pumpen för övriga ytor i huset, så du får ett dåligt utbyte av en värmepump med den placeringen. Då är det ju klart bättre med en placering i V-rummet och som blåser åt motsatt håll utifrån den andra pumpen vid entrédörren sett. Det är kanske just därför som en lite mer rejäl pump (t.ex en Nocria 14) hade varit att föredra med en placering mer i mitten av huset och med blås in mot allrummet. Var någonstans skall du placera braskaminen förresten?? Om jag var du så skulle jag nog ta mig ytterligare en ordentlig funderare på en placering vid allrummet, det går ju faktiskt att förskjuta ytterdelen i sidled på utsidan av huset en hel del hoppas jag att du vet, så det kanske inte skulle störa uterummet så mkt ändå??Mvh Raffen.
Hej Trisses! Jodå, pumpen reagerar naturligtvis på värmen från kaminen och drar ned effekten, men du bestämmer ju detta delvis själv via temperaturinställningen på pumpen, dessutom är ju de flesta pumpar utformade så att du kan köra med innerdelsfläkten enbart via manuell inställning, och till det varvtal som du själv önskar, för att på så sätt få till en mkt effektivare värmespridning i huset från kaminen också, vilket ju är en stor fördel, så detta vore ju i det närmaste den perfekta lösningen för dig, så som jag ser det Trisses.Mvh Raffen.