0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej forum medlemar!är ny på området och inte så kunnig! har några fråger om Luft/Luft värmepumpar. undrar hur bra det skulle funka med en L/L vp norr om sundsvalls trakten. villan är relativt öppen på ca 190kvm, fördelat på 2 våningar. hittills har ja tittat på Toshiba Ras-16 SKVP-ND och Panasonic HE12-SPK är det bra val? eller finns det bättre pumpar?? vilken pump fungerar bäst mellan 0 till -10?
jo har läst om den där Fujitsu nocrian här på forumet. verkar va en värsting som kan ge mycke kräm även vid kallare grader....den låter faktiskt mest intressant! vad kan en Nocria 14/18 gå löss på?? inklusive allt? vad ger en sån för effekt vid ca -7c, nå mycke kallare än så ä de int hos oss här vid Norrland kusten. håller sig mest vi nollan
4kw vid -15 låter bra det! klarar man sig länge på! det har inte varit -15c kallt mer 1 ggr hittills i vinter tror ja. 11700 kr för FD35 låter billigt tycker jag, monteringen kostar 2-3 tusen på det då ca? den va på hela 7.7kw. den kanske är bättre än en panasonic å toshiba då?
Jag tycker...att 21.000SEK för en enda L/L låter mycket. Du måste nog ha en väldigt öppen planlösning för att denna stora och dyra pump skall komma till sin rätt.Två små kvalitetspumpar (tex Pana E9DKE, som jag kör med själv) borde du kunna få för sammanlagt kanske 25.000SEK, samtidigt monterade. Iallafall om du kollar runt ordentligt till våren.Två små pumpar ger en helt annan spridning av värmen, lägre fläktljud, högre effektivitet och högre effekt (9kW)
Citat från: larryd skrivet 04 februari 2008, 11:17:50Jag tycker...att 21.000SEK för en enda L/L låter mycket. Du måste nog ha en väldigt öppen planlösning för att denna stora och dyra pump skall komma till sin rätt.Två små kvalitetspumpar (tex Pana E9DKE, som jag kör med själv) borde du kunna få för sammanlagt kanske 25.000SEK, samtidigt monterade. Iallafall om du kollar runt ordentligt till våren.Två små pumpar ger en helt annan spridning av värmen, lägre fläktljud, högre effektivitet och högre effekt (9kW) Tror knappast att han får 2st E:9 monterat och klart för 25000kr.... Öhh hur kan 9kw vara mer effekt än Nocrian 18:s 9.7kw??//Krister
Citat från: Northkingen skrivet 04 februari 2008, 14:11:45Citat från: larryd skrivet 04 februari 2008, 11:17:50Jag tycker...att 21.000SEK för en enda L/L låter mycket. Du måste nog ha en väldigt öppen planlösning för att denna stora och dyra pump skall komma till sin rätt.Två små kvalitetspumpar (tex Pana E9DKE, som jag kör med själv) borde du kunna få för sammanlagt kanske 25.000SEK, samtidigt monterade. Iallafall om du kollar runt ordentligt till våren.Två små pumpar ger en helt annan spridning av värmen, lägre fläktljud, högre effektivitet och högre effekt (9kW) Tror knappast att han får 2st E:9 monterat och klart för 25000kr.... Öhh hur kan 9kw vara mer effekt än Nocrian 18:s 9.7kw??//KristerDet fick jag själv utan någon större ansträngning.