0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
De säljs i för få exemplar i England, Subaru var ju tex inte med i den listan för 2006.
Japp och i Tyska undersökningar jag tidigare länkade till är det absoluta toppen som gäller.Problemet med Mazda är i stort sett enbart rost och hög bullernivå.
Detta är väl egentligen en C5 tråd , hur är det då med Citroens rostskydd ??
Citat från: rollster skrivet 13 februari 2008, 08:06:11Detta är väl egentligen en C5 tråd , hur är det då med Citroens rostskydd ??C5 har ett ganska gott rostskydd, bättre än medelbilen enligt de undersökningar jag sett.På den C5 jag nyss sålde fanns efter 5 år ingen synlig rost.
Citat från: Bobo skrivet 13 februari 2008, 08:29:58Citat från: rollster skrivet 13 februari 2008, 08:06:11Detta är väl egentligen en C5 tråd , hur är det då med Citroens rostskydd ??C5 har ett ganska gott rostskydd, bättre än medelbilen enligt de undersökningar jag sett.På den C5 jag nyss sålde fanns efter 5 år ingen synlig rost.Varför sålde du den ? Erfarenheter ?
En C5:a smäller i alla fall inte i mina ögon så högt på statusstegen, och så tror jag de flesta ser på Citroen rent generellt.Att den är ful (enligt mitt tycke) gör ju inte saken bättre, men som bil sett och i förhållande till priset är det förmodligen ett av de bättre köpen man kan göra.Här uppe i norrbotten, och speciellt i inlandet där det finns många grusvägar är citroen populära, en bil som körs mycket på grusväg kan inte ha dålig kvalitet då det sliter mycket mer på en bil än om den rullar på fin asfalt, jag tror därför inte heller på att Cittra skulle ha sämre kvalitet än de flesta andra fabrikat.
Vi byter många bilar/år, åkt några fransmän, Peugeot 407 Sw Sport, superkomfort och snygg, men lite plottrig mittkonsoll, samt några megane/Scenic, äldre karossen framtill 2004 har funkat mycket bra, men gillar inte den nyare, många knirrknarr ljud samt bakhjulslager byten, men alla fransmän, klarar sig mycket bra mot rost och hjulupphängnings problem som många har problem med.Några Focus har det blivit, 2006-2009, Funkar hyffsat, så länge man slipper 1.8FFV motorn, funkar dåligt med bränslebyte mellan E85/fossilbränsle, samt mer problem än fransmännen med elfel och smårappel, samt total komfortlös! Stenhårda stolar samt ingen ljudkomfort allas, men går billigt.Mazda 6 2.3 sport - 2004, lackades om 2ggr på mazda, fordsjukan har även kommit till mazdastallet! Men går som en symaskin, lättkörd, och känns solid, men tyvärr är denna 2.3 trött och törstig, samt för hög ljudnivå för att kännas på topp.Audi A4 -2005, solid solid solid! Snygg och skön..Opel Zafira II - 2007, underbar bil, praktiskt och rymmlig och smart, och går billigt., barnens favorit.Volvo V70 2.5T, Maxutrustad, kanonfinrymlig och lättanvänd, samt volvos skottsäkra motor och växelåda.Chrysler Crossfire -2005´a, en av väldigt få svensksålda, och givetsvis med Automatlåda, som min kära sambo vägrar, funkar kanon året runt.Toyota Landcruiser 2009 D4D, går kanon, kör denna på jobbet, helt ny, framtiden får utvisa, men den gamla som gått 26000mil, inte ett fel på 7år! men börjarade dra olja Och givetisvis är det alltid kombi i Sverige..
Körde CX ett antal år. Någon gång i livet ska man ha kört riktig Citroen.De nya som C5 då är alldeles för normala. CX var den sista totalexcentriska cittran.Började med en CX25 kombi med GTI-motorn. Underbar komfort på vägen och snygg som bara den. Men den drog för mycket soppa och hade den egenheten att tändlägesgivarna överhettade. Varvid motorn tvärdog.Hände oftast på motorväg. Enda lösningen var att vänta till de svalnat. Lärde mig snart att andra Cittraägare hade några extra givare liggande ovanpå vä stötdämpare, samt en 10 mm hylsa med förlängare för snabba byten.Men så kan man inte ha det, tyckte jag.Konverterade till diesel. En odödlig motor som drog 0,7. Inte illa.Men efter ett oändligt antal missöden gav jag upp. Det enda jag aldrig hade problem med var hydrauliken (men oerhört tröttsamt med en bil som står på karossen när den ska bärgas och inte kan bogseras). Elsystemet som la av överallt och alltid vid fel tillfälle. Rosten som poppade upp där man minst ville se den, som i a-stolparna. Handbromsen som bara fick användas en gång om året - på SBP (handbromsen var konstruerad med små runda belägg monterade i framoken, en mycket dålig idé). Tänddatorn som satt monterad intill batteriet och ärgade sönder. Framstolarna som behövde svetsas i ramen då och då. Växellådorna som hade synkproblem (automaterna höll sällan mer än 10000 mil). Samt ett otal andra problem. Man hann aldrig laga lika fort som det gick sönder.Droppen kom när jag fick en spricka i oljetråget.Lätt att byta eller? Jag tog bort alla synliga bultar. Nähä? Letade långt upp med ficklampa och hittade några till. Nudå?Nix. Det visade sig att sista bulten satt mellan låda och motor. Som alltså måste ut och tas isär.14 timmars arbete för att byta oljetråg!!! Sä jag lade ner och tittade aldrig på XM. Men C5 är ok. Bara lite tråkig för att vara Cittra.