Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Snygga värmepumpar?  (läst 8189 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad perstr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Snygga värmepumpar?
« skrivet: 31 januari 2008, 13:24:52 »
OK, har en frånluftsvärmepump men den ger ju bara varmvatten och ingen kyla om sommaren.

Fördelarna med en Luft/Luft-pump som ger energi ner till minus 20 är helt solklara. Priset överkomligt vilket gör att man hämtar hem investeringen på kort tid.

Men varför ser de ut som en dator från 80-talet. Dagens designade, arkitektritade hus med moderna färger och stram inredning. Sen det där åbäket på väggen ?!

Det är värt 10K i elräkning per år bara att slippa se den.

Finns det verkligen inga snygga, designade lösningar på denna teknik?
Nibe 360, 135kvm boyta, byggt 2007
Beräknat 22,000 kW på mätaren.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Snygga värmepumpar?
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2008, 13:35:11 »
LG & Sanyo har designade innerdelar men som med all design så kostar det extra, är du beredd betala så finns det.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Snygga värmepumpar?
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2008, 13:53:12 »
Panasonic Desginscroll, sen har Daikin ganska snygga inomhusdelar också.

Tycker man kan jämföra det med ett element, dom är inte särskilt vackra men efter ett tag tänker du inte på dom, antar dock att du menar en som har snygg design både inne och ute.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snygga värmepumpar?
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2008, 13:55:41 »
OK, har en frånluftsvärmepump men den ger ju bara varmvatten och ingen kyla om sommaren.

Fördelarna med en Luft/Luft-pump som ger energi ner till minus 20 är helt solklara. Priset överkomligt vilket gör att man hämtar hem investeringen på kort tid.

Men varför ser de ut som en dator från 80-talet. Dagens designade, arkitektritade hus med moderna färger och stram inredning. Sen det där åbäket på väggen ?!

Det är värt 10K i elräkning per år bara att slippa se den.

Finns det verkligen inga snygga, designade lösningar på denna teknik?

 Panasonic TE har lite modernare design
 http://www.tsfs.se/pdf/te9-12dke.jpg
 mvh kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad perstr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snygga värmepumpar?
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2008, 15:31:22 »
LG & Sanyo har designade innerdelar men som med all design så kostar det extra, är du beredd betala så finns det.
/Bosse

LG:n var riktigt snygg, nu liknar det någonting man skulle kunna sätta på väggen och fortfarande ta hem vänner på besök.

Måste man köpa den med montering, kostar kring 25K i handeln, borde vara halva priset utan installation och då är det affär direkt.
Nibe 360, 135kvm boyta, byggt 2007
Beräknat 22,000 kW på mätaren.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Snygga värmepumpar?
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2008, 15:31:46 »
OK, har en frånluftsvärmepump men den ger ju bara varmvatten och ingen kyla om sommaren.
Fördelarna med en Luft/Luft-pump som ger energi ner till minus 20 är helt solklara. Priset överkomligt vilket gör att man hämtar hem investeringen på kort tid.
Men varför ser de ut som en dator från 80-talet. Dagens designade, arkitektritade hus med moderna färger och stram inredning. Sen det där åbäket på väggen ?!
Det är värt 10K i elräkning per år bara att slippa se den.
Finns det verkligen inga snygga, designade lösningar på denna teknik?

Hej Perstr!  Om du nu verkligen tycker att de här Ã¥bäkena pÃ¥ innerväggen ser ut som en dator frÃ¥n 80-talet, och att det är väl värt 10k extra i elräkning/Ã¥r för att slippa se dem. Varför kör du dÃ¥ inte bara vidare som tidigare, och glömmer allt vad luftvärmepumpar heter?? Det vore väl allra enklast för dig, om jag nu förstÃ¥r det hela rätt.

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snygga värmepumpar?
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2008, 15:46:51 »
Smaken är som baken säger man...

Om du nu hittar en innedel som du tycker är helt OK och tar dina vänner hem,
då kanske dom tycker det var den fulaste j*vla innedel dom någonsin sett...

Jag menar så stor skillnad är det inte mellan fabrikaten, Sanyo har dock en serie
innedelar i olika färger, om nu det ger något.

Man måste kompromissa om man vill ha en värmepump, leva med hur det ser ut och
spendera på sig bättre klimat inomhus och många slantar kvar i börsen...


BjörnK

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Snygga värmepumpar?
« Svar #7 skrivet: 31 januari 2008, 16:02:28 »
Eller så köper du en golvmodell...... dom ser riktigt bra ut tyvärr inte fullt lika effektiva som en väggmodell men långt mkt bättre än ett elelement iaf.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad perstr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snygga värmepumpar?
« Svar #8 skrivet: 31 januari 2008, 16:59:03 »
Visst är smaken som baken. Men LG Nordic ART COOL är verkligen ett lyft på denna marknad.

Så länge mna har tekniken på utsidan av huset, i källaren och på vinden eller vart man nu har den så är det väl OK. Men när man sätter den brevid tavlan mitt på väggen i vardagsrummet så börjar nog marknaden ställa andra krav.

Tänk på högtalare. Vem skulle komma på idén att sätta en 300x300x200mm kloss med skruvar i taket? Skulel frugan köpa det tror ni? Och bioljud måste man ju ha - eller hur grabbar. Och teknik är kul. Vi gnäller lite på allt smink som dom köper, så mycket att det ärstan inte blir över till vår Makita Skruvdragare samt Hilti tigersåg.

Men nu ska tekniken in i finrummet, då behöver man lite bättre argument än COP och besparing. En touch av design är nog helt rätt i tiden. Det verkar LG ha fattat med in ART COOL.

Tack för tipset om den, det var precis det jag behövde.
Nibe 360, 135kvm boyta, byggt 2007
Beräknat 22,000 kW på mätaren.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Snygga värmepumpar?
« Svar #9 skrivet: 31 januari 2008, 17:29:11 »
Visst är smaken som baken. Men LG Nordic ART COOL är verkligen ett lyft på denna marknad.

Så länge mna har tekniken på utsidan av huset, i källaren och på vinden eller vart man nu har den så är det väl OK. Men när man sätter den brevid tavlan mitt på väggen i vardagsrummet så börjar nog marknaden ställa andra krav.

Tänk på högtalare. Vem skulle komma på idén att sätta en 300x300x200mm kloss med skruvar i taket? Skulel frugan köpa det tror ni? Och bioljud måste man ju ha - eller hur grabbar. Och teknik är kul. Vi gnäller lite på allt smink som dom köper, så mycket att det ärstan inte blir över till vår Makita Skruvdragare samt Hilti tigersåg.

Men nu ska tekniken in i finrummet, då behöver man lite bättre argument än COP och besparing. En touch av design är nog helt rätt i tiden. Det verkar LG ha fattat med in ART COOL.

Tack för tipset om den, det var precis det jag behövde.


hmm av vad man läst och hört om LG:s luftvärmepumpar så skulle jag fortsätta köra direktel istället för att montera en sådan pump...... men en golvmodell från Daikin, Fujitsu eller Mitsubishi skulle jag mkt väl kunna tänka mig att montera under ett fönster eller två......

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Snygga värmepumpar?
« Svar #10 skrivet: 31 januari 2008, 18:26:27 »
Carrier Diamond......monteras o hörnet på en vägg, alt rakt på vägg har utbytbara fronter i olika färger...........

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snygga värmepumpar?
« Svar #11 skrivet: 31 januari 2008, 18:52:41 »
Håller med 'kingen' här, vet inte med dom andra fabrikaten men med Mitsubishi Electric
golvmodell kan du bygga in helt eller delvis i väggen, det måste vara en lösning för er eller??


BjörnK

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Snygga värmepumpar?
« Svar #12 skrivet: 31 januari 2008, 20:03:27 »
LG & Sanyo har designade innerdelar men som med all design så kostar det extra, är du beredd betala så finns det.
/Bosse

LG:n var riktigt snygg, nu liknar det någonting man skulle kunna sätta på väggen och fortfarande ta hem vänner på besök.

Måste man köpa den med montering, kostar kring 25K i handeln, borde vara halva priset utan installation och då är det affär direkt.

Finns säkert bara innerdel att köpa, men i ärlighetens namn .. en tavla fÃ¥r man ju för det priset  *roflmao*
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Steos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…tvidaberg-Östegötland
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • See you later radiator
SV: Snygga värmepumpar?
« Svar #13 skrivet: 31 januari 2008, 20:53:52 »
OK, har en frånluftsvärmepump men den ger ju bara varmvatten och ingen kyla om sommaren.

Fördelarna med en Luft/Luft-pump som ger energi ner till minus 20 är helt solklara. Priset överkomligt vilket gör att man hämtar hem investeringen på kort tid.

Men varför ser de ut som en dator från 80-talet. Dagens designade, arkitektritade hus med moderna färger och stram inredning. Sen det där åbäket på väggen ?!

Det är värt 10K i elräkning per år bara att slippa se den.

Finns det verkligen inga snygga, designade lösningar på denna teknik?


Ta nÃ¥gra groggar sÃ¥ blir dem snygga, funkar pÃ¥ kvinnorna iaf  Thumbsup
Hus: byggt -72, platta på mark, 1½ plan 145 kvm, självdrag, Isolering: orginal (antagligen dålig), 2-glasfönster. Uppvärmning: LLVP Toshiba RAS-10 + oanvända element + braskamin.
Årsförbrukning: 14300 kWh

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Snygga värmepumpar?
« Svar #14 skrivet: 31 januari 2008, 22:18:25 »
Du kan även använda dig av dålda innerdelar eller en 4-vägs kasset i taket.

//Rickard

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!