0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej !Kvadrarmetrarna är många , isoleringen dock bra tilltagen , "kravet" är golvvärme , bergvärme överflödigt . En smart lösning anser jag då vara en Comortzone ce65 som driver golvvärmen , värmer tappvarmvatten , sköter ventilationen. Luftvolymen på dessa 300 kvm borde väl räcka åt en Comfortzone anser jag ! Det är ju 300 kvm !!Dessutom som komplement en KRAFTIG luft-luft-pump , t.e.x Mitsu Electric FD35 el. Fujitsu Nocria 18. Då kan man ställa golvvärmen på en "svagare nivå" så den klarar sig i princip utan tillskott , men ändå håller golven kännbart varma , och så ger luft-luft resten , och då behöver den heller EJ jobba så hårt .Om det dessutom installeras nån form av ELDstad så hjälper det givetvis till vid Köldknäppar i Kalla Småland Med detta system så borde det behövas minimalt med ELtillskott , alltså det är värmepumppar som gör jobbet . Dessutom är luft-luften suverän och snabb ifall man vill SNABBT och enkelt höja (eller sänka ) tempen i bostaden . Golvvärmen är ej så snabb , men skönt med varma golv är det givetvis ! Ännu bättre vore det med 2 st luft-luft men då stiger givetvis investeringskostnaden . Börja med en men planera färdigt för en till ( gör färdigt genomföringar , ELanslutning för den )Vore intressant att se en ritning över bygget ! Väntar nu på kommentarer angående mitt förslag ovan ! mvh Rollster
Här kom det snabbt flera "comments" , FINT ! Det finns säkert flera än ett alternativ som är bra här , vi här på forumet vill ju hjälpa JAZ så gott det går ! Även jag ! Kanske dax att utreda kostnaderna nu för alla alternativ ! vi vet ju inte heller nu vad JAZ har för budget för sitt kommande värmesystem ?!?? Vi invänttar RAFFEN om/när han kommer med nåt bra förslag!