0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Förra vintern hade vi -32 grader som kallast och det var absolut inga problem för min Nocria att hålla inställd temp. Men det blev betydligt tätare mellan avfrostningarna då det var så pass kallt...... //Krister
Citat från: Northkingen skrivet 26 januari 2008, 16:12:13Förra vintern hade vi -32 grader som kallast och det var absolut inga problem för min Nocria att hålla inställd temp. Men det blev betydligt tätare mellan avfrostningarna då det var så pass kallt...... //Kristertroligen så är givartemperaturen på förångaren/suggasledningen så pass låg att styrningen förutsätter att batteriet är igenfruset vid denna extrema temperatur !lite synd eftersom luften troligen är torr, och isbildningen minimal vid denna låga utetemperatur =onödig avfrostning !om COP hamnar på 1 beror detta troligen på avfrostningarna !en beräkning grundade på de världen som presenterats tidigare på denna maskin ger ett COP på ca 1,5 vid -38 ºC i förångning och +35 ºC kondensering(borde motsvara ca -32 ºC ute och ca 38/20 ºC inblåsningstemp ) !obs : exl avfrostningarmvh. ACE
Är det någon som har koll på vart brytpunkten är för R-410A. Måste väl finnas en temp då det inte går att förånga längre? Fast olika maskiner kanske arbetar med olika tryck å då blir det väl lite anorlunda. Hur som helst -19grader och pumpen ger fortfarande bra med värme 21 grader varmt i köket i morse ThumbsupÄr det någon som har erfarenhet vid riktigt kalla temeratuer typ -25 och lägre. ?Det enda jag kan uppleva i dagsläget när det är -18 ute är att pumpen får arbeta betydligt hårdare. För första gången kan jag höra resonansljud från ytterdelen.
Resonansljud?? Måste ha varit dåliga gummibussningar...... På tal om avfrostningar..... så tror jag det var Bosse värmepumpsdoktorn som hade en förklaring till varför det var nödvändigt vid kall väderlek i någon tråd här på forumet.Tror säkert inte heller att cop är så där superbra vid -32 grader men är ändå nöjd med att den orkar hålla inställd temp så man slipper springa runt och slå på elraddarna. //Krister
hej tjaa tycker ochså man får se det för vad det är ..en luft luft maskin det är ju erkänt att dom går sämmre vid kallt väderatt nocrian fixar -25-30 grader utan stöd få ju då bara ses som en trevlig extrabonus jag tror ochså att den relatift stora effekten spelar in med..man har lite att ta av då det börjar krisa ...ger min e12a 1:1 vid minus 20 så ger pumpen bara ca 1900w en nocria 18 ger betydligt mer effekt vid 1:1 drift säkert mot 2800w (fast ta inte siffrorna på allvar)men faktum är att det är en grymt fin maskin ändå
Citat från: Northkingen skrivet 26 januari 2008, 23:33:55Resonansljud?? Måste ha varit dåliga gummibussningar...... På tal om avfrostningar..... så tror jag det var Bosse värmepumpsdoktorn som hade en förklaring till varför det var nödvändigt vid kall väderlek i någon tråd här på forumet.Tror säkert inte heller att cop är så där superbra vid -32 grader men är ändå nöjd med att den orkar hålla inställd temp så man slipper springa runt och slå på elraddarna. //Krister Nej det var en tråden om H16 Den VPn han skrev om hade ingen styrning för av frostning vid -15 & kallare mvh kjell