0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejsanDu borde om något satsa på en billig avfuktare TEX: Appliance med fast dräneringsslang inkluderad finns hos Silvan för 895sek den mindre och 1295:- den större som har två fläkthastigheter. Upp till 24 liter dygnet avfuktar båda modellerna automatiskt koppla slangen till avloppet bara. Jag har själv köpt båda två och har en källarn/krypgrunden och en i uthuset på 50m2. Funkar mkt bättre än vad jag trodde därav två stycken. VikingAndy
Rickard - mitt inlägg var egentligen ett svar till Kilo.Han uppgav avfuktning per dygn, vilket ju eg är ganska ointressant sålänge man inte har mycket kraftig fuktbelastning. Det krävs ju bara att avlägsna ca 0.15 liter vatten för att sänka RF från 90% till 70% vid 5 gr C i en grund om 100m3 som är tät och inte har ytterligare fukttillskott. Och fukttillskottet är för de flesta grunder ganska litet. Handlar det om flera liter per dygn bör man nog dränera bättre i stället för att ödsla energi med avfuktning. Sen har de olika systemen för o nackdelar. Och driftssäkerheten kan vara en svag punkt för kondensavfuktare. Jag går snart in på tredje säsongen med kondensavfukater o än så länge har det fungerat, men har haft en garantireparation. Det jag reagerar på är dessa fördomar som finns om kondensavfuktare.